Festivalul de Film de la Cannes se deschide miercuri cu fast și strălucire, însă cinematografia europeană, la fel ca și restul economiei, se confruntă cu politici de austeritate bugetară, care afectează atât finanțările publice, cât și cele destinate televiziunilor de stat, informează AFP.
Finanțările din cinematografie, la nivel global și internațional, sunt afectate grav, în unele state europene se înregistrează o criză generală, iar multe politici publice nu se mai aplică, spune Eric Garandeau, președintele Centrului Național al Cinematografiei din Franța.
Anul acesta, în competiția de la Cannes sunt șase filme franceze, unul italian și unul olandez, însă lipsesc țări care de obicei erau bine reprezentate, precum Spania, semn al unui cinema european marcat de criză.
„Nu se poate stabili o relație directă între criză și capacitatea de a produce opere de artă. Însă, atunci când contextul economic devine dificil, se închid companii și multe meserii în domeniu sunt puse sub semnul întrebării”, a spus Laurent Creton, director al Institutului de cercetare în domeniul cinematografiei și audiovizualului din Franța.
În mod particular afectată, industria cinematografiei spaniole, care suferă și din cauza pirateriei, trece prin multe dificultăți provocate de criză. Sistemul de subvenții din cinematografie, care în 2010 se ridica la 123 de milioane de euro, a scăzut la 55 de milioane în 2013. TVA-ul la biletele de cinema a crescut de la 8% la 21% în septembrie 2012, cu efecte în ceea ce privește frecventarea cinematografelor.
„Dacă producția cinematografică nu găsește noi surse de venituri, numeroase proiecte vor fi paralizate și va fi o mare pierdere pentru creația culturală spaniolă”, spune președintele Federației cinematografelor din Spania, Juan Ramon Gomez Fabra.
Semn al dificultăților economice, societatea de distribuție, exploatare și producție Alta Films, specializată în cinematografia independentă, a solicitat deschiderea procedurii de insolvență. Vestea a fost primită cu „mare emoție” de Asociația franceză a exportatorilor de film, care a văzut în acest fapt „absența susținerii din partea autorităților spaniole a cinematografiei”, precum și un rezultat al „deciziei televiziunilor publice și private de a nu mai cumpăra filme de autor”.
O altă țară afectată este Italia, unde, anul acesta, finanțările publice acordate cinematografiei au înregistrat noi reduceri. În februarie, Guvernul italian a redus cu 4 milioane de euro fondurile pentru 2013, până la 72,4 milioane de euro.
Asociația națională a industriilor cinematografice și audiovizuale a denunțat „faptul că se continuă distrugerea unui sector deja afectat grav de reducerile investițiilor publice”.
Franța rămâne însă privilegiată, spune Eric Garandeau, pentru că are un sistem de finanțare puternic. Însă Centrul Național al Cinematografiei din Franța a trebuit să facă reduceri, returnând statului, în 2012, o sumă de 150 de milioane de euro, pentru a participa la eforturile bugetare. O altă returnare de fonduri este prevăzută pentru 2013.
În ceea ce privește investițiile în cinematografie ale televiziunilor agreate de CNC, acestea au scăzut cu 5,4% în 2012. Iar France Télévisions, confruntată cu o scădere a fondurilor publice, își va reduce contribuția la fondul cinematografic cu 3 milioane de euro în 2013, la 57 de milioane de euro.
Și industria cinematografică din Germania este afectată. La sfârșitul lunii aprilie, 13 asociații profesionale din industria cinematografică – producători, regizori etc. – au lansat un apel televiziunilor publice ARD și ZDF pentru ca 3,5% din sumele colectate din abonamente să fie alocate pe termen lung producției de lungmetraje.
Cea de-a 66-a ediție a Festivalului de Film de la Cannes se desfășoară în perioada 15-26 mai.