Campania electorală pentru alegerile parlamentare din 9 decembrie începe vineri, timp de o lună candidații urmând să se se confrunte, pe teren și la televizor, în scopul de a obține mandate de deputați sau senatori.
Candidații la alegeri nu vor mai putea oferi alegătorilor alimente, băuturi sau produse din tutun, ci doar mărfuri nealimentare în valoare de până la 10 lei și obiecte de propagandă electorală precum calendare, pixuri, brichete, DVD-uri, tricouri, pungi, mănuși inscripționate cu însemne electorale, conform unei OUG adoptate în această săptămână.
În categoria bunurilor interzise au fost incluse alimentele, băuturile alcoolice sau nealcoolice, produsele din tutun sau mărfurile nealimentare, exceptate fiind doar materiale și obiecte de propagandă electorală precum afișe, pliante, cărți poștale, calendare, caiete, ilustrate, pixuri, brichete, chibrituri, insigne, ecusoane, DVD-uri, fanioane, steaguri, căni, pungi, tricouri, șepci, eșarfe, fulare, veste, fesuri, mănuși, pelerine, jachete inscripționate cu însemnele electorale ale formațiunii politice sau candidaților.
Sunt exceptate și alte obiecte de propagandă electorală inscripționate cu însemnele electorale ale formațiunii politice sau candidaților a căror valoare nu depășește 10 lei fără TVA pentru fiecare articol, fără însă să poată face parte din categoria alimentelor, băuturilor alcoolice sau nealcoolice și produselor din tutun.
CNA a adoptat, recent, o decizie legată de desfășurarea campaniei. Astfel, candidații la alegerile parlamentare se vor putea exprima, contra cost, în emisiunile de promovare electorală și în spoturile electorale difuzate de televiziunile și radiourile private, dar vor avea acces gratuit la posturile publice.
Potrivit documentului, campania electorală la posturile de radio și de televiziune, publice și private, inclusiv de televiziune prin cablu, începe pe 9 noiembrie, ora 0.00, și se încheie în ziua de 8 decembrie, ora 7.00.
Accesul candidaților la posturile publice de televiziune și radio este gratuit, iar repartizarea timpilor de antenă se face potrivit legii electorale.
În emisiunile de promovare electorală, candidații (și reprezentanții lor) își promovează propria candidatură, programele politice și activitățile de campanie electorală. În situația transmiterii în direct a unor activități de campanie, acestea se vor încadra în timpii de antenă acordați fiecărui competitor electoral. Emisiunile de promovare electorală trebuie să fie marcate pe toată durata desfășurării lor cu sintagma „publicitate electorală”.
În emisiunile de dezbatere electorală – în care radiodifuzorii pun în discuție programele electorale și temele de interes public legate de campania electorală, cu participarea candidaților sau a reprezentanților declarați ai competitorilor electorali – accesul candidaților și al reprezentanților lor este gratuit. Aceste emisiuni vor fi marcate cu sintagma „dezbatere electorală”.
Totodată, posturile de televiziune și radio trebuie să asigure „o distincție clară” între emisiunile de dezbatere și cele de promovare electorală, prin format și prezentator. Radiodifuzorii sunt obligați să precizeze calitatea în care se exprimă persoanele invitate în emisiuni, cum ar fi cea de candidat, susținător sau reprezentant al candidatului.
Potrivit deciziei, posturile de radio și de televiziune private, inclusiv de televiziune prin cablu, care vor reflecta campania electorală au obligația să comunice CNA implicarea lor în campanie, lista emisiunilor electorale pe care le vor realiza, precum și intervalele de timp de difuzare a respectivelor emisiuni, până cel mai târziu în 8 noiembrie.
Pe de altă parte, tarifele pe emisiune și pe unitate de timp ale fiecărui post privat de radio și de televiziune, inclusiv de televiziune prin cablu, vor fi făcute publice și vor fi aceleași pentru toți competitorii, se precizează în Decizia CAN.
TVR va difuza în campania pentru alegerile parlamentare emisiuni de promovare electorală, în zilele de luni, miercuri și joi, și emisiuni de dezbatere electorală, în zilele de marți și vineri.
Conform Legii 35/2008, candidații, partidele politice, cât și cetățenii cu drept de vot au dreptul ca în campania electorală să își exprime opiniile în mod liber și fără nicio discriminare, prin mitinguri, adunări, utilizarea televiziunii, radioului, a presei scrise, a mijloacelor electronice și a celorlalte mijloace de informare în masă.
Legea precizează că mijloacele folosite în campania electorală nu pot contraveni ordinii de drept și că în timpul campaniei electorale candidații au acces gratuit la serviciile publice de radio și televiziune.
În legea electorală se menționează că, în perioada electorală, în cazul prezentării de sondaje de opinie cu conținut electoral, acestea trebuie însoțite, printre altele, de informații referitoare la cine a solicitat și cine a plătit efectuarea sondajului.
De asemenea, televotul sau anchetele făcute pe stradă în rândul electoratului nu trebuie să fie prezentate ca reprezentative pentru opinia publică sau pentru un anumit grup social ori etnic.
Potrivit legii electorale, cu 48 de ore înainte de ziua votării este interzisă prezentarea de sondaje de opinie, televoturi sau anchete făcute pe stradă.
În ziua votării este interzisă prezentarea sondajelor realizate la ieșirea de la urne, înainte de închiderea votării.
În legislația electorală se menționează că primarii sunt obligați ca după expirarea termenului de depunere a candidaturilor, dar până la începerea campaniei electorale, să stabilească și să asigure prin dispoziție locuri speciale pentru afișajul electoral.
Locurile speciale pentru afișaj trebuie să fie stabilite în locuri publice frecventate de cetățeni, astfel încât competitorii electorali să le poată folosi fără stânjenirea circulației pe drumurile publice și a celorlalte activități din localitățile respective. În prealabil, primarii sunt obligați să asigure înlăturarea din spațiul public a oricăror materiale de propagandă electorală rămase de la campaniile electorale precedente.
Legea 35/2008 prevede că utilizarea locurilor speciale pentru afișaj electoral este permisă numai pentru partidele politice care participă la alegeri, iar Poliția, inclusiv poliția comunitară, este obligată să asigure integritatea panourilor și a afișelor electorale.
Prevederile legale stipulează că este interzisă utilizarea de către partidul politic care participă la alegeri a locurilor speciale pentru afișaj electoral astfel încât să împiedice folosirea acestora de către un alt partid care participă la scrutin. În alte locuri decât cele special amenajate, afișajul electoral este permis numai cu acordul proprietarilor sau, după caz, al deținătorilor.
Legea electorală interzice afișele electorale care combină culorile într-o succesiune care reproduce drapelul României sau al altui stat.
Birourile electorale de circumscripție veghează la corecta desfășurare a campaniei electorale în circumscripția electorală în care funcționează, soluționând plângerile ce le sunt adresate cu privire la împiedicarea unui partid politic care participă la alegeri de a-și desfășura campania electorală potrivit legii și cu respectarea deontologiei electorale.
Legea stipulează că, dacă biroul electoral de circumscripție consideră, cu ocazia soluționării plângerii, că este necesară luarea unor măsuri administrative sau aplicarea unor sancțiuni contravenționale ori penale, acesta sesizează autoritățile competente.
Legea pentru alegerea Camerei Deputaților și a Senatului stabilește că distrugerea, deteriorarea, murdărirea, acoperirea prin scriere sau în orice mod a listelor electorale, a platformelor program afișate sau a oricăror alte afișe ori anunțuri de propagandă electorală tipărite constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 1.000 la 2.500 lei.
Cu aceeași amendă va fi sancționată oricare încălcare a celorlalte reguli privind afișajul electoral, precum și organizarea acțiunilor de campanie electorală în unitățile militare.
Introducerea spoturilor publicitare electorale în alte emisiuni decât cele electorale constituie, de asemenea, contravenție și se sancționează cu amendă de la 1.000 la 2.500 lei. În acest caz, constatarea contravenției este făcută de Consiliul Național al Audiovizualului, care se autosesizează sau poate fi sesizat de către cei interesați.
Legea prevede că promisiunea, oferirea sau darea de bani, bunuri ori de alte foloase în scopul determinării alegătorului să voteze sau să nu voteze un anumit candidat, precum și primirea acestora de către alegător, în același scop, constituie infracțiuni și se pedepsesc cu închisoare de la șase luni la cinci ani.
Potrivit legii electorale, nu constituie infracțiune oferirea de către competitorii electorali a unor „bunuri cu valoare simbolică”, inscripționate cu însemnele partidului și care au fost stabilite prin ordonanța de urgență adoptată în această săptămână.