Campania electorală pentru alegerile locale începe vineri și se va încheia în 9 iunie



Campania electorală pentru alegerile locale din 10 iunie începe vineri, 11 mai, cu 30 de zile înaintea scrutinului, și se va încheia sâmbătă, 9 iunie, la ora 7.00.
Legea prevede că, în campania electorală, candidații, partidele politice, alianțele politice, alianțele electorale, precum și cetățenii au dreptul să-și exprime opiniile, în mod liber și fără nicio discriminare, prin mitinguri, adunări, utilizarea televiziunii, radioului, presei și a celorlalte mijloace de informare în masă.
În timpul campaniei electorale se asigură candidaților, în mod nediscriminatoriu, spații corespunzătoare pentru a se întâlni cu alegătorii, care pot fi amplasate la sediul primăriei, în școli, universități, case de cultură, cămine culturale și cinematografe.
Este interzisă organizarea acțiunilor de campanie electorală în unitățile militare, precum și în spațiile din școli și universități în perioada de desfășurare a cursurilor.
Mijloacele folosite în campania electorală nu pot contraveni ordinii de drept.
Neluarea de către organizatori a măsurilor necesare desfășurării normale a adunărilor electorale, precum și distribuirea, inclusiv de către candidați, de băuturi alcoolice în timpul adunărilor constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 2.200 lei la 3.000 lei.
Promisiunea, oferirea sau darea de bani, bunuri ori alte foloase în timpul campaniei electorale, precum și în scopul determinării alegătorului să voteze sau să nu voteze o anumită listă de candidați ori un anumit candidat pentru funcția de primar, consilier sau de președinte al consiliului județean, precum și primirea acestora de către alegători constituie infracțiuni și se pedepsesc, potrivit legii, cu închisoare de la 6 luni la 5 ani.
Potrivit prevederilor legale, primarii sunt obligați ca până la începerea campaniei electorale să stabilească, prin dispoziție, locuri speciale pentru afișaj electoral, care trebuie să fie situate în zone frecventate de cetățeni, fără stânjenirea circulației pe drumurile publice și a celorlalte activități din localitățile respective.
Este interzisă utilizarea de către un partid politic, alianță politică, alianță electorală ori candidat independent a locurilor speciale de afișaj electoral, astfel încât să împiedice folosirea acestora de către alt competitor electoral.
Afișajul electoral este permis și în alte locuri decât cele speciale numai cu acordul proprietarilor, administratorilor sau, după caz, al deținătorilor.
Organele de ordine publică sunt obligate să asigure integritatea panourilor și a afișelor electorale.
Legea electorală interzice afișele electorale care combină culori sau alte semne grafice astfel încât să evoce simbolurile naționale ale României ori ale altui stat.
Legea stabilește că sunt contravenții și se sancționează cu amendă de la 600 lei la 1.000 lei distrugerea, deteriorarea, murdărirea, acoperirea prin scriere sau în orice alt mod a listelor electorale, a platformelor-program afișate sau a oricăror alte afișe ori anunțuri de propagandă electorală, precum și afișarea mijloacelor de propagandă electorală în alte locuri decât cele permise.
Potrivit prevederilor legale, radiodifuzorii publici și privați sunt obligați să asigure, în cadrul serviciilor de programe audiovizuale, desfășurarea unei campanii electorale echitabile, echilibrate și corecte pentru toate partidele politice, alianțele politice, alianțele electorale precum și pentru toți candidații.
Accesul competitorilor la serviciile publice de radiodifuziune și de televiziune este gratuit.
Legea 67/2004 pentru alegerea administrației publice locale menționează că, în perioada campaniei electorale, candidații și reprezentanții partidelor politice aflate în competiție au acces la posturile publice și private de radiodifuziune și de televiziune numai la emisiunile și dezbaterile electorale. Candidații care au deja funcții publice pot apărea în emisiunile informative strict în probleme legate de exercitarea funcției lor.
În perioada campaniei electorale, candidații și reprezentanții partidelor politice aflate în competiție nu pot fi producători, realizatori sau moderatori ai emisiunilor realizate de radiodifuzorii publici și privați.
Deși campania electorală se încheie cu 24 de ore înainte de ora la care începe votarea, posturilor publice și private de radiodifuziune și de televiziune le este interzis prin lege, cu 48 de ore înainte de ziua votării, să prezinte comentarii privind campania electorală, să invite sau să prezinte candidați în programe, cu excepția situațiilor în care li se acordă astfel dreptul la replică, și să prezinte sondaje de opinie sau să difuzeze spoturi de publicitate electorală.
În acest caz, faptele se constată și sancțiunile se aplică de către Consiliul Național al Audiovizualului, care se autosesizează sau poate fi sesizat de către cei interesați.
Conform unei decizii a CNA, campania electorală în audiovizual va începe pe 11 mai și se va încheia pe 7 iunie, la ora 24.00, iar candidații la alegerile locale se vor putea exprima gratuit în emisiunile informative, electorale și de dezbatere electorală difuzate de televiziuni și radiouri.
„Accesul candidaților este gratuit atât pe posturile publice, cât și private. Posturile care doresc să se implice în campanie pot oferi accesul candidaților în emisiunile electorale și în emisiunile de dezbatere electorală în condițiile legii. De asemenea, în emisiuni informative vor fi difuzate informații privind activitățile de campanie, cât și elemente privind tehnica votării și sistemul electoral”, a explicat Răsvan Popescu.
Aceste emisiuni electorale, potrivit legii, pot fi difuzate numai de luni până vineri, a atras atenția Răsvan Popescu.
„Posturilor le revine obligația de a trata candidații în mod echitabil, obiectiv și imparțial. Înainte de ziua votării, există două zile de reflecție, acordată electoratului, în sensul că nu se mai pot difuza comentarii privind campania electorală, sondaje și publicitate electorală”, a spus Popescu.
El a precizat că „normele obișnuite prevăzute de legislația audiovizuală privind protecția demnității umane, a dreptului la propria imagine sunt aplicabile și în emisiunile de campanie electorală”.
Radiodifuzorii care vor reflecta campania electorală, ca urmare a solicitărilor primite de la competitorii electorali, au obligația să informeze cu privire la acest lucru CNA, până cel mai târziu pe 9 mai, se mai spune în Decizia CNA.
În perioada campaniei electorale, candidații și reprezentanții competitorilor electorali pot să participe numai la emisiunile electorale și de dezbateri electorale.
Totodată, radiodifuzorii publici și privați pot difuza spoturi publicitare electorale numai în cadrul emisiunilor electorale și de dezbateri electorale. Spoturile electorale se difuzează gratuit și nu constituie comunicare comercială audiovizuală. Spoturile publicitare electorale nu pot avea o durată mai mare de 30 de secunde și trebuie să fie asumate în mod explicit de competitorii electorali. Radiodifuzorii au obligația să asigure identificarea spoturilor electorale, astfel încât publicul să fie informat cu privire la competitorul electoral al cărui mesaj este difuzat.
Potrivit Legii 67/2004 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, continuarea propagandei electorale după încheierea campaniei electorale – sâmbătă, 9 iunie, la ora 7.00 – prin lansarea, afișarea sau distribuirea materialelor electorale de orice tip este contravenție și se sancționează cu amendă de la 1.400 lei la 2.000 lei.