Călătoriile cu autobuzele și microbuzele TPL se scumpesc chiar din prima zi a anului viitor pentru cei care circulă în baza biletelor de călătorie, dar nu și pentru cei cu abonamente.
Decizia de majorare a prețului biletelor de transport public local a fost luată în ședința de ieri a Consiliului Local, pornind de la o cerere a TPL, care atrage atenția asupra pierderilor mari pe care le înregistrează societatea ca urmare a păstrării aceluiași tarif de mai bine de doi ani, chiar dacă prețul carburanților a crescut în acest timp cu peste 50%, iar TVA-ul a fost majorat cu 5%.
Primarul Sucevei, Ion Lungu, a spus că deși își dorește și el ca transportul în comun să fie cât mai ieftin, acest lucru nu se poate, din cauza condițiilor economice care impun noi scumpiri.
“Am mai avut o solicitare de majorare a tarifelor TPL în vară, atunci nu am fost de acord și am acoperit noi diferența de bani. Astăzi, TPL-ul lucrează în pierdere, pentru că a mai scăzut și numărul de călători, din cauza crizei economice. Transportul public nu se face doar pe criterii de eficiență, pentru că sunt obligați să circule chiar dacă au doar un singur călător, pe unele trasee mai puțin circulate. În toată lumea acest serviciu este subvenționat, în funcție de puterea financiară a autorităților locale. Astăzi nu mai putem suporta să acordăm o subvenție mai mare de 15 miliarde de lei vechi pe an. Mergând pe ideea că vom majora doar prețurile la bilete, vom încuraja oamenii să cumpere abonamente, iar în felul acesta, cei care circulă des cu TPL – elevii, studenții, navetiștii, nu vor avea de suferit”, le-a explicat Lungu aleșilor locali.
El a exemplificat faptul că noul preț al biletelor de călătorie este similar celor existente în multe orașe din țară: Timișoara are doi lei, Craiova 2,5 lei, Oradea doi lei, Baia Mare 1,9 lei, Iași 1,9 lei, Satu Mare doi lei, Râmnicu Vâlcea doi lei, Piatra Neamț doi lei, Alba Iulia doi lei etc.
“Am judecat și noi mai multe ipostaze ale acestui preț, să îl facem ceva mai mic, dar este o mare problemă cu restul care trebuie dat călătorilor – riscam să nu se dea deloc acel rest. De aceea am propus ca cei care circulă des cu autobuzele să poată circula cu abonamente, la același preț, care este cel mai mic din țară.
Urmează ca împreună cu TPL să facem efortul de a cumpăra minim zece autobuze noi, pentru a asigura cetățenilor confortul de care au nevoie”, a adăugat Lungu.
Reprezentanții PSD din Consiliu Local au spus că majorarea cu 25% a prețului biletelor li se pare prea mare, ei propunând un preț de 1,75 lei, cu care ceilalți aleși locali nu au fost de acord, fiind considerat mult prea incomod de plătit acest preț de către călători, cât și de dat rest, de către taxatori, încât populația ar fi ajuns să plătească tot doi lei, fără să mai primească rest, iar diferența de bani nu ar fi ajuns la bugetul TPL, ci în buzunarele taxatorilor.