Trei cadre didactice de la Centrul Școlar de Educație Incluzivă (CSEI) Suceava, Dorina Cocari, Ecaterina Conache, Marinela Adriana Sveduneac, au fost recent în Polonia, la Școala Specială din Leżajsk, pentru cea de-a șasea mobilitate Erasmus+din cadrul proiectului„Collaboration to Have Abilities as New Goals of Education” (CHANGE).Mobilitatea s-a adresat cadrelor didactice care timp de cinci zile au participat fizic (echipele din România, Italia și Polonia) și online (echipele din Grecia, Turcia și Lituania) la activități diverse menite să sprijine dezvoltarea elevilor cu cerințe educaționale speciale
(CES) la orice nivel posibil.
„Prima zi a debutat într-o atmosferă caldă și primitoare la grădinița specială recent renovată din Lezajsk, unde am fost întâmpinați de primarul localității, directorul unității – Tomasz Chrząstek, coordonatorul de proiect – Monika Pęcak,câteva cadre didactice și copii îmbrăcați festiv, în costume populare tradiționale”, după cum a spus prof. coordonator Dorina Cocari, CSEI Suceava.
Ateliere de terapie manuală
În cea de a doua zi, cadrele didactice sucevene au participat la două ateliere de terapie manuală (hand therapy), folosită drept instrument pentru susținerea dezvoltării corecte a abilităților manuale și grafomotorii ale copiilor și adolescenților.„Dacă copiii nu își antrenează mâna la o vârstă adecvată, atunci când trebuie să scrie, vor fi cel mai adesea obosiți, se vor descuraja repede, vor experimenta eșecul școlar. Este, de fapt, începutul unui ciclu vicios: lipsa de dorință de a învăța, evitarea școlii, evitarea eșecului”, explică profesorii care lucrează cu copii cu CES.
Joc senzorial
Ziua a treia i-a introdus pe specialiștii suceveni în lumea copiilor cu autism prin practicarea jocului senzorial. Au asistat la o activitate demonstrativă menită a sprijini dezvoltarea abilităților intra și interpersonale ale elevilor, printr-o pregătire adecvată a spațiului de lucru și o abordare de coaching a întregului proces. Materialele senzoriale din timpul terapiilor se bazează exclusiv pe utilizarea produselor alimentare 100% sigure (amidon de cartofi, colorant de patiserie, apă, esențe diferite pentru prăjituri, semințe, boabe de fasole, stafide, etc.). Copiii au interacționat cu deosebită plăcere, lumea culorilor, a mirosurilor și a texturilor pipăite menținându-le atenția asupra sarcinilor de lucru. Produsele finale au încântat ochii participanților, activitatea în sine fiind un prilej de bucurie și învățare activă. De o activitate asemănătoare au avut parte și cadrele didactice. Acestea au experimentat, asemenea copiilor, joaca cu aluatul/pasta modelatoare.
Art-terapie și karate. Hipoterapie
Ziua a patra a mobilității le-a oferit profesorilor suceveni lecții interactive de art-terapie și karate. De asemenea, li s-a prezentat terapia biofeedback, o tehnică modernă de tratament prin care elevul cu CES învață să-și recapete controlul asupra funcțiilor fiziologice, dobândind simultan un rol activ în conștientizarea acestora și restabilirea sănătății proprii. „Ca o chintesență a activităților, mobilitatea din Polonia ne-a oferit o gamă largă de terapii aplicate în Școala Specială din Leżajsk. Deși cunoscute și aplicate în multe alte școli speciale, prezentarea lor a actualizat tehnici diferite de abordare, a generat culoar pentru discuțiile libere, analize și comparații”, a concluzionat prof. coord. Dorina Cocari,CSEI Suceava.




