Vizitele și inspecțiile inspectorilor școlari suceveni în instituțiile de învățământ din județ, din decursul primului semestru al acestui an școlar, s-au soldat cu câteva concluzii nu tocmai favorabile.
Laboratoare și cabinete minim dotate, cu materiale achiziționate de profesori, tehnică IT uzată, săli și terenuri de sport insuficiente, ateliere școlare cu materiale vechi și insuficiente, biblioteci cu fond de carte uzat sunt doar câteva dintre aspectele constatate de inspectorii suceveni.
La întâlnirea cu directorii școlari suceveni de vineri, 27 februarie, inspectorul școlar general Gheorghe Lazăr a menționat că, „din păcate, se constată, de la an la an, diminuarea numărului de laboratoare funcționale în școli, transformarea lor în săli de clasă permanente din cauza spațiilor insuficiente, învechirea fondului de carte din biblioteci, uzura morală a aparaturii de laborator”.
Laboratoare minim dotate
În raportul privind activitatea Inspectoratului Școlar Suceava în semestrul I se arată că în școlile din județ, din lipsă de spațiu sau din dorința funcționării unității într-un singur schimb, majoritatea cabinetelor sunt și săli permanente de clasă.
Totodată, dotarea cabinetelor și laboratoarelor este minimă, în mare parte materialele didactice sunt achiziționate sau confecționate de cadre didactice, tehnica IT este uzată și doar în puține locuri a fost parțial înlocuită, iar lipsa licențelor de ultimă generație complică situația disciplinelor TIC. De asemenea, în condițiile creșterii numărului de elevi până aproape de 40 într-o clasă, numărul calculatoarelor din laboratoarele de informatică a rămas de 25.
Mai mult de atât, există școli în care nici măcar nu există laboratoare de chimie, fizică sau biologie, iar în unele licee cu învățământ profesional și tehnic, unde activitatea de la clasă se bazează pe partea practică, sunt dotări minime, depășite moral și fizic.
Săli și terenuri de sport improprii și biblioteci învechite
Gheorghe Lazăr a mai specificat că în mediul rural nu există suficiente săli și terenuri de sport și nici spații amenajate corespunzător pentru activitățile sportive.
„Se constată o creștere a gradului de uzură a terenurilor de sport exterioare la care, în momentul construirii, nu s-au folosit materialele sau cantitățile prevăzute de proiectant sau nu au existat fonduri necesare reparării. Sălile de sport nu sunt dotate cu materiale și mijloace didactice suficiente”, le-a mai comunicat Lazăr directorilor de școli.
Acesta a mai spus că fondul de carte din bibliotecile școlare este învechit, uzat fizic și insuficient, numărul cititorilor este mic, iar condițiile de muncă în care bibliotecarii școlari își desfășoară activitatea sunt, în multe școli, improprii, în spații neîncălzite,
neigienizate, fără mobilier specific, fără dotări de tip informatic necesare evidenței electronice.
Cu toate acestea, Lazăr a menționat că, în general, conducerile școlilor depun eforturi pentru a asigura facilitățile necesare pentru ca elevii să-și poată desfășura ore practice în laboratoare, cabinete, ateliere, săli de sport sau biblioteci, în majoritatea școlilor existând preocupare pentru valorificarea resurselor existente.