Bușoi: Decontarea serviciilor numai pe baza cardului de sănătate, cel mai târziu din ianuarie 2015



Decontarea serviciilor medicale se va face numai pe baza cardului de sănătate, cel mai târziu din ianuarie 2015, însă testarea acestuia ar putea începe spre sfârșitul anului viitor, a anunțat, vineri, președintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS), Cristian Bușoi.
„Cardul național de sănătate este proiect strategic al CNAS. De la sfârșitul lui 2014 sau cel târziu începutul lui 2015, decontarea serviciilor medicale se va face doar pe baza cardului de sănătate. Prin intermediul cardului, va putea fi urmărit mai bine modul în care sunt tratați pacienții, iar frauda din sistem va fi mult redusă”, a spus Bușoi, la prezentarea bilanțului instituției pe 2013.
Președintele CNAS a prezentat, cu acest prilej, etapele parcurse în 2013 pentru realizarea cardurilor naționale de sănătate.
„În 2013, au fost tipărite peste patru milioane de carduri, a fost schimbată legislația pentru ca distribuirea cardurilor să poată fi realizată prin servicii poștale, am modificat soluția informatică astfel încât să poată fi achiziționate de către furnizorii de servicii medicale inscriptoare și cititoare ieftine, în valoare de 30-40-50 de euro, pe care și le poate permite orice doctor din România. Activarea cardurilor va putea fi făcută la medicul de familie sau la orice alt furnizor de servicii medicale la care merge asiguratul după primirea cardului, respectiv spital, ambulatoriu sau Casa de Asigurări de Sănătate. Inscripționarea pe card a datelor personale ale asiguratului nu este obligatoriu să fie realizată concomitent cu activarea. Ea va fi făcută la prima vizită a asiguratului la medicul de familie, după primirea cardului”, a spus Bușoi.
Toți furnizorii de servicii medicale, respectiv doctorii de familie, farmaciile, spitalele, centrele de dializă și clinicile private vor achiziționa cititoare de card până la mijlocul anului 2014.
„Există pe site-ul CNAS o listă cu cititoare de card, deja testate, dar competiția este deschisă. Furnizorii au obligația de a-și achiziționa aceste cititoare, pentru că din trimestrul IV sau cel târziu ianuarie 2015 nu mai pot fi acordate servicii decât cu ajutorul cardului. După distribuirea cardurilor, va începe inscripționarea, inițializarea și, de ce nu, testarea actelor. Cardul vine cu un pin, de exemplu 0000 sau 1234, care va fi schimbat o dată, la inițializare. De fapt, asta înseamnă inițializarea. Pacientul își trece numărul pe care îl crede de cuviință, ca la cardul bancar. Securitatea sistemului stă în cip și soluția informatică foarte avansată pentru care CNAS și statul au dat bani importanți. Înscrierea pe card a datelor medicale este prevăzută în lege, dar acestea sunt opționale, adică numai la cerea pacientului”, a continuat președintele CNAS.
Potrivit președintelui CNAS, distribuția cardurilor va fi făcută în ordinea alfabetică, dar Capitala, trecută de obicei la sfârșitul listei, adică după județe, va primi carduri mai devreme. „Bucureștenii sunt mai obișnuiți cu cardul bancar. Din experiența din București putem trage informații importante”, a explicat Bușoi.
Președintele CNAS a mai spus că, până acum, s-a achitat integral soluția informatică. „Ministerul Sănătății a plătit cele peste patru milioane de carduri, CNAS va plăti distribuția. După știința mea, cardurile vor ajunge la 15 milioane de adulți, nu și la copii. Avem 18 milioane de asigurați. Cardul va fi distribuit gratuit”, a mai spus Cristian Bușoi.
Cardul național de sănătate – prevăzut în Legea 95/2006, din primul mandat al actualului ministru al Sănătății, Eugen Nicolăescu – trebuia implementat, potrivit actului normativ, din 2007.
În propunerea de buget pe 2013, Ministerul Sănătății a prevăzut aproximativ 24 de milioane de euro, sume necesare pentru tipărirea în acest an, a 11 milioane de carduri, anunțau oficiali din MS în 24 ianuarie.
Costul unui card este de 2,2 euro, fără TVA.
Cardul național de sănătate, rețeta electronică și dosarul electronic reprezintă obiective importante pentru informatizarea sistemului de sănătate.
CNAS este responsabilă de informatizare și, implicit, de producția cardurilor, acestea fiind realizate cu suportul tehnic al Imprimeriei Naționale și al Centrului Național pentru personalizarea pașapoartelor.
Casa a lansat, în 19 decembrie 2012, primele carduri electronice active, acestea fiind primite de doi arădeni aleși aleator, care nu le vor putea utiliza însă decât după ce toți furnizorii de servicii medicale vor avea terminale de citire a cipurilor.