Titlul și conținutul acestui editorial este inspirat din felul în care unul dintre marii bancheri ai prezentului dorește să ne întâmpine pe noi toți, potențialii săi clienți, în ceea ce am putea numi sistemul bancar al viitorului. Alessandro Profumo, CEO și Managing Director al grupului italian UniCredito este privit de presa mondială drept artizanul marilor transformări recente din piața bancară europeană. Și aceasta, mai ales prin preluarea grupului bancar german HVB.
Noua viziune a noului concern se bazează mult pe determinarea de a concentra atenția asupra nevoilor bancare ale fiecărui individ în parte. Scopul trustului financiar aflat în plină ascensiune este să pună în valoare potențialul fiecărui individ și să facă realizabile planurile fiecărui om. Profumo crede cu tărie în specializare și vede în aceasta tendința comună de a realiza banca mileniului trei. Dar ideile prin care Profumo își reclamă teritoriul în întreaga Europă le-am auzit nu doar la el, ci și la jucătorii din piața bancară românească. Fie ei bancheri români sau conducători ai unor importante bănci cu capital străin bine plasate în sistemul românesc.
Bancherii români ajung la concluzii care susțin declarațiile de dezvoltare ale unui grup bancar internațional precum UniCredito. Și anume, faptul că și sistemul bancar românesc se îndreaptă cu motoarele turate la maximum (dar atent supravegheate de Banca Națională a României) către “banca viitorului”. Marile bănci se consolidează. “Perlele coroanei” sunt în plin proces de transformare. Privatizarea BCR aduce României câteva miliarde de euro. CEC continuă să spere la un măritiș de succes, deși ar putea rămâne fată bătrână de stat. Achizițiile sau fuziunile polarizează și concentrează sistemul bancar. Iar jucătorii mici se specializează în servicii și produse, căutând să rămână în piață.
Mai mult, felul în care se fac cărțile la masa de joc a finanțelor internaționale are, firesc de fapt, efect direct și imediat și în România. Achizițiile internaționale se regăsesc în mutările din piața internă. Dezvoltarea fiecărei bănci în parte creează noi clienți pentru sistemul bancar globalizat.
Mai avem, în România, o problemă: spațiul rural cu gradul său scăzut de bancarizare. Dar, treptat–treptat, bancherii se pregătesc să le spună și țăranilor români, asemeni lui Profumo, “Bun venit în banca viitorului!”