Modificările aduse infrastructurii rutiere și sistemelor de gestionare a traficului în zona centrală a Sucevei dau bătăi de cap atât șoferilor, cât și pietonilor.
Mai exact, semafoarele montate de o parte și de alta a sensului giratoriu, între cele două stații de autobuze din Centru, și în dreptul blocului turn (fostul Union) par mai mult să încurce traficul rutier, decât să-l fluidizeze.
Mai mult, nici siguranța în trafic nu mai justifică prezența semafoarelor, din moment ce pietonii traversează mai mult pe roșu, printre mașinile care îi claxonează, cum e cazul la semaforul dintre stații, în vreme ce la celălalt semafor, mașinile ajung să se bulucească în sensul giratoriu și chiar să-l blocheze.
Punerea în funcțiune a semaforului pentru pietoni din dreptul stațiilor de așteptare a autobuzelor TPL a bulversat total pietonii, care, dacă până acum traversau strada în condiții acceptabile, profitând de momentele când traficul era mai redus sau de politețea șoferilor, acum stau minute în șir, privind cu exasperare la semaforul care pare pe blocat pe roșu.
Cauza timpului de așteptare foarte mare, pentru a putea traversa strada, stă atât în faptul că mulți pietoni nu cunosc faptul că acel semafor este acționat manual, de cei care vor să treacă, prin apăsarea butonului galben de pe stâlpii metalici montați pe laterale, dar și în timpii de reacție setați. Mai exact, pietonii trebuie să aștepte cam un minut după ce au apăsat pe butonul galben pentru ca semaforul să-și schimbe culoarea, iar, în cazul în care alții au trecut cu puțin timp înainte, comanda dată nu este preluată, deoarece, pentru fluidizarea traficului rutier, mai este setat și un timp-tampon, ce nu permite acționarea semaforului decât după alte zeci de secunde.
În aceste condiții, la care se mai adaugă și neștiința trecătorilor, cărora nu le sunt clare condițiile de acționare a semaforului, mulți considerând că nu sunt acționate prin apăsare, ci prin punerea palmei în fața dispozitivului, considerat a fi cu senzori, rezultă o adevărată bulibășeală, în care pietonii stau pe margine și mai bine de cinci minute înainte de a trece strada.
Tocmai de aceea, mulți uită de orice precauție și, crezând că semaforul este stricat sau blocat pe roșu, se aventurează să treacă pe roșu, enervând șoferii care, adeseori, nici nu vor să-i lase să treacă și îi blochează pe scuarul de pe mijloc.
„Când aud scrâșnetul roților la trecerea de pietoni mi se face groază de ce se poate întâmpla”, spune Constantin Nașcu, vânzător de ziare, care vede zilnic cum sute de copii, oameni în vârstă și adulți trec de nevoie pe roșu, riscându-și viața.
Sesizată de problemă, municipalitatea spune că va mai analiza timpii de reacție ai semaforului la acționarea manuală a butonului pentru pietoni, pentru a se interveni dacă este necesar.
Semaforul care blochează sensul giratoriu
Tot un semafor pus în apropierea sensului giratoriu din Centru le dă bătăi de cap și șoferilor, care adeseori se văd puși în situația de a bloca cu mașinile sensul giratoriu, atunci când culoarea semaforului din dreptul blocului turn e roșie și nu le permite să circule.
Prezența acelui semafor acolo este considerată inutilă și chiar neavenită, în condițiile în care acesta este pus la mică distanță de la ieșirea din sensul giratoriu, astfel că mașinile care stau la culoarea roșie blochează circulația în sensul giratoriu, iar o altă trecere de pietoni este situată doar cu câteva zeci de metri mai sus, în dreptul parcului Central.
Altfel spus, măsurile rutiere impuse de cei care au realizat proiectul de modernizare a zonei centrale se dovedesc, cel puțin deocamdată, mai mult dezavantajoase, atât pentru șoferi, cât și pentru pietoni, deși menirea lor era să fluidizeze traficul și să sporească siguranța șoferilor și a pietonilor.