Bugetul a fost prejudiciat în 2010 de către administrația centrală și locală cu 3,2 miliarde lei prin neîncasarea la termen a unor venituri, utilizarea nelegală a fondurilor, salarii acordate fără respectarea legii, personal angajat pe posturi nebugetate și încălcarea normelor achizițiilor publice.
Efectuarea de plăți fără documente justificative care să ateste realitatea și exactitatea sumelor datorate, decontarea unor lucrări de investiții neefectuate de antreprenori, efectuarea de plăți peste normele, cotele și baremurile aprobate prin contractele de prestări de servicii, drepturi de deplasare acordate peste baremurile legale, efectuarea necorespunzătoare a controlului fiscal și financiar de stat, neverificarea de către organele de inspecție fiscală a tuturor obligațiilor datorate bugetelor de către contribuabili sunt alte cauze identificate de Curtea de Conturi care au prejudiciat bugetul în anul 2010.
„La categoria deficiențelor care au generat prejudicii, cele mai frecvente abateri se datorează nerespectării legislației privind efectuarea cheltuielilor din fonduri publice, 4.584 cazuri, respectiv 90% din total, situație care arată că disciplina financiară în domeniul finanțelor publice este frecvent încălcată de responsabilii cu gestionarea fondurilor publice”, arată inspectorii Curții de Conturi.
Ca o caracteristică generală, misiunile de audit public extern și acțiunile de control desfășurate de Curtea de Conturi au scos în evidență „o insuficientă preocupare” din partea entităților publice pentru asigurarea acurateței datelor din situațiile financiare și pentru un management financiar guvernat de buna gestiune economico-financiară, se arată în document.
Primul argument care vine în susținerea acestei concluzii este acela că, din 1.534 conturi de execuție supuse auditului financiar, doar 63 (4%) au îndeplinit condițiile legale pentru a li se acorda certificatul de conformitate.