Bugetul de stat, Codurile penale și civile și codul fiscal-priorități ale Senatului în prima sesiune



Adoptarea bugetului de stat pe 2009, a Codurilor penal și civil și de procedură penală și civilă, dar și Codul fiscal reprezintă câteva dintre prioritățile senatorilor în prima sesiune parlamentară din legislatura 2008-2012. Președintele Comisiei juridice a Senatului, Toni Greblă, consideră că adoptarea Codurilor penale și civile, aprobarea bugetului pentru 2009 și reorganizarea sistemului energetic reprezintă prioritățile comisiei pentru această sesiune parlamentară.
„Cele patru coduri ar trebui să ajungă într-o formă corespunzătoare la Parlament în cursul lunii martie. Acest termen ar fi ideal, pentru că aceste coduri trebuie examinate cel puțin în comisiile juridice. Dacă vom constata, pentru că în comisii sunt reprezentanți ai tuturor partidelor politice, că aceste coduri au o formă corespunzătoare, un conținut corespunzător, probabil că vom fi de acord ca ele să fie adoptate prin asumarea răspunderii guvernamentale, pentru a scurta termenul de adoptare a acestora”, a spus președintele Comisiei juridice din Senat.
El a mai precizat că definitivarea acestor coduri reprezintă o responsabilitate imensă.
„Ele oricum nu vor intra în vigoare imediat, pentru că este un termen în care trebuie adus la cunoștiința specialiștilor și a publicului. Asta va fi o muncă titanică, pentru că nu este ușor să-ți asumi răspunderea politică și juridică pentru niște coduri care vor reglementa cvasimajorității relațiilor sociale din România”, a mai arătat Toni Greblă.
De asemenea, Greblă a menționat că, printre prioritățile membrilor comisiei pe care o conduce, se mai află proiectul de buget pentru 2009, organizarea unor activități profesionale, precum și examinarea tuturor proiectelor legislative moștenite de la precedentul Legislativ.
„Desigur, trebuie să discutăm si ordonanța privind reorganizarea sistemului energetic, să vedem, dacă în actuala conjunctură europeană a energiei, constituirea acestei companii în forma actuală, fără să privim sistemul energetic în ansamblul său, este cea mai bună soluție sau trebuie gândită reorganizarea sistemului cu consultarea specialiștilor, a partenerilor sociali și apoi să fie luată o decizie”, a mai afirmat președintele Comisiei juridice din Senat.
Președintele Comisiei pentru buget, finanțe a Senatului, Ion Ariton (PDL), consideră că, pe lângă adoptarea proiectului de Buget de stat pentru anul 2009, moficarea Codului fiscal și reducerea bugetului Senatului sunt câteva dintre prioritățile primei sesiuni din legislatura 2008-2012.
Ariton a spus că, după ce Proiectul de buget de stat pentru anul 2009 a fost definitivat la Guvern, acesta va intra, de săptămâna care urmează (care începe pe 2 februarie, n.r.), în dezbaterea Comisiilor pentru buget ale celor două Camere.”De luni o să primim proiectul de Buget la comisie, să îl parcurgem, să facem amendamente”, a spus el.
Întrebat dacă poate estima în cât timp acest buget va trece de comisia pe care o conduce, Ion Ariton a evitat să dea un răspuns precis, menționând că timpul în care comisia va reuși să adopte raportul la proiectul de buget va depinde, în mare măsură, de numărul amendamentelor formulate parlamentari.
În ceea ce privește modificarea Codului Fiscal, Ariton a precizat că ministrul Finanțelor, Gheorghe Pogea, a avut discuții exploratorii cu membrii comisiei pentru a ajunge la un punct de vedere comun privind modificările care trebuie să fie aduse Codului fiscal.
Ariton a arătat că ministrul lucrează, în prezent, la un proiect de lege de modificarea a Codului fiscal, proiect care ar urma să fie finalizat în aproximativ o lună și va intra, ca prioritate, în circuitul legislativ la Senat.
Referitor la bugetul Senatului, a cărui reducere a fost cerută de Ministerul Finanțelor, senatorul a declarat că acesta va fi discutat începând de luni. „Vom discutat și vom analiza, în săptămâna viitoare, la ce capitole de cheltuieli vor fi făcute reducerile de 20 la sută care au fost cerute”, a mai spus democrat-liberalul Ion Ariton.
Potrivit deciziei Biroului Permanent al Senatului, își vor continua procedura legislativă la Senat în legislatura 2008-2012 un număr de 210 proiectele de lege și propuneri legislative.
Vor fi păstrate în circuitul legislativ în sesiunea care începe în data de 2 februarie un număr de 104 proiecte de lege de aprobare a ordonanțelor, dintre care două emise în baza legii de abilitare și 102 ordonanțe de urgență. Senatorii vor avea de dezbătut 106 proiecte de lege de aprobare a ordonanțelor de urgență.
Printre acestea se numără proiectele de aprobare a OUG 59/1997 privind destinația sumelor încasate de Fondul Proprietății de Stat în cadrul procesului de privatizare a societăților la care statul este acționar, OUG 127/2008 pentru modificarea Legii 571-2003 privind Codul fiscal, a OUG 128/2008 privind unele măsuri de reorganizare a sectorului energetic prin preluarea de către Societatea Comercială de Distribuție și Furnizare a Energiei Electrice „Electrica S.A.” a unor pachete de acțiuni.
Pe ordinea de zi a viitoarei sesiuni vor mai figura proiectele de lege privind OUG 159-2008 pentru modificarea și completarea Legii 51-1995 pentru organizarea și exercitarea profesiei de avocat, OUG 162/2008 privind transferul ansamblului de atribuții și competențe exercitate de Ministerul Sănătății Publice către autoritățile administrației publice locale.
Alte proiecte de lege, deja intrate în dezbaterea comisiilor permanente de specialitate și care vor intra în dezbaterea plenului acestei Camere privesc OUG 166-2008 pentru modificarea Legii 36/1995 a notarilor publici și a activității notariale, OUG 172/2008 pentru modificarea și completarea Legii energiei electrice 13/2007 și OUG 176/2008 privind majorarea capitalului social al CEC Bank SA.
Senatorii vor mai trebui să se pronunțe și asupra adoptării sau respingerii OUG 184-2008 pentru modificarea Ordonanței 69/2002 privind regimul juridic al cărții electronice de identitate, a OUG 198 pentru modificarea și completarea Codului penal și a OUG 200/2008 pentru modificarea și completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal.
În circuitul legislativ la Senat se vor mai afla, printre altele, OUG 218-2008 pentru privind modificarea OUG 50/2008 pentru instituirea taxei de poluare pentru autovehicule și OUG 212/2008 pentru modificarea și completarea Legii 146/1997 privind taxele judiciare de timbru.
Pe de altă parte, printre proiectele de lege înregistrate la Senat care nu au fost înscrise pe ordinea de zi a plenului și urmau să fie clasate se numărau proiectul de lege privind rambursarea ratelor de capitol pentru o cotă parte din creditul acordat de Guvernul SUA în baza programului CCC – Legea publică 480/1992, a dobânzii și a altor costuri externe aferente acestei cote părți, pe anul 2008, aflată în lucru la comisiile permanente ale Senatului.
Alte astfel de proiecte sunt: proiectul de lege privind Codul penal și Codul de procedură penală, înregistrate la Senat dar nerepartizate, în legislatura trecută, de Biroul Permanent la comisii.
Potrivit deciziei conducerii Senatului au mai fost clasate proiectul de lege privind executarea pedepselor și a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, proiectul legii bugetului de stat pe anul 2009, (L651-3.11.2008) și proiectul legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2009 (L652-3.11.2008).
Potrivit prevederilor legale, au fost clasate un număr de 178 de propuneri legislative care nu au fost înscrise pe ordinea de în legislatura 2004-2008, dintre care 64 au avut ca inițiatori senatori nu au mai obținut un nou mandat de parlamentar, iar 114 au fost inițaite de senatori care și-au reînnoit mandatul.
Constituția stipulează că proiectele de lege sau propunerile legislative înscrise pe ordinea de zi a Parlamentului precedent își continuă procedura în noul Parlament.
În ceea ce privește proiectele de lege înscrise pe ordinea de zi a Senatului, acestea își continuă procedura în noua legislatură, indiferent dacă au fost sau nu dezbătute anterior de Camera Deputaților.
Aceeași soluție procedurală s-a impus și în cazul propunerilor legislative înscrise pe ordinea de zi a Senatului, indiferent dacă inițiatorii erau sau nu parlamentari în noua legislatură 2008-2012 și indiferent dacă au fost dezbătute sau nu de Camera Deputaților.
De asemenea, își continuă procedura legislativă și proiectele de lege ori propunerile legislative aflate pe agenda de lucru a Senatului care, deși n-au fost incluse pe ordinea de zi a acestuia, au fost dezbătute anterior de Camera Deputaților.