Bugetul CFR Călători prevede disponibilizarea a peste o mie angajați și creșterea câștigului mediu



Bugetul pe acest an al companiei CFR Călători, aprobat de Guvern, prevede o scădere a numărului de angajați prognozat pentru sfârșitul anului cu peste o mie de salariați comparativ cu finele anului trecut și o creștere a câștigului mediu lunar pentru restul salariaților cu 77 lei, la 2.627 lei.
Comparativ cu bugetul rectificat pe 2010 al CFR Călători, avizat în luna decembrie, prognoza de venituri și cheltuieli (BVC) pentru acest an indică o scădere a numărului de personal estimat pentru sfârșitul anului de la 15.044 la 14.024 angajați și o creștere a câștigului mediu lunar pe salariat de la 2.550 lei la 2.627 lei. Numărul mediu de personal scade de la 15.284 angajați la 14.401 persoane.
Fondul total de salarii este indicat în scădere, de la 467,8 milioane lei la 454 milioane lei.
Veniturile totale ar urma să se cifreze la 2,28 miliarde lei, de la 2,6 miliarde lei reprezentând prognoza revizuită pe anul trecut, iar cheltuielile să se ridice tot la 2,28 miliarde lei, față de 2,5 miliarde lei anul trecut.
Bugetul CFR Călători pe 2011 nu indică nici pierderi și nici profit.
Sindicaliștii și conducerea CFR Călători au semnat, miercuri, după aprobarea de către Guvern a BVC, noul contract colectiv de muncă valabil pentru acest an, anunțând că salariații care urmează să fie disponibilizați vor fi protejați prin sumele colectate din primele de vacanță la care renunță toți angajații.
Președintele Federației Mișcare-Comercial, Gheorghe Frățică, a declarat joi, pentru MEDIAFAX, că acest contract s-a semnat în aceleași condiții ca și cel de la CFR Marfă.
Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a cerut, marți, directorilor CFR SA, CFR Călători și CFR Marfă să lanseze în cel mai scurt timp negocierile privind contractele colective de muncă și a anunțat că acestea vor fi semnate doar dacă liderii sindicali vor demonstra că nu au afaceri cu societățile feroviare.
Ea a precizat că pentru semnarea noilor contracte colective de muncă trebuie avute în vedere angajamentele Guvernului cu privire la reducerea pierderilor și datoriilor acestor companii în urma aplicării unor planuri de restructurare.
La 16 martie feroviarii s-au aflat pentru două ore în grevă de avertisment, după ce sindicatele nu s-au înțeles cu reprezentanții companiilor feroviare în ceea ce privește noile contracte colective de muncă, și au amenințat cu greva generală pe termen nelimitat.
Contractele colective de muncă au expirat la 31 ianuarie.
Feroviarii au renunțat la greva generală programată pentru această săptămână, după aprobarea de către Guvern a bugetelor CFR Călători, CFR Marfă și CFR SA.
Ultima scrisoare de intenție convenită cu FMI, prezentată de MEDIAFAX în luna februarie, relevă că Guvernul va permite CFR Călători să majoreze tarifele la biletele de tren pentru o mai bună acoperire a costurilor, în vederea eficientizării activității companiei.
În precedenta scrisoare de intenție, Guvernul s-a angajat față de FMI că va crește tarifele practicate de zece companii publice care înregistrează cele mai mari pierderi, inclusiv de CFR Călători, CFR Marfă, Metrorex, Termoelectrica și Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale.
Strategia pentru CFR Călători include o scădere a pierderilor cu 15% în acest an, neacumularea de noi arierate și eficientizarea activității prin restructurarea companiei.