Bugetul alocat pentru sărbătorile de iarnă, mai mic ca anul trecut pentru 50% dintre orășeni – studiu



Peste 50% dintre românii care locuiesc în mediul urban vor cheltui mai puțini bani pentru sărbătorile de iarnă din acest an, comparativ cu 2008, bugetul acestora fiind afectat de criza financiară, conform datelor celui mai recent studiu de piață realizat de Mednet Marketing Research Center.
Studiul a fost realizat pe un eșantion reprezentativ pentru București și orașele cu peste 100.000 locuitori, în perioada 16 – 23 noiembrie 2009. Au fost intervievate telefonic 854 persoane cu vârsta cuprinsă în intervalul 18 – 65 ani. Marja de eroare a studiului este de ±3,35%.
Potrivit Mednet, actuala criză financiară afectează și sărbătorile de iarnă ale românilor, bugetul mediu alocat pentru Crăciun și Revelion fiind de 1.523 lei, aproximativ 52% dintre respondenți declarând că această sumă este mai mică decât cea alocată anul trecut.
Astfel, pentru produse alimentare ocazionate de sărbătorile de iarnă, respondenții vor să cheltuie în medie 556,13 lei, pentru 47,6% dintre persoanele intervievate această sumă fiind mai mică față de cea alocată anul trecut pentru această categorie de cheltuieli.
Produsele nealimentare specifice sărbătorilor de iarnă (brad, ornamente, îmbrăcăminte, încălțăminte) au o pondere mai mică în bugetul de cheltuieli, orășenii alocând în medie 321,09 lei acestei categorii de produse. Ca și în cazul celorlalte tipuri de cheltuieli, comparativ cu anul trecut, bugetul alocat este mai mic pentru 45,3% dintre respondenți.
Potrivit studiului, reducerea cheltuielilor pentru sărbătorile de iarnă se va face în două direcții. În primul rând, orășenii vor renunța în totalitate la anumite produse, pe care anul trecut le-au cumpărat, cum ar fi ornamente pentru bradul de Crăciun (70,4% dintre intervievați), bradul de Crăciun (56,5%), băuturile alcoolice (40,9%), prăjituri/cozonaci (32,7%), dar și alte tipuri de produse printre care electronice și electrocasnice, îmbrăcăminte și încălțăminte, bijuterii, cosmetice și parfumuri, excursii și produse de lux. Totodată, persoanele intervievate intenționează să cumpere în cantitate mai mică sau mai ieftine produse precum carnea, legumele sau fructele.
În ceea ce privește excursiile organizate în perioada sărbătorilor de iarnă, în jur de 10% dintre persoanele intervievate au alocat buget pentru acest tip de cheltuieli, suma medie fiind de 1.312,50 lei.
De asemenea, și bugetul alocat ieșirilor în oraș, la restaurant, în perioada Crăciunului și a Revelionului, este pentru 47,3% dintre respondenți mai mic decât anul trecut, fiind, în medie, 346,28 lei.
Bugetul pentru cadouri a fost și el afectat de criză, având o valoare medie de 526,82 lei, fiind pentru aproape 50% dintre participanții la studiu mai mic ca anul trecut.
Chiar dacă suma pe care au alocat-o pentru acestea este mai mică sau cel mult egală cu cea de anul trecut, 81,4% dintre persoanele intervievate intenționează să cumpere totuși cadouri cu ocazia sărbătorilor de iarnă.
Tipurile de cadouri pe care respondenții intenționează să le cumpere sunt articolele de îmbrăcăminte/încălțăminte (54,5%), cosmetice/parfumuri (37,4%), jucării (30,6%), ciocolată/cafea (20,4%), cărți (17,4%) și bijuterii/ceasuri (14,8%) etc.
Cei care au declarat că nu vor cumpăra cadouri (18,6%) sunt persoanele cu vârsta peste 55 ani, care nu mai au copii sub 18 ani, au venituri mai mici de 2.000 lei pe familie și se declară afectați de criză în „foarte mare măsură” și „în mare măsură”.
Peste jumătate (52,6%) dintre participanții la studiu nu obișnuiesc să stabilească un buget pentru sărbătorile de iarnă, în timp ce numai 33,4% fac acest lucru cu regularitate, iar 12,9% vor stabili unul pentru anul în curs.
Totuși, procentul celor care economisesc bani pentru sărbătorile de iarnă este ridicat, respectiv 45,4%.
Există și respondenți (6,1%) care intenționează să împrumute bani pentru sărbătorile de iarnă din acest an.
Mednet Marketing Research Center activează în domeniul cercetării de piață din anul 2000.