„Maica Domnului face parte din sistemul nostru teologic exact așa cum face parte Dumnezeu din el, în măsura în care prin ea ni se dezvăluie o parte din intențiile lui Dumnezeu cu lumea.”(1)
Fecioara Maria nu poate fi exclusă din viața creștinului, din viața Bisericii, nu poate fi scoasă în afara relației noastre personale cu Dumnezeu. Ea este Maica Lui Dumnezeu, iar dacă Hristos – Fiul ei – este „Capul Bisericii” (Ef. 1,22), Biserica este Trupul tainic lui Hristos și noi suntem mădulare ale Trupului lui Hristos, Maica Domnului este centrul vieții Bisericii. Ea nu poate fi ignorată din viața Bisericii pentru că a fost singura vrednică de a purta în pântecele ei pe „Hristosul, Fiul lui Dumnezeu Celui viu.” (Mt. 16,16).
Studiul de față își propune să dezbată învățătura despre Maica Domnului, cu referire la cultul sfintei Fecioare în Ortodoxie, pentru ca mai apoi să prezinte învățăturile Bisericii cu privire la ea.
Evident, învățătura despre Maica Domnului nu poate fi cuprinsă, în totalitatea ei și în amănunt, într-o lucrare de asemenea amploare. Au fost nevoie de secole întregi ca să se statornicească doctrina despre Maica Domnului, de Sinoade Ecumenice și discuții aprinse pentru a se lămuri probleme importante, de cărți întregi și de tratate pentru a se statornici învățătura, pentru ca până la urmă problema să nu se fi epuizat sau rezolvat total, ci dimpotrivă, să fi luat proporții, ieșind din limitele ei, într-o extremă sau alta.
Tratarea unui asemenea subiect nu presupune numai prezentarea și afirmarea unor realități de sine stătătoare, ci prin ele se afirmă întreaga doctrină ortodoxă. Maica Domnului nu stă separat de Fiul său, Dumnezeu, nu e cinstită separat ca un co-Dumnezeu, ci doctrina despre ea privește direct sau se leagă în mod necesar și incontestabil de hristologie în primul rând și de antropologie. „În fond, problema mariologică este o problemă de hristologie, dar mariologia nu e numai un pretext pentru hristologie.” (2) Toate elementele învățăturii creștine întregesc mesajul creștin global, fiind într-o sinergie totală.
Așadar, prin studiul de față voi încerca să lămuresc unele probleme referitoare la Maica Domnului, lămurire necesară pentru înțelegerea corectă a rolului ei în viața noastră, în lucrarea mântuirii noastre – finalitatea oricărei învățături ortodoxe.
1 Antonie Plămădeală, Maica Domnului în teologia și viața ortodoxă, art. în rev. „Biserica Ortodoxă Română”(BOR), an XCVI (1978), nr. 9-10, p. 1115
2Magistrand C. Pârvu, Temeiuri Ortodoxe ale cultului Maicii Domnului, art. în rev. „Studii Teologice”, an VI (1954), nr. 3-4, p. 193