În centrul municipiului Suceava s-a ridicat deja schela pentru amplasarea Monumentului eroilor și martirilor Bucovinei, monument care va fi dezvelit joi, în ziua de prăznuire a Înălțării Domnului (sărbătoarea de Ispas), la data de 28 mai a.c., când se sărbătorește Ziua Eroilor. Ultimele retușuri
În curtea atelierului de pe strada Cernăuți, artistul plastic Mircea Dăneasă efectua sâmbătă ultimele retușuri ale lucrării.
Monumentul eroilor și martirilor Bucovinei sau “Bucovina înaripată”, lucrare realizată la comanda Primăriei și a Consiliului Local Suceava, va marca central Piața “22 Decembrie” și va constitui principala provocare vizuală a urbei.
Cu o înălțime de 8,5 m cu tot cu soclu, monumentul, care îmbină în reprezentare simbolismul crucii cu cel al zborului, a fost executat din rășină polimerică și va avea o patină de bronz nobil polizat.
Rășinile sintetice pot concura și depăși bronzul din punct de vedere al expresiei artistice
Alegerea rășinii polimerice ca material de lucru nu reprezintă, așa cum s-au grăbit unii să afirme, „o soluție excentrică”.
„Rășinile sintetice – spune Mircea Dăneasă – sunt folosite pe scară largă în sculptura modernă. Ca și în alte domenii, nici în artă lucrurile nu stau pe loc, iar materialele utilizate sunt din ce în ce mai diverse. Chiar dacă nu au longevitatea bronzului, rășinile sintetice sunt apreciate pentru rezistența mecanică și pot concura și depăși bronzul din punct de vedere al expresiei artistice. Chiar zilele trecute la Suceava s-a dezvelit o statuetă a Papei Ioan Paul al II-lea, care este realizată dintr-o astfel de rășină”.
„Formele plastice care sugerează ideea de zbor necesită o cromatică solară”
Pe de altă parte, rășina sintetică poate fi „colorată în masă”, sau poate fi „patinată superficial”, existând posibilitatea „regenerării culorii” în funcție de sezon, sau de cromatica arhitecturii ambientale.
Acum, la inaugurare, „nu este vorba de o adaptare cromatică la cadrul ambiental, ci la idee”.
„Formele plastice care sugerează ideea de zbor – a subliniat Mircea Dăneasă – necesită o cromatică solară, care să-i insufle privitorului speranță, optimism, să-i sugereze detașarea de conflictele vieții cotidiene, de contradicțiile terestre, să-l elibereze și să-l înalțe spre cer”.
„Materialul cel mai adecvat viziunii solare este inoxul”
Mircea Dăneasă a făcut precizarea că materialul cel mai adecvat viziunii solare, în care și-ar fi dorit să realizeze monumentul dacă ar fi existat fonduri suficiente, este inoxul.
A trebuit însă să se adapteze posibilităților, iar materialul optim capabil să susțină ideea propusă, să confere noblețe expresiei și să ofere satisfacție estetică este rășina polimerică, bineînțeles cu cromatica și patina potrivite.
„Reflexele – așa cum a spus el – se vor de aur. Pe o formă perfectă luciul aurului mărește expresivitatea, pe o formă nearmonică este kitsch. Dacă formele au armonie, nu există însă nici un risc. În lupta curbelor cu perfecțiunea, reflexele inoxului sau ale aurului sunt cele care încununează expresia artistică”.
*
În atelierul de pe strada Cernăuți, lucrarea este patinată chiar în această dimineață.
Cele două tronsoane care alcătuiesc corpul monumentului (care se vor îmbina între ele printr-o flanșă) sunt, din punctul de vedere al artistului, gata de montare pe amplasamentul din Piața “22 Decembrie”, începând cu această după-amiază.
Criticul de artă Valentin Ciucă în atelierul de pe strada Cernăuți Cu câteva zile în urmă, când se consolida corpul lucrării cu armătură metalică, Mircea Dăneasă a fost vizitat pe neașteptate de criticul de artă ieșean Valentin Ciucă, unul din susținătorii proiectului și membru în juriul concursului din anul 2006, în care „Bucovina înaripată” a fost aleasă ca lucrare monumentală de for public care să înnobileze centrul Sucevei.
Valentin Ciucă, pentru care Mircea Dăneasă este un artist care se distinge „prin capacitatea de a sonda zonele de profunzime ale lucrurilor” spre a-și „extrage de acolo esența ideilor”, a apreciat realizarea artistică și opțiunea artistului pentru executarea monumentului din rășină polimerică fixată pe textură din fibră de sticlă.






