Ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a declarat, vineri, că în următoarele zile se va discuta, în cadrul ministerului și al Guvernului, dacă este nevoie de o decizie pentru a modifica OUG emisă în 2010 privind taxa auto, transmite corespondentul MEDIAFAX.
Ministrul Mediului a spus că decizia Curții Europene de Justiție are ca obiect prevederile OUG 50 din 2008 în forma sa inițială, în prezent fiind în vigoare o altă OUG în domeniu, emisă în 2010.
„Prin această hotărâre, Curtea Europeană de Justiție nu se pronunță asupra legalității actului normativ, ci dă o interpretare prevederilor referitoare la articolul 110 din Tratatul de funcționare a Uniunii Europene, în sensul că un stat membru nu trebuie să instituie o taxă pe poluare aplicată autovehiculelor cu ocazia primei lor înmatriculări, dacă acea taxă descurajează punerea în circulație în statul membru respectiv a unor autovehicule de ocazie cumpărate în alte state membre. Forma actuală a OUG din 2010, care e în vigoare, a fost finalizată cu sprijinul și în urma unor consultări permanente cu experții Comisiei UE”, a precizat Borbely.
El a subliniat că în prezent această taxă se percepe pentru toate autovehiculele la prima înmatriculare în România, indiferent de proveniența lor și indiferent de cetățenia și naționalitatea proprietarilor.
Borbely a precizat însă că în următoarele zile se va discuta, în cadrul ministerului și al Guvernului, dacă este nevoie de o decizie pentru a modifica OUG în vigoare privind această taxă, care a fost emisă în 2010.
„Acordul asupra actualului conținut al OUG rezultă și din prevederile articolului 131 al hotărârii Curții Europene de Justiție. (…) Chiar dacă sunt cumpărate din România sau aduse din străinătate, toată lumea trebuie să le înregistreze, nu există niciun fel de discriminare. În același timp, conform articolului 51 al hotărârii Curții, după intrarea în vigoare a modificărilor OUG din 2008, acestea nu pot fi aplicate retroactiv și nu pot avea efect discriminatoriu între situațiile constituite anterior și cele posterioare intrării în vigoare a acestui act normativ. Aceasta este prima noastră poziție în legătură cu decizia Curții, în zilele următoare vom mai discuta în cadrul Ministerului și al Guvernului, pentru că din ’90 încoace a existat o formă de taxare a mașinilor intrate în țară. Vom analiza în continuare, am discutat cu premierul, voi veni cu o notă în Guvern și vom analiza dacă este nevoie de o decizie pentru a modifica această OUG care e în vigoare din decembrie 2010. Speța la care a fost făcută analiza de Curte e speța din OUG 50/2008, deci nu la OUG care este în vigoare din 2010”, a subliniat ministrul.
Ministerul Mediului și Pădurilor (MMP) afirmă că decizia Curții de Justiție a Uniunii Europene (CEJ) privind legalitatea taxei de primă înmatriculare se referă la forma inițială a legii prin care aceasta a fost introdusă și nu la cea modificată în 2010.
CEJ a anunțat, joi, într-un punct de vedere exprimat la cererea unei instanțe românești, că taxa de primă înmatriculare încalcă legislația Uniunii Europene întrucât produce un dezavantaj la vânzarea mașinilor second-hand din alte state pe teritoriul României.
„Taxa de poluare introdusă de România, impusă mașinilor la prima lor înregistrare în România, contravine legislației Uniunii Europene. Respectiva lege (prin care s-a introdus taxa de poluare la prima înmatriculare, n.r.) are efectul de a descuraja importul și punerea în circulație a mașinilor second-hand cumpărate în alte state membre”, se preciza într-un comunicat de presă al CEJ dat publicității joi.