Suspendarea taxei pentru prima vânzare a mașinilor vechi reprezintă o decizie politică luată într-un „moment bun”, a declarat, luni, ministrul Mediului, Laszlo Borbely.
El a răspuns astfel întrebat fiind de jurnaliști dacă se poate considera că această amânare la plata taxei de prima vânzare auto este rezultatul manifestărilor din stradă, în condițiile în care mai mulți protestari au cerut anularea taxei auto.
„Nu știu. Fiecare o să considere dacă este o victorie sau nu este. Este o decizie politică pe care ne-o asumăm”, a spus Borbely.
Surse oficiale au declarat anterior agenției MEDIAFAX că ministrul Mediului a propus coaliției ca taxa auto de primă vânzare pentru mașinile înmatriculate înainte de ianuarie 2007 să fie suspendată pentru circa un an, interval în care să fie achitată doar taxa de poluare auto, redusă cu 25%.
Propunerea a fost avansată în ședința de luni a coaliției și ar urma să fie introdusă prin ordonanță de urgență.
„Ministrul a cerut reanalizarea Legii privind taxa auto și amânarea cu aproximativ un an, până la 1 ianuarie 2013, a articolului care impune plata taxei de prima vânzare pentru mașinile înregistrate înainte de 1 ianuarie 2007. Motivul invocat a fost că, deși noua taxă a fost anunțată cu mai multe luni în urmă, proprietarii de mașini vechi nu au înțeles complet sistemul și nu au avut, astfel, timp suficient să își vândă autovehiculele. Un alt argument a fost acela că foarte multe persoane vor să vândă mașinile vechi, însă taxa pe care trebuie să o achite cumpărătorul depășește de multe ori valoarea autovehiculului”, au afirmat sursele citate.
Propunerea a fost prezentată coaliției în contextul în care una dintre revendicările formulate în timpul protestelor organizate în ultimele zile în București și alte orașe ale țării vizează eliminarea taxei auto.
Întrebat de presă dacă membrii coaliției de guvernare ar mai fi decis suspendarea taxei de primă vânzare dacă oamenii nu ar fi ieșit pe stradă pentru a protesta, ministrul Borbely, vicepreședinte politic al UDMR, a evitat un răspuns tranșant.
„Decizia politică acum am luat-o, cred este un moment bun în care am luat-o. Să nu credeți că pană acum nu am discutat această problemă din punct de vedere al relației cu Uniunea Europeană. Acesta este esența, Uniunea Europeană ne-a obligat să luăm această decizie. Noi acum spunem Uniunii Europene că este, totuși, o masă destul de mare de oameni care trebuie să aibă încă un răgaz, până la sfarșitul anului, să-și poată vinde mașinile”, a spus ministrul.
El a mai arătat că anul trecut au fost transmise mai multe semnale către proprietarii de mașini vechi pentru ca aceștia să vândă autovehiculele înainte de impunerea taxei la prima vânzare, dar că informația nu a ajuns întotdeauna la cetățeni.
Taxa de primă vânzare pentru mașinile vechi a fost introdusă la cerința Comisiei Europene.
Conform legii, începând cu acest an, pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007 taxa de poluare trebuie achitată de către cumpărător la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor.
Noua lege a taxei auto, aprobată de Guvern în luna septembrie, adoptată de Senat în octombrie și de Camera Deputaților la jumătatea lunii decembrie, a fost publicată în Monitorul Oficial pe 10 ianuarie și aplicată începând cu 13 ianuarie 2012.
Legea privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule prevede o reducere a taxei de poluare cu până la 25%, dând posibilitatea ca, în cazul în care taxa de poluare plătită de la 1 iulie 2008 este mai mare decât cea rezultată din aplicarea acestei legi, proprietarii de mașini să poată solicita restituirea sumelor reprezentând diferența de taxă plătită.