Boc: Noul contract cu Bechtel intră în Guvern în luna septembrie



Premierul Emil Boc a declarat, vineri, că în luna septembrie va intra în Guvern noul contract cu compania americană Bechtel, iar apoi se va scoate la licitație tronsonul Gilău – Nădășel, din județul Cluj, al Autostrăzii Transilvania, pentru continuarea lucrărilor.
Boc a spus, vineri, pe centura de ocolire a municipiului Cluj-Napoca pe relația est, Vâlcele – Apahida, că lucrările la Autostrada Transilvania vor continua și pe segmentul Suplacu de Barcău – Borș, în județul Bihor, transmite corespondentul MEDIAFAX.
„Pe data la care va intra în Guvern forma nouă a contractului cu compania Bechtel, imediat se va scoate la licitație tronsonul Gilău – Nădășel, județul Cluj, pentru a fi realizat pe bugetul de stat, pentru a fi continuată lucrarea. Acolo deja exproprierile sunt făcute, proiectarea este realizată și vor putea fi continuate lucrările. Se vor continua lucrările la Suplacu de Barcău – Borș, județul Bihor, pe cei 64 de kilometri care vor fi finalizați, astfel încât în acest calendar lucrările să continue. Noul contract cu Bechtel va intra în Guvern în luna septembrie”, a spus Emil Boc.
Acesta a estimat că licitația pentru lucrările de pe tronsonul Gilău – Nădășel ar putea fi finalizată până la sfârșitul anului.
„Să vedem, în funcție de cine va veni”, a subliniat premierul.
Tronsonul Gilău – Nădășel din județul Cluj are o lungime de 8,5 kilometri.
Costul de construire a autostrăzii Transilvania va fi redus la 6,9 milioane euro/km, cu circa 50% mai puțin, iar compania Bechtel va mai lucra doar pe două tronsoane, statul fiind liber să liciteze celelalte șase sectoare de drum, a anunțat, la începutul lunii august, ministrul Transporturilor, Anca Boagiu.
Premierul Emil Boc a susținut, la rândul său, că Bechtel nu va primi despăgubiri pentru modificarea contractului.
„Se continuă lucrările pe tronsonul Suplacu de Barcău-Borș, iar la nivelul politic am decis, în coaliție, ca tronsonul de la Gilău la Mihăiești să fie scos imediat la licitație, deoarece proiectarea este finalizată. Pentru tronsonul Târgu Mureș-Câmpia Turzii va fi reluată proiectarea, în vederea organizării licitației de execuție. Evident că Bechtel nu va primi despăgubiri, ce despăgubiri să primească ?”, spunea atunci Boc.
Potrivit ministrului Transporturilor, compania Bechtel va continua lucrările doar la tronsoanele Câmpia Turzii-Gilău și Suplacu de Barcău-Borș, reprezentând 118 kilometri din cei 415 kilometri ai autostrăzii Transilvania, statul fiind liber să liciteze celelalte șase tronsoane, fără nicio pretenție din partea constructorului american.
Proiectul autostrăzii Transilvania a fost împărțit în opt tronsoane de construcție. Lucrările nu au fost începute pe șase dintre ele, însumând 297 de kilometri, respectiv Brașov-Făgăraș (53 km), Făgăraș-Sighișoara (52 km), Sighișoara-Ogra (56 km), Ogra-Câmpia Turzii (36 km), Cluj Vest-Mihăilești (24 km) și Mihăilești-Suplacu de Barcău (76 km).
Costul de construire a autostrăzii Transilvania pe tronsoanele unde Bechtel continuă să lucreze va fi redus la 6,9 milioane euro/km, față de 14,7 milioane euro/km în prezent, pentru celelalte tronsoane costul estimat și raportat inclusiv la specificul terenului fiind de 7,2 milioane euro/km, nivelul final urmând însă să fie stabilit în urma licitațiilor.
Potrivit ministrului Boagiu, plățile restante pe care Guvernul trebuie să le mai achite companiei Bechtel însumează circa 90 milioane euro, achitate în două tranșe, dintre care prima în perioada imediată, iar a doua la finalul acestui an.
Tronsonul Suplacu de Barcău-Borș va fi finalizat în totalitate de Bechtel în 2013, Boagiu evitând însă să avanseze și un termen de finalizare a întregii autostrăzi Transilvania.
Proiectul Autostrada Transilvania a început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde euro, pentru construcția unui traseu de 415 kilometri, dar porțiunea construită până în prezent cu finanțarea statului, la șapte ani de la lansarea proiectului, depășește cu puțin 10% din traseul total.
Până în prezent au fost contruiți doar 52 km din autostradă, iar lucrările sunt oprite de la începutul anului, din lipsă de fonduri.
Compania de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România avea în luna mai o datorie către Bechtel de 90,4 mililoane euro, la care se adaugă TVA în valoare de 90,3 milioane lei.