Ministrul interimar al Muncii, premierul Emil Boc, a declarat, marți, că legile subsecvente aplicării Legii asistenței socială trebuie să fie finalizate până la 31 decembrie, astfel încât noul act normativ să intre în vigoare la începutul anului viitor.
Premierul Emil Boc a spus că în Legea asistenței sociale va fi stabilit un plafon până la care se pot acorda prestații sociale.
„Este vorba de încurajarea muncii și de descurajarea nemuncii. Acesta (plafonul, n.r.) se va stabili ulterior, în funcție de valoarea indicatorului social de referință. Trebuie să existe și aici un plafon maximal pe care să îl avem în lege, pentru ca cei care ar fi tentați să trăiască numai din prestații sociale să fie încurajați să muncească. Aceasta este prima decizie, cea de-a doua decizie este ca legile subsecvente aplicării Legii de asistență socială să fie finalizate până la 31 decembrie anul acesta, astfel încât de la începutul anului viitor să intre în vigoare”, a declarat premierul Emil Boc, la ieșirea din Ministerul Muncii.
Secretarul de stat din Ministerul Muncii Nicolae Ivășchescu declara, în 4 aprilie, că Legea asistenței sociale nu va putea fi aplicată în 2011 întrucât trebuie să fie urmată de o serie de legi speciale care să o pună în aplicare și care vor fi elaborate după ratificarea de către Parlament a actualului proiect.
El a mai spus că proiectul de lege privind asistența socială modifică 15 legi aflate în vigoare și că ajutoarele sociale, acordate prin Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale, vor fi comprimate astfel încât din 54 de astfel de prestații acordate în prezent vor mai rămâne nouă.
Premierul Emil Boc declara, în 3 mai, la Ministerul Muncii, că deocamdată nu există intenția de a trece Legea asistenței sociale prin procedura de asumare.
Proiectul de Lege privind asistența socială prevede că, pentru asigurarea unor servicii sociale adecvate și de calitate, autoritățile administrației publice locale au obligația de a asigura resursele umane, financiare și materiale, în conformitate cu reglementările în vigoare, strategia proprie de dezvoltare a serviciilor sociale și planurile anuale de acțiune în domeniu.
„În condițiile în care numărul solicitărilor este limitat sau în cazul în care nu dispun de resurse suficiente, autoritățile administrației publice locale de la nivelul comunelor, orașelor, municipiilor și sectoarelor municipiului București încheie parteneriate pentru înființarea de servicii rezidențiale de interes intercomunitar pentru persoanele care au domiciliul /reședința în unitățile administrativ teritoriale partenere. Autoritățile administrației publice locale pot decide, prin hotărâre de consiliu, schimbarea destinației serviciilor sociale existente numai în alte categorii de servicii sociale sau, în cazuri bine justificate, în servicii de educație, de sănătate sau cultură”, se arată în proiectul de act normativ.
Autoritățile administrației publice locale de la nivelul municipiilor, orașelor și comunelor, precum și de la nivel județean constituie în bugetul propriu un fond de asistență socială pentru plata beneficiilor de asistență socială acordate din bugetul local și asigurarea cheltuielilor pentru acordarea altor măsuri de asistență socială stabilite prin hotărâri ale consiliilor locale sau județene.
„Sumele necesare pentru fond se asigură din bugetele locale, precum și din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat. Sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat se stabilesc anual prin legea bugetului de stat și reprezintă maximum 30 la sută din valoarea totală a Fondului constituit, în funcție de fundamentările trimise de autoritățile administrației publice locale și de disponibilitățile bugetului de stat”, se mai arată în proiectul de lege.
Potrivit documentului, de la bugetul de stat se alocă fonduri pentru finanțarea programelor de interes național, elaborate de MMFPS, pentru finanțarea programelor de subvenționare a furnizorilor privați de servicii sociale, finanțarea înființării unor instituții de asistență socială-pilot, a serviciilor sociale acordate prin structurile publice aflate în coordonarea autorităților administrației publice centrale sau pentru finanțarea serviciilor sociale acordate de autoritățile administrației publice locale și a altor furnizori publici și privați de servicii sociale.
Tot de la bugetul de stat se alocă bani și pentru finanțarea programelor de educație permanentă a personalului de specialitate și a programelor de cercetare din domeniul serviciilor sociale, pentru cheltuieli de investiții și reparații capitale pentru centrele de zi și rezidențiale, pentru co-finanțarea serviciilor sociale, în baza, memorandumurilor, protocoalelor, convențiilor de parteneriat sau pentru alte cheltuieli stabilite prin legile bugetare anuale.
„Fundamentarea sumelor solicitate de la bugetul de stat de către autoritățile administrației publice locale se realizează în baza standardelor de cost în vigoare pentru serviciile sociale administrate, contractate sau subvenționate în condițiile legii, precum și în baza estimării costurilor necesare funcționării serviciilor nou înființate în anul bugetar respectiv”, se mai arată în proiect.
Alocarea sumelor defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru finanțarea serviciilor sociale poate fi între 80 și 100 la sută pentru serviciile sociale adresate copilului care necesită protecție specială, precum și pentru serviciile adresate unor categorii de beneficiari, prevăzute expres de lege. De asemenea, acestea pot fi de până la 80 la sută pentru serviciile sociale adresate persoanelor cu dizabilități, persoanelor fără adăpost, victimelor violenței în familie, în funcție de tipul serviciilor, până la 60 la sută pentru serviciile destinate copilului și familiei, în funcție de tipul serviciilor, până la 50 la sută pentru serviciile sociale adresate persoanelor vârstnice și până la 30 la sută pentru alte servicii sociale.
Din bugetele locale ale județelor se alocă fonduri pentru: finanțarea serviciilor sociale aflate în administrare proprie, contractate sau subvenționate în condițiile legii, ori co-finanțate în baza contractelor de parteneriat, finanțarea sau co-finanțarea înființării, organizării și funcționării unor noi servicii sociale, co-finanțarea serviciilor sociale care funcționează în mediul rural și în localități defavorizate, finanțarea cheltuielilor de funcționare a comisiilor de evaluare și a serviciilor de evaluare complexă, finanțarea sau co-finanțarea în parteneriat cu autoritățile administrației publice locale, a cheltuielilor necesare formării continue a personalului cu atribuții în domeniul serviciilor sociale și care activează la nivelul județului respectiv.
Tot din bugetele locale se vor asigura fonduri și pentru finanțarea și co-finanțarea, în parteneriat cu autoritățile administrației publice locale, a acțiunilor de sensibilizare a comunității privind nevoile și riscurile sociale de la nivelul județului, co-finanțarea proiectelor susținute din fonduri structurale și alte fonduri internaționale pentru proiecte din domeniul serviciilor sociale sau finanțarea subvențiilor destinate serviciilor sociale acordate de furnizorii privați.
„Consiliul județean are obligația să asigure din bugetul propriu sumele în completarea celor alocate din bugetul de stat”, se mai arată în proiectul de lege.