Premierul Emil Boc a declarat, joi, la Cluj, că în bugetul pe acest an există resurse financiare pentru continuarea lucrărilor la Autostrada Transilvania, urmând să fie extinsă pregătirea pentru tronsonul Târgu-Mureș – Câmpia-Turzii al autostrăzii, unde încă nu există nici măcar un proiect tehnic.
„Există resurse financiare în bugetul actual pe 2011 pentru Bechtel. De asemenea, ceea ce am stabilit cu ministrul Transporturilor, prioritățile în ceea ce înseamnă AutostradaTransilvania, sunt cele legate de continuarea secțiunii Gilău-Nădășel din județul Cluj și finalizarea secțiunii din Bihor, de la Suplacu de Barcău. Acestea sunt cele două priorități, concomitent cu extinderea pregătirii pentru tronsonul Târgu Mureș-Câmpia Turzii, unde din nefericire nu există în acest moment exproprieri, nu există nici măcar proiectul tehnic. Și am dat să se lucreze și la această componentă strategică de pregătire”, a declarat, într-o conferință de presă, premierul Emil Boc, citat de corespondentul MEDIAFAX.
Potrivit premierului, pentru cele două secțiuni din județele Cluj și Bihor există proiecte tehnice și sunt pregătite și exproprierile.
„Urmează acum să se finalizeze negocierile cu Bechtel în ceea ce privește prețurile, pentru că aici trebuie să fim corecți, sunt niște standarde de cost care trebuie respectate, indiferent că este Bechtel sau altcineva, și încadrarea în limitele acestora cu asigurarea finanțării aferente, inclusiv găsirea unor soluții de finanțare extrabugetară pentru ceea ce înseamnă continuarea pe termen mediu și lung a proiectului”, a afirmat premierul.
Emil Boc a adăugat că în buget există și resurse financiare pentru „acoperirea unei părți bune a datoriilor statului față de compania Bechtel”.
„Autostrada Transilvania este extrem de importantă pentru această parte de țară și știm cu toții câte beneficii poate să ofere. Uitându-ne numai la acest tronson de 54 de kilometri din județul Cluj, putem vedea consecințele lui benefice, ca să nu mai vorbim de legarea lui de celelalte autostrăzi din Ungaria. Autostrada Transilvania reprezintă o prioritate majoră ale infrastructurii de transport din România”, a conchis Emil Boc.
Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a declarat recent într-un interviu pentru Ziarul Financiar, în legătură cu autostrada Transilvania, că nu există niciun ban pentru Bechtel, constructorul proiectului, cel puțin până în vară.
„Lucrările pentru tronsonul Suplacu de Barcău – Borș (zona de nord-vest a autostrăzii) nu pot fi demarate pentru că momentan nu există bani. Până în iunie cel puțin (la rectificarea bugetară – n.n.) nu se va întâmpla nimic cu Autostrada Transilvania”, recunoștea Boagiu.
Autostrada Transilvania este proiectată pe o lungime totală de 415 kilometri.
Proiectul de construcție a autostrăzii Transilvania, pe traseul Brașov – Borș, a început în 2004, în baza unui contract cu o valoare de 2,2 miliarde de euro acordat Bechtel. Lucrările au fost întrerupte la jumătatea anului 2005, când autoritățile au început reanalizarea contractelor încheiate de guvernarea precedentă. Ca urmare a sistării lucrărilor, termenul de finalizare a autostrăzii, stabilit inițial pentru anul 2012, a fost prelungit cu un an.
Premierul Emil Boc a inaugurat, în 13 noiembrie, încă zece kilometri ai Autostrăzii Transilvania (A3), între Turda și Câmpia Turzii, după care s-a urcat la volanul unei mașini Dacia Duster pentru a testa tronsonul finalizat, alături de ministrul Transporturilor, Anca Boagiu.
În urmă cu un an, la 1 decembrie 2009, șeful Guvernului a inaugurat primii 42 de kilometri ai Autostrăzii Transilvania, pe tronsonul 2B Turda – Gilău, el parcurgând atunci traseul la volanul unei Dacii Logan.