Premierul Emil Boc, aflat la Beijing, i-a invitat, luni, pe oamenii de afaceri chinezi să investească în economia românească, spunându-le că România asigură încă un cost redus al forței de muncă și poate reprezenta pentru China o poartă de intrare spre Europa.
Într-un discurs de aproximativ o oră la Forumul de afaceri româno-chinez, șeful Guvernului a prezentat evoluția economiei românești, insistând asupra măsurilor de austeritate dispuse de autoritățile de la București, menținerea sub control a deficitului bugetar și datoriei publice, păstrarea cotei unice de impozitare.
„Avem o economie în dezvoltare, unde costul forței de muncă este încă scăzut, iar calitatea este recunoscută. România poate părea ca fiind la mare distanță, dar tehnica modernă de transport reduce această distanță. România poate fi un partener al Chinei, o poartă de intrare spre Europa”, a spus Boc oamenilor de afaceri chinezi.
Același mesaj a fost prezentat și de ministrul Economiei, Ion Ariton, prezent la Forum, care a susținut că oportunitățile pe care România le poate oferi investitorilor chinezi rezultă din integrarea țării în Uniunea Europeană, facilitând dezvoltarea activităților de producție și, implicit, posibilitatea de a exporta produsele realizate, fără taxe vamale, pe o piață de circa 500 milioane consumatori, precum și pe piețele care sunt sub incidența acordurilor de liber schimb semnate cu UE.
La rândul său, ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a explicat investitorilor chinezi că nevoile de dezvoltare a infrastructurii din România sunt mari și există un portofoliu de proiecte pentru a atrage finanțare privată, în principal varianta de ocolire a Capitalei și Canalul Dunăre-București.
„În primul caz vorbim de un proiect care vizează construirea a 101 kilometri de autostradă în jurul Bucureștiului, parte a Coridorului IV pan-european care pornește de la Constanța și ajunge în Europa Centrală și de Vest, trecând prin Budapesta, Bratislava, Viena, Praga, Dresda. Este un proiect care va asigura degrevarea traficului de marfă din zona Bucureștiului către vestul Europei sau către portul Constanța, micșorând timpul de parcurs. Valoarea estimată este de 1,9 miliarde de euro, însă suntem în proces de actualizare a acesteia în funcție de evoluțiile pieței și standardele de cost aprobate. Continuând ritmul pe care l-am impus în relația cu constructorii, dar și în managementul din cadrul ministerului în ultimele șase luni, putem spune că în 2016 România va avea finalizat în totalitate Coridorul 4 pan-european pe rutier în regim de autostradă, asigurând legătura cu Europa Centrală și de Vest fapt care va impulsiona și mai mult creșterea noastră economică în viitor”, a spus Boagiu.
La 31 mai 2011, volumul total al schimburilor comerciale ale României cu China au depășit 1,5 miliarde dolari, din care exportul românesc în China a fost de circa 209 milioane dolari, iar volumul exportului chinez în România a fost de 1,3 miliarde dolari.
În ceea ce privește volumul investițiilor chineze în România, la 31 martie 2011 erau înregistrate aproximativ 10.000 de societăți chineze, valoarea investiților fiind de 389,4 milioane dolari.