Boc amintește că programul de plată on-line a impozitelor va fi aplicat, în etape, începând cu 2011



Foto: CAPP
Foto: CAPP

Premierul Emil Boc a amintit, vineri, că pogramul prin care taxele și impozitele vor putea fi plătite printr-un sistem electronic, anunțat de către Ministerul Comunicațiilor încă din luna octombrie, va fi aplicat începând cu anul viitor.
El a amintit, la postul public de radio, că, în prima fază, programul va fi aplicat în municipiile reședință de județ și localitățile cu mai mult de 150.000 locuitori și că autoritățile locale respective trebuie să se înscrie în program într-un interval maxim de șapte luni.
Ministerul Comunicațiilor a prezentat, în urmă cu două luni, un proiect potrivit căruia autoritățile administrației publice centrale și locale care încasează taxe și impozite vor fi obligate să se înscrie într-un sistem electronic național de plată, primele urmând să fie autoritățile din orașele cu peste 150.000 de locuitori.
Denumit „Ghișeul virtual de plăți”, Sistemul Național Electronic de Plată a Taxelor și Impozitelor va fi realizat de către Ministerul Comunicațiilor, împreună cu Centrul Național pentru Managementul Societății Informaționale și în colaborare cu Asociația de Plăți Electronice din România.
Ministerul a anunțat că ghișeul virtual de plăți va fi operațional la 1 ianuarie 2011.
Astfel, în termen de șapte luni de la aprobarea proiectului de act normativ vor intra în sistem localitățile cu populație mai mare de 150.000 locuitori, urmând ca orașele cu până la 150.000 locuitori să se înscrie în șase luni de la expirarea termenului primei etape.
Autoritățile publice își pot selecta furnizorul de servicii de acceptare de plăți electronice.
Potrivit datelor din nota de fundamentare a proiectului de act normativ, în România există doar 12 autorități publice locale care au dezvoltat sisteme de plată a taxelor și impozitelor online, o autoritate publică locală care a dezvoltat un sistem de plată neasistată taxe și impozite prin mijloace electronice și circa 100 de autorități publice locale care au dezvoltat sisteme de plată asistată de taxe și impozite prin mijloace electronice.
„Aceste sisteme au fost dezvoltate independent unul de celălalt, în implementarea lor nu s-a ținut cont de posibilitatea interoperabilizării lor și integrarea lor în cadrul unui sistem național. În privința celorlalte autorități publice centrale sau locale, acestea nu au dezvoltat până în acest moment un sistem de plată electronică a taxelor și impozitelor. În acest sens, cetățenii și firmele din România sunt privați de posibilitatea de a efectua plăți electronice online”, se spune în nota de fundamentare.
Documentul citează concluziile unu studiu al Băncii Mondiale din anul 2008, care arată că, la nivel global, introducerea de tehnologii IT&C în cadrul interacțiunii cetățean – stat și mediul de afaceri – stat a generat importante reduceri de cheltuieli, ajungând până la 80% în cazuri punctuale, precum Australia sau Noua Zeelandă.
„În cazul României, estimăm o reducere a cheltuielilor de aproximativ 40% în cazul implementării unui sistem național integrat funcțional precum și o creștere de aproximativ 10% în prima fază în privința gradului de colectare a taxelor și impozitelor”, se mai spune în nota de fundamentare.