Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a anunțat, vineri, pe centura de ocolire a municipiului Cluj-Napoca pe relația Vâlcele – Apahida, că în urma negocierilor cu Comisia Europeană s-a acceptat ca toate tronsoanele Autostrăzii Transilvania să fie finanțate din fonduri europene.
Anca Boagiu a declarat, în timpul vizitei pe centura de ocolire a municipiului Cluj-Napoca pe relația Vâlcele – Apahida, că în urma negocierilor s-a convenit finanțarea tuturor tronsoanelor Autostrăzii Transilvania din bani europeni și că se va începe cu segmentul Gilău – Nădășel din județul Cluj, transmite corespondentul MEDIAFAX.
„Decizia de a elibera zona Clujului de un contract absolut păgubos pentru România, cel cu Bechtel, și de a continua lucrările într-un alt regim, economisind șase miliarde de la bugetul statului, arată că unde există voință pentru cheltuirea eficientă a banului public lucrurile se pot realiza. Vreau să vă dau o veste bună, pe care nu o știa nici primul-ministru. Ca urmare a negocierilor purtate cu colegii din Comisia Europeană, pe rețeaua TNT, tronsoanele de pe Autostrada Transilvania au fost acceptate spre a fi finanțate din fonduri europene. Este vorba de toate tronsoanele, tot ce înseamnă Autostrada Transilvania. Putem discuta ca membru cu drepturi depline în UE cu fruntea sus despre tronsoanele noastre de drumuri naționale și autostrăzi, fără să se mai spună că «aveți o autostradă care vă face de râs»”, a spus Boagiu.
Potrivit acesteia, în ceea ce privește segmentul Gilău – Nădășel, din județul Cluj, acesta va fi licitat săptămâna viitoare cu noile condiții contractuale stabilite în urma renegocierilor.
Întrebată care vor fi costurile de construire a tronsoanelor Autostrăzii Transilvania, Boagiu a spus că urmează să fie făcute calculele în perioada următoare.
„Suma este pe ce a rămas de executat, valoarea pe kilometri de 6,9 milioane euro, care va fi licitată în funcție de relief și vor rezulta prețurile adaptate la standardele de cost”, a spus ministrul Transporturilor.
Premierul Emil Boc a declarat, la rândul său, că mesajul cel mai important în urma deciziei CE este „că Autostrada Transilvania merge înainte și că ministrul Transporturilor și-a respectat promisiunile”.
„Doamna Boagiu a spus, când s-a renegociat contractul cu Bechtel, că Autostrada Transilvania nu va rămâne nefinanțată și că lucrurile vor merge mai departe. Discutăm despre Gilău – Nădășel care pleacă la drum, iar acum despre obținerea acestui acord, care e efortul ministrului de a obține aducerea banilor pe fonduri europene, pentru că până acum CE nu a vrut să audă sub nicio formă de finanțarea acestor tronsoane din bani europeni. Prin faptul că s-a negociat corect un contract avem posibilitatea să facem Autostrada Transilvania inclusiv pe bani europeni, întâi tronsonul Gilău – Nădășel, apoi proiectarea la Târgu Mureș – Câmpia Turzii și de la Gilău la graniță, care fac parte din tronsoanele prioritare”, a spus Boc.
Premierul a adăugat că în acest exercițiu financiar al UE și în celălalt România va avea banii necesari pentru continurea lucrărilor și la Autostrada Transilvania.
Proiectul Autostrada Transilvania a început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde euro, pentru construcția unui traseu de 415 kilometri, dar porțiunea construită până în prezent cu finanțarea statului, la șapte ani de la lansarea proiectului, depășește cu puțin 10% din traseul total.
Până în prezent au fost contruiți doar 52 de kilometri din autostradă, iar lucrările sunt oprite de la începutul anului, din lipsă de fonduri.