CFR Marfă are cel mai bun plan de redresare, iar conducerea companiei a reușit în câteva luni să reducă pierderile cu 74%, pentru că „și-a dat seama de nevoia de restructurare”, a declarat, joi, ministrul Transporturilor, Anca Boagiu.
„Am reușit în puține luni de când am venit să reducem cu 74% pierderile la CFR Marfă, față de perioada anterioară, pentru că managerul și-a dat seama de nevoia de restructurare și de repoziționare în piață a companiei”, a spus Boagiu, după o conferință de presă.
Ea a precizat că bugetul CFR Marfă nu a fost aprobat de Guvern și consideră că societățile feroviare se pot redresa dacă se implică și ministerele Economiei și Finanțelor Publice.
„Arieratele la CFR-uri au crescut cu 2.400% din 2000 în 2010 și cred că acțiunea de redresare trebuie să dusă concertat, nu numai de Ministerul Transporturilor, ci și de Ministerul Economiei și Ministerul Finanțelor, dacă se dorește cu adevărat ca obiectivul de redresare a companiilor să fie atins”, a arătat Boagiu.
Ea a spus că în planul de redresare realizat de CFR SA o componentă importantă este închirierea liniilor mai puțin folosite de călători către operatori privați care vor avea obligația să întrețină infrastructura.
Referitor la o eventuală scumpire a biletelor la CFR Călători, măsură care este inclusă în scrisoarea de intenție către FMI, ministrul a spus că este doar o componentă a planului, însă nu cea mai importantă.
Guvernul a aprobat, miercuri, bugetele mai multor companii de stat, dar l-a respins pe cel propus pe 2011 pentru CFR Marfă, iar premierul Boc a cerut ministrului Transporturilor să refacă documentul, spunând că un BVC nu poate fi redactat din start cu pierderi, ci măcar cu un profit estimat la zero.
Șeful Guvernului i-a solicitat ministrului Transporturilor să refacă bugetul acestei companii și să îl prezinte din nou împreună cu un program de restructurare a CFR Marfă, au relatat pentru MEDIAFAX surse participante la ședință.
Ministrul a motivat bugetul propus prin faptul că CFR Marfă înregistrează arierate istorice, la care se adaugă dobânzi și penalități de întârziere, dar premierul i-a răspuns că știe această situație.
„Premierul a spus că știe că există arierate, dar că este necesar ca măcar să nu se adauge altele noi și i-a cerut ministrului să refacă bugetul și să prezinte și un program de restructurare a companiei, inclusiv în ceea ce privește arieratele”, au arătat sursele.
Sindicaliștii și conducerea CFR Marfă au semnat, marți, noul Contract Colectiv de Muncă valabil pentru anul 2011, care prevede protecție pentru salariații care urmează să fie disponibilizați, prin sumele colectate din primele de vacanță la care renunță toți angajații.
Liderul Federației Mecanicilor de Locomotivă, Iulian Măntescu, afirmă că aproximativ 6.000 de salariați de la calea ferată riscă să rămână fără locuri de muncă în martie-aprilie, iar sindicatele iau în calcul toate acțiunile sindicale pe care le au la îndemână.
Scrisoarea de intenție convenită de Executiv cu FMI la finalul misiunii de evaluare din ianuarie-februarie, obținută și prezentată de MEDIAFAX săptămâna trecută, relevă că Guvernul va scoate la vânzare un pachet minoritar de acțiuni de la CFR Marfă până la finele anului, urmând să privatizeze operatorul de transport atunci când condițiile pieței o vor permite.
CFR Marfă a încheiat anul trecut cu pierderi de 354,2 milioane de lei, în creștere cu 3,5% față de 2009, în condițiile în care a transportat un volum de marfă mai mare cu 4,1%, potrivit datelor preliminate ale operatorului.
Pentru acest an, CFR Marfă estimează că va transporta același volum de marfă, respectiv 30,7 de milioane de tone.
CFR Marfă deține un parc de material rulant de peste 42.000 de vagoane și peste 900 locomotive.