Boagiu: „Gaura” în buget despre care vorbește Ponta este dată chiar de Guvernul său



Fostul ministru al Transporturilor Anca Boagiu a declarat, joi seara, la DIGI 24, că premierul Victor Ponta a spus o minciună sfruntată, întrucât „gaura” despre care a vorbit acesta și pe care ar fi lăsat-o fostul Executiv este chiar cea dată de actualul Guvern prin sistarea lucrărilor și plăților.
Bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI) a fost redus, în urma rectificării, cu 1,25 miliarde lei, la 13,42 miliarde lei, cea mai mare parte a banilor fiind tăiați de la cofinanțarea proiectelor cu fonduri externe nerambursabile postaderare, respectiv suma de 1,01 miliarde lei.
La ședința de Guvern din 5 septembrie, premierul a spus că Executivul nu a tăiat finanțările din domeniul transporturilor pentru „nicio investiție bună”. El a mai spus că membrii fostului Guvern „au lăsat o gaură de 1,3 miliarde de lei la Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR).
„În semestrul I noi am alocat pentru lucrări, doar din fonduri nerambursabile, 1,1 miliarde RON. Ministerul a cheltuit 420 de milioane – o treime. Păi, dacă doar a cheltuit fară să facă și cererile de rambursare, imaginați-vă că cele peste două miliarde de euro care trebuiau să fundamenteze bugetul pe anul asta nu vor veni”, a arătat senatorul PDL Anca Boagiu.
Ea a arătat că „visul de a avea cei 434 de kilometri de autostradă contractați în 2010, începutul lui 2011, finalizați la anul în aprilie, nu se va îndeplini”.
Victor Ponta a declarat ca au fost tăiate sumele pentru investiții în cazul acelor „proiecte care prestau bani pentru partid”, menționând și de investițiile de la Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale.
„Domnul Ponta spunea ca trebuie folosiți banii de pe credite, finanțări nerambursabile. Taman de acolo a tăiat aproape 1,3 miliarde, dintre care 1,1 sunt banii – se vede clar din rectificarea bugetară – pentru programele cu finanțare externă”, a declarat Anca Boagiu.
Ea a explicat ca mare parte a cheltuelilor din bugetul Ministerului Transporturilor sunt bani pe care ministerul și statul român îi plătesc.
„La transporturi programele pe fonduri nerambursabile funcționează diferit de celelalte. Adică, noi plătim din bugetul de stat după care rambursăm, transmitem cererea de rambursare la CE și banii sunt returnați României. Ținta pentru Ministerul Transporturilor asumată în bugetul de stat pe 2012 era de aproximativ două miliarde de euro. Atât trebuiau rambursați anul acesta, ceea ce înseamnă că aproape toate cele 300 de proiecte finanțate din conturi europene trebuia să continue, astfel încât banii să vină înapoi”, a spus Boagiu.
Ea a mai arătat că pentru ultima lună „toate facturile care au fost transmise spre a fi plătite au fost returnate constructorilor”. „Aici nu poate fi, după părerea mea, decât un interes financiar, așteaptă să fie recompensați că se uita pe facturi ori le e frică pentru că și-au dat seama că nu pricep nimic și toate criticile aduse de CE li se sparg în cap”, a adăugat Boagiu.
Fostul ministru al Transporturilor a mai declarat că prin tăierea bugetului la ministerul de resort se va înregistrat o încetinire a implementării fondurilor structurale. „E diferența pe care o vedem prin rectificare. De la 14,2 miliarde au scăzut 1,254 și au ajuns la 12,9 miliarde. Deci sunt bani mai puțini pentru proiectele de investiții și cea mai mare parte sunt pe fondurile de externe nerambursabile, post aderare, unde avem suma de 1,1 mld de lei deja tăiați. Deci să nu plângă că nu a avut bani în buget. Să nu plângă din momentul în care din 1,104 miliarde cheltuiești doar 420. I-a avut în buget. Orice ministru responsabil și orice premier care vrea sa folosească bani europeni urmărește săptămânal ce se întâmplă cu alocările, cu rambursările, cu plățile”. a spus fostul ministru al Transporturilor.