Boagiu despre negocierile cu Bechtel: Suntem pe calea cea bună



Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a declarat, joi, la Arad, că este în curs de renegociere contractul cu Bechtel, despre care a afirmat că nu a făcut onoare, iar cei care l-au semnat au fost „mai degrabă dușmani ai statului”, însă acum lucrurile sunt „pe calea cea bună”.
Întrebată de jurnaliști, în timpul unei vizite în municipiul Arad, care este stadiul negocierilor cu Bechtel pentru Autostrada Transilvania, Anca Boagiu a spus că acestea nu au fost finalizate.
„Suntem pe calea cea bună, este o negociere din care ministerul și compania (CNADNR – n.r.) trebuie să scoată maximum dintr-un contact pe care îl știți cu toții: nu ne-a făcut nici cinste, nici onoare, nu ne-a adus nici câștiguri și cei ce l-au semnat nu aș putea să spun că au fost români adevărați, prieteni ai României, ci mai degrabă dușmani ai statului”, a spus Boagiu.
Anca Boagiu s-a aflat, joi, la Arad pentru a participa la un eveniment simbolic – turnarea ultimei cantități de beton necesară pentru podul peste Mureș care face parte din centura în regim de autostradă.
În urmă cu două săptămâni, tot la Arad, Anca Boagiu declara că ministerul este în negocieri cu Bechtel pentru ca Autostrada Transilvania „să intre într-o normalitate a prețurilor
„Sunt în desfășurare negocierile. Poziția ministerului este fermă, noi nu avem altceva de făcut decât să negociem acest contract astfel încât să intre într-o normalitate a prețurilor”, spunea Anca Boagiu.
Potrivit pro TV, prețul de construcție a autostrăzii Brașov-Borș a fost redus de la 20 de milioane de euro pe kilometru la mai puțin de jumătate, în urma unor negocieri între autorități și Bechtel, constructorul urmând să reia lucrările la toamnă, după ce va primi o parte din sumele datorate de stat.
Postul de televiziune relatează, citând surse din Ministerul Transporturilor, că au avut loc „negocieri dure”, în urma cărora Bechtel a renunțat la o parte din pretenții, în schimbul plății unei tranșe din datorii.
„Există informații că au avut loc discuții politice la nivel înalt care i-au convins (pe americanii de la Bechtel, n.r.) să accepte aceste condiții, mai ales că la negocieri a participat și ambasada americană. Cu prețuri care depășesc pe anumite porțiuni și 30 de milioane de euro per kilometru, șantierul autostrăzii Transilvania a consumat deja peste un miliard de euro, iar la plată mai așteaptă facturi de peste 200 de milioane de euro”, conform ProTV.
Prețul pe kilometru rămâne însă ridicat, iar autostrada este una dintre cele mai scumpe din lume, arată sursa citată.
Autostrada Transilvania este proiectată pe o lungime totală de 415 kilometri, dar porțiunea construită până în prezent cu finanțarea statului, la șapte ani de la lansarea proiectului, depășește cu puțin 10% din traseul total.
Până în prezent au fost contruiți doar 52 km din autostradă, iar lucrările sunt oprite de la începutul anului, din lipsă de fonduri.
Compania de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România avea în luna mai o datorie către Bechtel de 90,4 mililoane euro, la care se adaugă TVA în valoare de 90,3 milioane lei.