Impactul creșterii salariului minim pe economie, chiar la 750 de lei, asupra bugetului general consolidat este pozitiv, potrivit unor scenarii prezentate, luni, de reprezentanții Blocului Național Sindical (BNS).
Președintele BNS, Dumitru Costin, a spus, luni, că există soluții privind o evoluție a salariului minim, nu o înghețare a acestuia, fiind nevoie de creșterea salariului minim în piața muncii pentru a ieși din capcana șomajului, diferențele dintre veniturile obținute din salariul minim și cele obținute din protecția socială fiind atât de mici încât nu este stimulată ocuparea.
„Rămâi cu mai multe venituri la sfârșitul lunii, dacă beneficiezi de protecție socială, decât dacă ești angajat, cea mai mare problemă a României fiind legată de gradul de ocupare din piața muncii. Guvernul nu a făcut decât să adâncească criza prin mutarea cheltuielilor de la fondul de salarii la capitolul de preotecție socială”, a precizat Costin.
Economistul Liviu Voinea a prezentat trei scenarii de creștere a salariului minim la 650, 700 și 750 de lei rezultând, în urma acestor analize, că impactul net asupra bugetului general consolidat este pozitiv, între 358 de milioane de lei și 1,1 miliarde de lei.
„Creșterea salariului minim induce costuri suplimentare în sectorul privat. Ar trebui redus CAS-ul pentru a absorbi impactul asupra costului cu forța de muncă. Dar calculele arată că această reducere nu poate îndeplini concomitent două obiective, respectiv să fie neutră în privința costurilor cu forța de muncă și să fie neutră bugetar. Totuși, creșterea costurilor cu forța de muncă este marginală pentru sectorul privat, între 1 și 3 la sută”, a explicat Voinea.
Potrivit lui Voinea, sunt două fenomene care influențează indirect calculele, pe de o parte unele firme ar putea refuza să plătească aceste salarii minime crescute și să treacă angajații în economia subterană. Totuși creșterea costurilor este marginală și poate apărea și fenomenul invers, de presiune din partea angajatului pentru a fi înregistrat în economia formală având în vedere creșterea salariului minim.
Pe de altă parte, la nivelele joase de venit majoritatea oricărui venit suplimentar se duce în consumul curent de produse alimentare, astfel vor crește și încasările din taxa pe valoare adăugată aferentă acestui consum cu între 43 și 130 de milioane de lei, luând în considerare și ponderea de 50 la sută a economiei subterane în comerțul cu alimente.
Astfel, creșterea salariului minim este benefică pentru buget în oricare dintre cele trei scenarii analizate, iar relația este direct proporțională, adică pe măsura creșterii salariului minim crește și impactul pozitiv net asupra bugetului general consolidat.
Potrivit lui Voinea, salariile mici pot reveni la nivelul de dinaintea reducerii cu 25 la sută prin creșterea salariului minim și o reformă la nivelul funcțiilor de conducere din sectorul public, iar pentru restul bugetarilor revenirea poate fi făcută în două etape.
Voinea a precizat că toate scenariile de creștere a salariului minim au fost făcute doar pentru primele patru grupe cu salarii mici, adică sub 1.100 de lei lunar, în care se află aproximativ 37 la sută din numărul salariaților și doar aproape 15 procente din masa salarială totală din economie.
Costin a precizat că aceste calcule le vor prezenta, marți, reprezentanților FMI, așteptând ca patronatele și Guvernul, care nu sunt de acord cu această creștere să prezinte argumente în acest sens.