BNR sfătuiește băncile să evite procesele și să negocieze cu clienții acorduri pe clauze abuzive



BNR consideră că băncile ar putea să negocieze cu clienții pe clauzele considerate abuzive și să încheie înțelegeri cu aceștia pentru a evita procese colective în instanță, care ar presupune consum de timp și bani pentru toți cei implicați, potrivit viceguvernatorului BNR Bogdan Olteanu.
„Nu doar că o considerăm posibilă, o considerăm și dezirabilă, pentru că ea salvează timp și salvează bani pentru toată lumea. Am încurajat băncile să creeze mecanisme de consultare, mediere, conciliere cu clienții”, a spus Olteanu, întrebat dacă BNR consideră posibilă soluția unei înțelegeri între bănci și clienți pe clauze abuzive, la un colocviu organizat de banca centrală cu tema „Relația bancă – client perspective legislative”.
Cu toate că a început precizând că nicio clauză abuzivă nu are ce căuta în contractele de creditare, Olteanu a avut un discurs construit în sensul protejării băncilor comerciale.
Dacă în precedentele luări de poziție, BNR a adus ca argumente pentru o abordare precaută a proceselor colective stabilitatea financiară și protecția deponenților băncilor, de această dată viceguvernatorul Olteanu a invocat interesul public al relansării creditării.
Oficialul BNR a arătat că în cazul unor pierderi semnificative din acțiuni colective pe clauze abuzive vor fi afectate resursele viitoare ale băncilor, iar băncile vor scumpi acele tipuri de credit pentru care au fost penalizate, întrucât vor internaliza în cost riscul unei pierderi.
În logica BNR, o bancă va include în riscurile viitoare aferente unui tip de credit pierderile eventuale dintr-un proces pe clauze abuzive cu opozabilitate erga omnes (fără excepție), ceea ce sugerează că banca centrală se așteaptă ca acea instituție de credit să continue practica unor clauze abuzive.
De asemenea, Olteanu a pledat pentru modificarea legii insolvenței, care protejează excesiv debitorul și avantajează practicienii în insolvență, care încasează onorarii în detrimentul băncii și s-a arătat împotriva unei legislații a falimentului personal.
La rândul său, directorul Direcției Juridice, Alexandru Păunescu, a reiterat nevoia unei practici unitare în domeniu, a judecării proceselor colective la nivelul instanței supreme și dând ca exemplu decizii ale instanței în care s-a eliminat definitv dobânda la un credit întrucât a fost considerată clauză abuzivă.
„Au existat decizii ale unor instanțe care au anulat unele comisioane sau dobânzi. E imposibil ca printr-o hotarâre judecatoreasca sa elimini prețul insuși al unui contract – dobânda”, a spus Păunescu
El a făcut referire la un caz de la Tribunalul Bihor, care a decis ca un client al BCR din Oradea să nu mai plătească dobânda la credit, după ce a găsit mai multe clauze abuzive în contractul de împrumut, inclusiv pe cea referitoare la modul de calcul al dobânzii.
Legea 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între consumatori și profesioniști, o implementare a Directivei 93/13/CEE și hotărârile Curții de Justiție a Uniunii Europene, spune că o clauză abuzivă nu se modifică, ci se elimină.