BMW i3: producție, utilizare și reciclare



BMW i3: producție, utilizare și reciclare
BMW i3: producție, utilizare și reciclare

BMW promite prin noua gamă de mașini electrice să schimbe complet modul în care privim automobilul și aceasta nu numai din perspectiva propulsiei electrice. Pentru prima data se va folosi la scară largă fibra de carbon pentru caroseria unui automobil de serie mare, preocuparea pentru emisii zero începe de la procesul de producție pentru care se va folosi exclusiv energie din surse regenerabile, în timp ce o serie de servicii extinse oferă o experiență unică a condusului electric, asigurând, de exemplu, utilizarea optimă a infrastructurii de condus.
Utilizarea constantă a materialelor ultraușoare reprezintă un factor foarte important pentru automobilele cu propulsie electrică, deoarece, pe lângă capacitatea limitată a acumulatorului, masa mașinii este un factor de limitare a autonomiei. Cu cât este mai ușor un automobil, cu atât este mai mare autonomia, pentru că este mai mică masa pe care electromotorul trebuie să pună în mișcare la accelerare. Și în special în trafic urban, fazele de frânare și accelerare alternează frecvent. Pe lângă autonomia mai mare, masa redusă a mașinii înseamnă un consum mai mic de putere și o dinamică mai bună, iar acumulatorul poate fi mai mic.
Pentru a compensa plusul de masă al componentelor electrice, BMW i utilizează constant construcții ultraușoare și materiale inovatoare în automobilele sale. Unul din importantele avantaje oferite de soluția BMW este un concept dezvoltat de la zero pentru propulsia electrică, nu un automobil adaptat de la un model convențional. Astfel a fost posibilă o structură completă nouă, așa-numitul concept LifeDrive, cu o caroserie din fibră de cabon (Life) și un șasiu construit din aluminiu (Drive).
Modulul Life – celula pasagerilor de la viitorul BMW i3 – este realizată în principal din plastic ranforsat cu fibră de carbon, CFRP. Pentru ca BMW i3 să părăsească linia de asamblare de la Leipzig conform programului la finalul anului 2013, fibrele ultraușoare au fost produse încă de la sfârșitul anului 2011. Două linii de producție, fiecare cu o capacitate anuală de 1.500 de tone, asigură furnizarea necesarului de materie primă.
Aproximativ 150 de piese – cu o treime mai puține decât la construcția convențională cu panouri de oțel – alcătuiesc forma de bază a modulului Life de la BMW i3. Nu există poluare fonică de la înșurubare sau nituire, nu sar scântei de la sudură și este folosită doar cea mai nouă tehnologie de lipire care este 100% automatizată, o altă tehnologie deținută exclusiv de BMW. În procesul unic de lipire, componentele individuale sunt asamblate fără atingere la un spațiu de lipire de 1,5 milimetri pentru a asigura rezistența optimă după operațiunea de lipire.
Un adeziv nou dezvoltat este pregătit timp de numai 90 de secunde înainte de aplicare. O jumătate de oră mai târziu este întărit. Această reprezintă accelerarea de zece ori a procesului tradițional de lipire. Pentru că timpul de întărire să fie redus la mai puțin de zece minute, BMW a dezvoltat un proces termic suplimentar.
Pentru învelișul exterior, vopsit și format din mai multe piese, se folosește în special plastic turnat prin injecție termoplastică, așa cum este și cazul construcției tradiționale de automobile. În faza finală de asamblare, piesele vopsite din plastic sunt fixate prin șuruburi și prinderi speciale pentru o îmbinare perfectă.