BMW celebrează 25 de ani de la producția primului model V12



BMW celebrează 25 de ani de la producția primului model V12
BMW celebrează 25 de ani de la producția primului model V12

BMW a fost primul constructor german care a introdus în gamă un propulsor cu 12 cilindri în perioada postbelică. A însemnat nu doar o demonstrație de forță, dar și începutul unei povești despre inovație și tehnologie.
Cea de a doua generație BMW Seria 7, prezentată în 1986, dispunea de două versiuni de top, ale căror motoare cu șase cilindri dispuși în linie erau primite cu entuziasm în presa auto. Categoric, se anunța însă și o premieră spectaculoasă: primul model german de lux, cu propulsor cu 12 cilindri, după o jumătate de secol.
Așteptările erau foarte mari, alimentate și de informațiile oferite de BMW cu diferite detalii din datele tehnice ale noului model.
În februarie 1987, BMW a pus capăt tuturor speculațiilor și a prezentat specificațiile tehnice ale motorului cu 12 cilindri de la noul BMW 750i, înaintea premierei mondiale de la Salonul Auto de la Geneva, care avea loc luna următoare. Noul motor, care a fost conceput integral de la zero, urma să dezvolte 300 CP la o capacitate de 5,0 litri. Rafinamentul, nivelul redus de zgomot și echilibrul deosebit între performanțe și consum stabileau noi standarde în privința designului propulsoarelor. Aceste obiective au fost atinse prin utilizarea unor tehnologii de ultimă oră și a unor idei inovatoare.
Piața – și nu doar clienții BMW tradiționali – aștepta de mult o limuzină de lux precum aceasta: birourile de vânzări au primit peste 3.000 de precomenzi încă dinainte de prima prezentare oficială a modelului BMW 750i. Trecuseră doar zece luni de la lansarea primului model din noua gamă BMW Seria 7, până când noua „navă-amiral” cu motorizare cu 12 cilindri a completat portofoliul.
BMW 750iL a stabilit noi standarde. Multe dintre funcțiile sale, bazate pe electronica avansată a gamei Seria 7, erau unice. BMW 750iL a fost echipat standard cu transmisie automată cu patru trepte, în timp ce suspensia pneumatică spate cu funcție de autoreglare – de asemenea, o dotare standard – menținea garda la sol constantă în orice moment, indiferent de încărcare, iar noul computer de bord monitoriza toate funcțiile automobilului. O altă noutate era sistemul de servodirecție Servotronic.
Mai presus de orice, motorul BMW cu 12 cilindri impunea combinația între calitățile funcționale optime și masa redusă. Inevitabil, aceasta a însemnat utilizarea unui carter din aluminiu. Deschiderea celor două rânduri de cilindri era un unghi de 60 de grade. Principalele dimensiuni erau similare cu cele ale motorului de 2,5 litri de la BMW 325i, inclusiv alezajul de 84 milimetri. Motorul era construit pentru optimizarea procesului de ardere, pentru o eficiență crescută.
În iulie 1994, cariera primului model BMW Seria 7 cu motor cu 12 cilindri a ajuns la final, după ce primul 750i a fost retras din producție pentru a face loc unei noi generații. Fuseseră vândute aproximativ 50.000 de unități. Fiecare al șaselea BMW Seria 7 fusese echipat cu motor V12.