Stresul de a ține la zi un jurnal online (blog), sedentarismul, lipsa de somn și o dietă alimentară nesănătoasă constituie o combinație potențial letală care a început să facă victime pe internet, potrivit New York Times.
În urmă cu două săptămâni, în Fort Lauderdale (Florida) a avut loc înmormântarea lui Russell Shaw, un prolific blogger american interesat de teme tehnologice, care a făcut brusc infarct la vârsta de 60 de ani. În decembrie, un alt blogger, prieten al acestuia, Marc Orhant, a murit din cauza unui atac coronarian masiv. Un al treilea, Om Malik, în vârstă de 41 de ani, a supraviețuit unui infarct căruia i-a căzut victimă în aceeași perioadă.
Publicația americană se întreabă dacă este vorba de cazuri izolate sau de vârful unui aisberg, amintind de lamentările altor bloggeri care au pierdut mult în greutate sau au devenit obezi, care suferă de insomnii sau cad epuizați cu capul pe tastatura computerului. Tulburările acestea, poate chiar o boală în sine, sunt atribuite stresului apărut din cauza obligației de a furniza un ciclul permanent de informații, într-un domeniu în care concurența este feroce.
Epuizare fizică și nervoasă.
Bineînțeles că nu s-a dat un diagnostic oficial de deces prin blogging, iar morțile a câtorva dintre bloggeri nu sprijină teoria unei epidemii. De asemenea, nu s-a stabilit cu certitudine că stresul atribuit acestei practici le-a grăbit moartea. Însă prietenii, colegii și rudele decedaților au început să-și pună întrebări în legătură cu pericolele blogging-ului.
Unele dintre bloguri, apărute inițial ca jurnale personale online, s-au transformat în ultimii ani în adevărate fluxuri de știri, care concurează cu media tradiționale, mai ales în ceea ce privește veniturile ce pot decurge din reclame. Presiunea este enormă, mai ales pentru freelanceri, navigatori pe internet plătiți.
„Încă nu am murit, dar voi sfârși în curând în spital din cauza unei epuizări nervoase”, a spus Michael Arrington, fondator și director al TechCrunch, un blog popular despre noile tehnologii, care adună milioane de dolari din publicitate. Arrington, care a câștigat 15 kilograme în greutate în ultimii trei ani, atribuie insomniile de care suferă stresului provocat de blog.
Bloggerii se plâng de multă vreme de consecințele fizice ale muncii lor: a devenit chiar un laitmotiv ca aceștia să se plângă de oboseală cronică pentru că își petrec o bună parte din zi și din noapte pentru a căuta informații noi.
Ștacheta se tot ridică.
Mulți bloggeri sunt plătiți pe post, alții pentru numărul de cititori. Bloggerii își construiesc un public prin intermediul exclusivităților sau prin volumul de știri ori ambele. Viteza este cel mai important element în această meserie. Unele site-uri, precum Gawker Media, oferă bonusuri angajaților lor, de exemplu, dacă o anumită pagină a fost citită de 100.000 de ori într-o lună. Ștacheta se ridică, astfel încât, cu cât acesta scrie mai mult, cu atât câștigă mai mult.
Publicația americană spune că unii bloggeri ajung să câștige între 30.000 și 70.000 de dolari pe an, în timp ce alții ajung să obțină chiar și cifre cu șase zerouri.
Arrington a mărturisit pentru New York Times că, de multe ori, are „crize de anxietate” pentru că a pierdut o informație. Bloggerii au început să fie conștienți de riscurile meseriei, astfel încât au început să facă schimb de sfaturi pentru supraviețuire. În urmă cu o lună, pe Problogger.com, australianul Darren Rowse, care scrie pe mai multe bloguri, a oferit cititorilor săi un manual de supraviețuire: printre sfaturi se numără acela de a „tăia lanțurile scriiturii” și „a se întoarce la scrisul ideilor în carnețele”.