Blejnar: ANAF a început miercuri inspecții fiscale inopinate la companiile petroliere



Fiscul a început miercuri inspecții fiscale inopinate la companiile petroliere, acțiuni care vizează în principal modul de formare a prețurilor, profitului impozabil și înregistrarea cheltuielilor în contabilitate, a declarat, joi, președintele ANAF, Sorin Blejnar.
„Sunt niște inspecții fiscale inopinate, pe anumite obiective, care vizează în principal modul de formare a prețurilor, profitul impozabil și modul în care sunt înregistrate anumite cheltuieli în contabilitate”, a spus Blejnar.
El a arătat că, dacă în urma acestor controale se vor constata nereguli, cum ar fi „mutări” de pe o firmă afiliată pe o altă firmă afiliată, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) va declanșa inspecție fiscală generală la compania respectivă.
„Deocamdată nu am niște elemente foarte clare. Abia în cursul acestei după-amiezi i-am chemat pe colegii din control să-mi prezinte un raport al principalelor constatări”, a mai spus Blejnar.
Șeful ANAF nu a precizat ce măsuri ar putea fi luate în urma verificărilor, dar a amintit că anul trecut, după finalizarea controlului la o anumită companie petrolieră, autoritatea a impus acesteia plata unei sume de 55 milioane euro.
Combustibilii s-au scumpit cu aproape 3% în decembrie, astfel că prețurile au urcat anul trecut cu peste 15%, după ce în 2009 au fost majorate cu 13%, iar Guvernul a decis că aceste cheltuieli sunt nedeductibile și în 2011.
Guvernatorul Băncii Naționale, Mugur Isărescu, a declarat, în luna noiembrie 2010, că prețurile combustibililor pe piața românească au o evoluție divergentă față de principalii factori care ar trebui să le influențeze, iar BNR nu înțelege mecanismele care stau în spatele scumpirilor anunțate de producători.
Premierul Emil Boc a anunțat luni că Guvernul poate introduce contramăsuri specifice economiei de piață, precum impunerea unor impozite, împotriva producătorilor care cresc rapid și nejustificat prețul carburanților.
El a precizat că a solicitat Consiliului Concurenței să verifice dacă există o situație de monopol pe această piață, cerând în același timp Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) să analizeze profitul companiilor din domeniu.
Potrivit companiilor petroliere, prețurile la pompă sunt influențate în principal de evoluția cotațiilor internaționale ale petrolului și de evoluția cursului leu/dolar. Principalele companii care distribuie carburanți în România sunt OMV Petrom (SNP), Rompetrol, LukOil, MOL și OMV.
Piața distribuției de combustibili este investigată, încă din 2005, de Consiliul Concurenței.
Un document guvernamental prezentat, în mai 2008, de MEDIAFAX releva că prețul de vânzare al benzinei la stațiile de distribuție din țară este apropiat de nivelurile practicate în statele membre UE, unde puterea de cumpărare a populației este net superioară românilor, în condițiile în care România beneficiază încă de o derogare a Comisiei Europene și aplică un nivel redus de accize.
Accizele percepute în România sunt deocamdată sub nivelul celor din alte state UE, datorită unei perioade de tranziție acordate de către Comisia Europeană pentru atingerea nivelului minim obligatoriu.
Chiar și în aceste condiții, prețul de distribuție la benzină și motorină practicat în România este apropiat de cel pe care îl plătesc cetățenii din Luxemburg, Irlanda, Spania, Suedia și Austria, țări cu o putere de cumpărare mult peste posibilitățile românilor.
După ce a atins în vara anului 2008 prețul record de peste 147 dolari pe baril, petrolul s-a depreciat până la sfârșitul aceluiași an la circa 33 dolari pe baril. Cotația de referință de la New York a început anul 2009 la aproximativ 40 de dolari pe baril, înregistrând scăderi ușoare în prima parte a anului, pentru a urca până la începutul lui 2010 la 80 de dolari pe baril. Trendul ascendent a continuat și anul trecut și se datorează relansării economice și revenirii cererii, îndeosebi pe piețele emergente precum China. În prezent, petrolul se tranzacționează la circa 91 de dolari.