Modă

Blahnik, un guru al pantofilor



Manolo Blahnik acordând un autograf pe una din creațiile sale. Foto: VIRGIN MEDIA
Manolo Blahnik acordând un autograf pe una din creațiile sale. Foto: VIRGIN MEDIA

Manolo Blahnik este pentru toate iubitoarele de modă un adevărat guru al pantofilor. Nu există femeie care să nu viseze cel puțin la una dintre creațiile sale, considerate adevărate bijuterii.
Creatorul a devenit cunoscut în întreaga lume după ce fanele serialului „Sex and the City” îi tot auzeau numele din gura lui Carrie Bradshaw, personajul principal al filmului, care nu contenea să laude ori de câte ori avea ocazia minunatele sale perechi de pantofi semnate Manolo Blahnik. Unul dintre episoadele celebrului serial a fost dedicat unei perechi de pantofi din colecția sa. Nu puțini au fost atunci criticii care au spus chiar că „numele Blahnik apare atât de des în film, încât poate fi considerat a cincea vedetă, după cele patru personaje feminine”.
Blahnik a moștenit pasiunea pentru pantofi de la mama sa. Copilăria și-a petrecut-o în Santa Cruz, în insulele Canare. Mama sa, care iubea tot ceea ce era realizat din satin și brocart, își comanda încălțămintea la cel mai renumit pantofar al insulei. Pantofii mamei sale, din brocart, mătase și dantelă veche, încheiați cu catarame din metal, erau eleganți și ușori – caracteristici pe care Blahnik a căutat întotdeauna să le obțină și în propriile sale creații.
Primele semne de interes față de domeniul modei au apărut atunci când Blahnik a studiat în Paris, în cadrul L’Ecole des Beaux-Arts și la Louvre Art School. Pentru a se întreține, el a lucrat în această perioadă la un magazin cu imitații de haine scumpe din Saint Germain de Prés. În 1970, s-a mutat la Londra, unde a învățat foarte bine limba engleză. A lucrat mai întâi ca ajutor într-un magazin de îmbrăcăminte, apoi a devenit fotoreporter de modă la Sunday Times.
Împrietenindu-se cu Paloma Picasso și cu marele fotograf de modă Eric Boman, a reușit în 1971 să-i arate primele sale schițe și proiecte Dianei Vreeland, un nume destul de important printre designerii din New York. Întors la Londra, Blahnik a început să creeze pantofi bărbătești pentru Zapata, un butic cunoscut din Chelsea. Și-a dat seama însă că acest lucru îi limitează creativitatea. Întâlnindu-se cu un designer de top al acelei perioade, Ossie Clark, acesta îi va propune lui Blahnik să creeze pantofi pentru una dintre prezentările sale de modă. Colecția s-a dovedit un succes și, în scurt timp, pantofii lui Blahnik devin o obsesie printre jurnaliștii de modă, actrițele și vedetele acelei vremi.
În 1973, cu ajutorul unui împrumut de 2.000 de lire sterline, Blahnik cumpără magazinul Zapata și-și deschide propria afacere, alături de sora sa, Evangelina. Un an mai târziu, va deveni primul bărbat ce va apărea pe coperta ediției britanice a revistei Vogue, pozând alături de altă vedetă în plină ascensiune, Angelica Huston.
Creațiile lui Blahnik devin încet-încet cunoscute și peste Ocean, iar în scurt timp își va deschide primul magazin pe Madison Avenue, centrul modei din New York.

Linii elegante și detalii extravagante

Pantofii lui Manolo au devenit însă cunoscuți în aproape întreaga lume o dată cu lansarea serialului „Sex and the City”. Majoritatea modelelor sale de pantofi sunt exclusive și unicate, altele fiind produse în număr redus. Prețul este și el pe măsură, cea mai ieftină pereche de pantofi semnată Manolo Blahnik costând 450-500 de euro. De-a lungul anilor, Blahnik a desenat colecții de pantofi care să completeze munca unora dintre cei mai cunoscuți designeri: Yves Saint Laurent, Emmanuel Ungaro, Calvin Klein, Perry Ellis, Bill Blass, Fiorucci, Zandra Rhodes, Jean Muir, Jasper Conran și Rifat Ozbek.
Remarcându-se prin tocuri interminabile, linii elegante și detalii extravagante, pantofii lui Manolo sunt cu adevărat unici. Multe dintre vedetele de la Hollywood s-au declarat cucerite de farmecul acestora și au dezvoltat o adevărată pasiune din a-i colecționa. Madonna, una dintre numeroasele cliente ale creatorului, a declarat într-un interviu că pantofii lui Blahnik sunt „mai ceva decât sexul”.
Blahnik este un maestru al alegerii materialelor din care își realizează creațiile. El folosește cu predilecție pielea, pielea întoarsă, catifeaua, satinul, mătăsurile sau materiale neconvenționale și acordă o atenție deosebită detaliilor. Simțul lui deosebit pentru linii și siluete, combinat cu talentul de a alege culori, țesături și accesorii pentru încălțăminte și cu felul în care adaptează tehnicile moderne îi asigură poziția de „geniu” în domeniul creației de pantofi. Chiar dacă sunt peste trei decenii de când Blahnik a realizat prima sa pereche de pantofi, artistul nu se gândește la retragere. „În ziua în care voi începe să mă plictisesc, mă voi opri. Dar nu cred că acest lucru se va întâmpla prea curând. Când să am timp să mă plictisesc?”, a declarat Manolo într-un interviu acordat revistei Vogue.


Modă: Blahnik, un guru al pantofilor
Modă: Blahnik, un guru al pantofilor
Manolo Blahnik acordând un autograf pe una din creațiile sale. Foto: VIRGIN MEDIA
Manolo Blahnik acordând un autograf pe una din creațiile sale. Foto: VIRGIN MEDIA


Recomandări