Evaziune de proporții

Biletele de călătorie pe maxi-taxi, eliberate doar când sunt controale



Șofer de maxi-taxi, amendat cu 2000 de lei
Șofer de maxi-taxi, amendat cu 2000 de lei

Transportatorii privați de maxi-taxi din municipiul Suceava joacă un fel de alba – neagra cu autoritățile, biletele de călătorie fiind eliberate pasagerilor care au plătit cursa doar atunci când cineva se apucă să îi ia la întrebări.
Joaca de-a “Uite biletul, nu e biletul” reprezintă de fapt evaziune fiscală de proporții, doar o mică parte din veniturile reale fiind declarate, pentru a le fi încasate impozitele aferente.
Culmea e că deși toți sunt conștienți că sume mari de bani ajung direct în buzunarele patronilor de maxi-taxi, dar și ale șoferilor, care își mai trag singuri din încasări, până acum, autoritățile au dovedit că sunt incapabile de a le impune să respecte legea și să fie corecți.
Un exemplu concret este chiar acțiunea de control care a avut loc ieri dimineață, când inspectorii Primăriei Suceava au colaborat cu cei de la Autoritatea Rutieră Română pentru a verifica dacă se eliberează bilete călătorilor din maxi-taxiurile private.
Acțiunea de control, devenită inutilă în mai puțin de zece minute
Controlul s-a dovedit a avea succes doar în primele cinci minute de la oprirea mașinii cu însemnele ARR în stația situată vizavi de blocul Curcubeu din cartierul George Enescu. În primul maxi-taxi care a tras în stație, înmatriculat cu SV 10 LIC, care efectua curse pe traseul 6, nu era nici un bilet dat călătorilor, motiv pentru care șoferul a fost amendat cu 2000 de lei.
De la al doilea maxi-taxi care a venit în stație, situația a început să se schimbe, pentru că șoferul, văzând că e control, a început să dea în grabă bilete călătorilor. Nu a apucat să rupă bilet tuturor celor aflați în mașină și, nervos, a spus că ceilalți abia au urcat în mașină și că nu avea când să le dea bilete. Pentru el nu conta nici măcar faptul că între unul din biletele pe care le-a dat la repezeală călătorilor și cele ale altor călători din aceeași mașină existau diferențe de numerotare de peste 2000 de bilete.
Pe lângă nervii șoferului, inspectorul Primăriei Suceava, care făcea verificarea, a avut de îndurat și cuvintele grele care i-au fost aruncate de către un călător, nervos că a fost oprit din drumul său, acesta luându-l la rost că de ce le trebuie lor bilete. Mai mult, șoferul microbuzului SV 07 NZU a demarat în trombă și dus a fost, deși i s-a solicitat să aștepte să îi fie verificate actele și de către cei de la ARR.
După o pauză nefiresc de mare până să apară un alt maxi-taxi, acestea au început să vină gârlă, unul după celălalt, bineînțeles, toți călătorii fiind acum cu biletul în mână, la vedere.
“După cum se vede, telefonul fără fir acționează foarte bine între ei, deja s-au anunțat toți de control, nu mai avem nici o șansă să îi prindem că nu dau bilete”, a spus Gabriel Petriuc, șeful Biroului Autorității Locale de Transport din cadrul Primăriei Suceava.
În mai puțin de zece minute de la oprirea în stație a celor de la ARR, toți maxi-taximetriștii din oraș știau deja de control și își luaseră măsurile necesare, oprindu-se ceva mai mult timp în stațiile de dinaintea celei în care se afla controlul, fie încetinind pe traseu, astfel încât să poată rupe bilete tuturor celor aflați în mașina lor.
În Suceava sunt autorizate 40 de microbuze de maxi-taxi care să facă transport de călători pentru ATPL, pe lângă acestea mai fiind diverse microbuze de pe “trasee fantomă”, care teoretic fac transport interjudețean, deși în practică cei mai mulți clienți îi fură din stațiile TPL, oprind în fiecare din acestea.
Biletul de transport, polița de asigurare a călătorului
În timp ce autoritățile încearcă să ia măsuri, mai mult sau mai puțin eficiente, de a-i determina pe transportatorii privați să intre în legalitate, tăind bilete călătorilor, directorul TPL Suceava, Darie Romaniuc, a spus că nici măcar așa nu se poate stopa evaziunea fiscală a acestor firme.
“Degeaba dau bilet dacă nu îl înregistrează și în evidențele contabile. Ei pot tipări și câte patru seturi de bilete în același timp, dar de înregistrat înregistrează doar unul. Cel mai bine se vede dacă sunt corecți sau nu la plata impozitelor, de la TVA la contribuțiile sociale și de sănătate. Anul trecut TPL a virat 16,6 miliarde de lei vechi doar din TVA către bugetul statului, ei cât au dat?”.
Biletul de călătorie, pe care fiecare călător ar trebui să îl solicite, reprezintă un fel de contract cu societatea de transport, în baza acestuia călătorii beneficiind de anumite drepturi, precum cel de a depune o reclamație dacă serviciile oferite nu sunt corespunzătoare, putând chiar să beneficieze de despăgubiri și plata spitalizării în cazul unor accidente petrecute în timp ce se aflau în mijlocul de transport în comun.


Primul microbuz cazut in plasa ARR si inspectorilor Primariei
Primul microbuz cazut in plasa ARR si inspectorilor Primariei
Sofer de maxi-taxi amendat cu 2000 de lei
Sofer de maxi-taxi amendat cu 2000 de lei
Al doilea microbuz oprit in trafic avea deja impartite cateva bilete
Al doilea microbuz oprit in trafic avea deja impartite cateva bilete
Șofer de maxi-taxi, amendat cu 2000 de lei
Șofer de maxi-taxi, amendat cu 2000 de lei


Recomandări

Un tânăr de 21 de ani, care nu a adaptat viteza la carosabilul ud, autorul accidentului în care a fost implicat și un autobuz al TPL Suceava

Un tânăr de 21 de ani, care nu a adaptat viteza la carosabilul ud, autorul accidentului în care a fost implicat și un autobuz al TPL Suceava
Un tânăr de 21 de ani, care nu a adaptat viteza la carosabilul ud, autorul accidentului în care a fost implicat și un autobuz al TPL Suceava

Accident violent în Suceava, cu un autoturism intrat într-un autobuz. Doi răniți și cinci mașini implicate în total

Accident violent în Suceava, cu un autoturism intrat într-un autobuz. Doi răniți si cinci mașini implicate în total
Accident violent în Suceava, cu un autoturism intrat într-un autobuz. Doi răniți si cinci mașini implicate în total