Bilanțul directorului executiv al Direcției Sanitar Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor Suceava la 7 ani, 2 luni și 26 zile



Dr. Petrea Dulgheru
Dr. Petrea Dulgheru

Pe data de 27 mai 2005 am preluat conducerea Direcției Sanitar Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor Suceava, în urma examenului de la București, unde am fost declarat admis.
Înainte de a accepta să merg la examen pentru ocuparea postului de director executiv al DSVSA Suceava am meditat mult, vreo 8 luni, deoarece mie la Vatra Dornei nu-mi lipsea nimic. Eram medic veterinar privat, apreciat, activitatea și viața de zi cu zi curgea, alături de familie și de cei dragi, liniștit, pe cea mai frumoasă vale din România, Valea Bistriței. Totodată, eram și la 110 km distanță de Suceava.
În cei 30 de ani de profesie am monitorizat toate greșelile, toate aberațiile făcute fără cap care se datorau fie politicului, fie unor colegi puși pe post fără a avea experiența necesară, fie excesului de zel al altora.
După opt luni de meditație m-am hotărât să vin să demonstrez că, după o experiență de peste 30 ani, pot fi înțelept, pot să nu repet greșelile altora, pot să mă lupt cu politicul și cu alte structuri pentru ca profesia de medic veterinar să nu mai fie călcată în picioare, să fie o profesie care se ocupă de sănătatea animalelor, sănătatea publică, protecția animalelor, protecția mediului și siguranța alimentelor, să fie o profesie respectată și bine plătită ca în Uniunea Europeană. Când am zis DA, le-am pus o singură condiție conducătorilor politici de atunci, și anume că accept să vin pe această funcție dacă îmi vor permite să mă comport exact ca un funcționar public conform Legii 188, fără să primesc dispoziții politice în exercițiul funcțiunii. Mi-au spus că nu vor interveni sub nici o formă în activitatea DSVSA Suceava și, într-adevăr, s-au ținut de cuvânt. Din acel moment m-am considerat ca om liber de politică și am acționat ca un funcționar public, iar colegilor mei nu le-am cerut niciodată să facă politică și nici nu i-am întrebat în ce partid sunt, iar directorul executiv adjunct dr. Botezan Dănuț nu a făcut parte și nu face parte, de șapte ani de zile, din nici un partid politic. La instalare am declarat că voi respecta legea, voi fi imparțial, obiectiv, voi promova competența, voi fi un bun coleg, voi fi drept, pentru că în viață am avut parte de multe nedreptăți.
La început de drum am venit cu un program foarte bine stabilit pe etape și pe priorități. Prima problemă, de fapt esențială, a fost formarea echipei de conducere.
Pentru a face față ritmului de lucru infernal privind intrarea în Uniunea Europeană și apoi integrarea europeană, am format o echipă de oameni competenți dispuși să lucreze alături de mine zi și noapte, oameni de sacrificiu, oameni sinceri, cărora le-am cerul să-și schimbe mentalitatea, să treacă de la faza defensivă a expectativei la implicare totală și cărora le-am explicat că cei care vor merge cu motoare subturate și nu vor respecta ce am stabilit împreună vor pierde echipa. Echipa am făcut-o din funcționari publici cu vechime, competenți, cu experiență în profesie, respectați și neimplicați politic.
Menționez pentru a doua oară că nu le-am cerut niciodată în acești șapte ani să facă politică, ci le-am cerut să lucreze după fișa postului pentru care sunt plătiți. Sunt bucuros că am reușit să fac una dintre cele mai omogene și competente echipe din țară, formată din profesioniști alături de care am muncit în cei șapte ani, iar rezultatele se văd în acest bilanț.
În prima zi de lucru am intrat direct în probleme, deoarece mai aveam 18 luni până la intrarea în UE, iar județul Suceava era total nepregătit. Era printre ultimele județe din România cu cele mai multe unități de procesare carne și lapte neconforme, 54. În județ exista o singură unitate cu ștampilă ovală, FACOS, pe carne și Grupul La Dorna, pe lapte. Nu aveam nici un abator conform, iar comisarii europeni făceau naveta săptămânal la Suceava, nu aveam post de inspecție la frontieră și nici incinerarea nu era gestionată corespunzător, iar stegulețele roșii cu clauza de salvgardare erau înfipte și pe harta județului Suceava.
În teritoriu situația era următoarea: la Vatra Dornei, medicii veterinar oficiali stăteau într-o magazie a pieței la un loc cu lopeți și măturoaie, cei de la Câmpulung Moldovenesc într-o clădire veche și friguroasă, cei de la Gura Humorului într-o cameră necorespunzătoare în piață, cei din zona Sucevei pe unde puteau, acasă sau prin piață. Sediul DSVSA Suceava era o clădire insalubră cu încălzire nefuncțională, cu canalizare defectă, cu grupuri sanitare ca la CAP, iar când intrai pe holul de jos al direcției mirosul era insuportabil. Pereții aveau tencuiala căzută și scările erau sparte, iar în laborator erau condiții necorespunzătoare. Mașinile din dotare erau o Dacia Supernova a directorului în care ploua și trebuia să porți umbrelă, o Dacie ruginită și spartă care la orice vale rămânea fără frâne, precum și un ARO cu aceleași probleme. Ce m-a speriat cel mai mult era neîncrederea oamenilor și a colegilor și frica de a vorbi. Evaluând la rece toate problemele, am spus că am o singură cale să acționez rapid în următoarele direcții:
1. măsuri urgente privind intrarea în UE, continuate cu măsuri privind integrarea în UE
2. investițiile privind extinderea și modernizarea laboratorului și a sediului DSVSA Suceava, a sediilor circumscripțiilor sanitar veterinare zonale și control alimente din teritoriu, precum și dotarea cu mijloacele de transport corespunzătoare unei instituții europene de acest nivel
3. acțiuni sanitar veterinare energice privind asanarea focarelor de boli la animale și prevenirea și transmiterea acestora la om
4. siguranța alimentelor de origine animală și nonanimală, controlul acestora
5. promovarea profesiei pe plan intern și internațional, precum și ridicarea calității actului medical, atât în domeniul acțiunilor sanitar veterinare bugetate de stat, cât și al celor private, precum și respectarea deontologiei medical veterinare moderne.
1. Măsuri urgente privind intrarea în UE, continuate cu măsuri privind integrarea în UE
Deoarece timpul era scurt, iar județul era total nepregătit, am reușit ca până la 01.01.2007 să pregătim unitățile de abatorizare, de procesare carne și lapte pentru a obține ștampila rotundă pe perioada de tranziție și apoi ștampila ovală pentru schimburi intracomunitare și export. Aceasta a fost cea mai grea și periculoasă activitate, deoarece a trebuit să închidem unități, iar agenții economici ne amenințau zi și noapte prin toate metodele, inclusiv cu moartea, că trebuie să ne oprim. Eu eram între ciocan și nicovală, Uniunea Europeană ne cerea modernizarea și închiderea unităților, iar agenții economici doreau contrariul. Cu toate amenințările, nu aveam altă șansă decât drumul clar pentru intrarea în Uniunea Europeană, care era un drum corect spre unități moderne și alimente sigure. I-am lămurit pe cei care vor să investească că dacă vor lucra corespunzător vor învinge, deși înaintea noastră s-a negociat prost cu Uniunea Europeana asupra mărimii capacității unităților de abatorizare și procesare și unii agenți economici au depus și depun mari eforturi pentru a achita datoriile la bănci. Am solicitat în repetate rânduri autorităților române și europene să ne dea voie ca aceste abatoare să fie mai mici și dispersate pe întreg județul. Au aprobat, dar foarte târziu, după ce proiectele mari erau deja finalizate. Nu am ținut cont în această acțiune decât de un singur lucru: să ajungem acolo unde am dorit și, astăzi, după șapte ani de muncă, sunt bucuros că avem cele mai multe abatoare cu ștampilă ovală din județele României (nouă), precum și unități de procesare carne cu ștampilă ovală (14) , unități de procesare lapte cu ștampilă ovală (18), carmangerii (15), centre de prelucrare lapte independente (21) , centre de prelucrare lapte integrate în exploatații (676), unități de vânzare cu amănuntul (5.507), unități cu vânzare directă (942), unități de procesare alimente nonanimală (218), ferme de animale autorizate sanitar veterinar (123). Acum, după șapte ani, când vin comisarii europeni în județul nostru sunt plăcuți impresionați și aproape că nu le vine să creadă de saltul calitativ făcut de noi într-o perioadă așa scurtă, pentru că la ei a durat zeci de ani. De asemenea, ecarisarea teritoriului și controlul la frontieră au fost rezolvate, iar stegulețele roșii au dispărut, la această dată existând și cele mai multe incineratoare moderne din țară (5).
2. Investițiile privind extinderea și modernizarea laboratorului și a sediului DSVSA Suceava, a sediilor circumscripțiilor sanitar veterinare zonale și control alimente din teritoriu, precum și dotarea cu mijloacele de transport corespunzătoare unei instituții europene de acest nivel
Pentru desfășurarea corespunzătoare a activității sanitar veterinare în cele șase zone strategice ale județului Suceava, am reușit să terminăm sediile de circumscripții începute de directorul Orest Onofrei, iar pe cele vechi să le reamenajăm. Am dat în folosință sediile noi de la Vatra Dornei (foto 1), Gura Humorului (foto 2) PIF Siret (foto3).
Am extins și modernizat laboratorul DSVSA Suceava (foto 4), am reamenajat și modernizat sediul de la Câmpulung Moldovenesc ( foto 5) . Investiția prin proiect SAPARD de 2 milioane de euro privind extinderea și modernizarea laboratorului DSVSA Suceava a fost o investiție foarte grea, dar am terminat-o primii pe România. Aici am avut controale de audit din partea Uniunii Europene și de la alte structuri și, de asemenea, ne-am judecat cu SAPARD-ul pentru o sumă care nu o achitau, dar am câștigat în instanță și banii au fost virați la bugetul de stat. Odată cu finalizarea acestei investiții, laboratorul DSVSA Suceava este unul dintre cele mai moderne din România și sunt acreditate RENAR 77 metode de analize și 14 în curs de acreditare. Laboratorul este dotat cu aparatură ultramodernă pentru sănătatea animalelor și siguranța alimentelor. Am dotat instituția cu un autolaborator Volkswagen transporter, un autoturism Skoda, Nubira și un autolaborator Citroen prin program PHARE. Cu privire la acest aspect, am o singură nemulțumire, și anume faptul că de ani buni lucrăm cu doi șoferi, în loc de șase, iar activitatea celorlalți este suplinită de medici veterinari din conducerea DSVSA.
3. Acțiuni sanitar veterinare energice privind asanarea focarelor de boli la animale, precum și prevenirea și transmiterea acestora la om
Pentru a putea acționa rapid și eficient, am fixat în cele șase zone strategice ale județului medici oficiali cu domiciliul în zonele respective. Avem astăzi 12 circumscripții sanitar veterinare zonale, iar medicii veterinari zonali de la aceste unități au muncit foarte mult împreună cu medicii veterinari de liberă practică pentru realizarea programului strategic al identificării animalelor, precum și pentru a lichida focarele de boli și a preîntâmpina apariția altora. Am reușit ca în toți acești ani să plătim corect și la timp deconturile medicilor veterinari de liberă practică. Avem însă o problemă deosebită pentru anul 2008, când, din cauza unei probleme legislative, nu am putut plăti acțiunile pentru identificarea animalelor, deși medici veterinari de liberă practică au efectuat această acțiune, și suntem în instanță. Când am preluat județul, harta epizootiilor era colorată în roșu, negru si albastru, existând un număr mare de focare de boli, 200 cabaline cu anemie infecțioasă și 135 de bovine cu leucoză enzootică bovină. Cele doua hărți din imagine fac diferența.
Astăzi, cu visul împlinit și cu bucurie în suflet, vă spun că harta județului Suceava este verde, iar Bucovina este una dintre cele mai curate zone ale țării din punct de vedere al epizootiilor, unde turiștii pot veni în siguranță. Prin măsuri energice de prevenire am reușit să nu avem gripă aviară, pseudopestă aviară, pestă porcină clasică. Rabia este boala care ne-a dat și ne dă cel mai mult de furcă, dar prin eforturi deosebite am reușit să nu avem nici un caz de îmbolnăvire la om.
4. Siguranța alimentelor de origine animală și non animală, controlul acestora
La terminarea facultății, am rostit jurământul sfânt al lui Hipocrate prin care am jurat că toată viața voi apăra cu sfințenie sănătatea animalelor și a oamenilor. Bolile care se transmit de la animale la om și invers, precum și siguranța alimentelor sunt două aspecte pe care le-am tratat cu maximă exigență. Consider că am făcut și fac acest lucru din suflet. Indiferent ce am avut de înfruntat, amenințări, injurii, procese din partea celor care pun în pericol viața oamenilor, nu am cedat. Am fost imparțial prin măsurile pe care le-am luat în județul Suceava cu cei care nu respectă legea și care pun în pericol sănătatea oamenilor și a animalelor, iar acum suntem o instituție respectată și consumatorii au încredere în noi. După cum am menționat la punctul 1, avem cele mai multe și moderne unități cu ștampila ovală din România, de unde ies produse sigure. Totodată, m-am implicat total și am rugat fiecare unitate ca, pe lângă produsele de serie, să facă și produse de tip tradițional sau tradiționale, iar județul Suceava are cele mai multe produse tradiționale atestate din județele României. Eu am fost susținătorul total și garantul acestora atât la expoziții interne, cât și internaționale, cum a fost cea de la BRUXELLES, când am însoțit și garantat siguranța acestor produse. Am destructurat în totalitate multe rețele de traficanți de carne de cal, și aș aminti în acest sens episodul de la Dolhasca, când am confiscat peste 30 de carcase de cal care urmau să intre în procesare sau vânzare la preț de carne de bovină. În acest caz, atât eu, cât și șeful inspecției eram cât pe ce să fim linșați, iar imaginile din fotografie vorbesc clar.
Acțiunile de îndrumare și control le-am făcut cu imparțialitate, ținând cont de faptul că bolile virale bacteriene, toxiinfecțiile alimentare nu cunosc și nu respectă nici funcția, nici culoarea politică. Ele îmbolnăvesc sau ucid. Această activitate am condus-o la nivel de județ și teritorial prin cei 14 medici oficiali de la CSVSA-uri care și-au făcut treaba și cărora le mulțumesc.
5. Promovarea profesiei pe plan intern și internațional, precum și ridicarea calității actului medical atât în domeniul acțiunilor sanitar veterinare bugetate de stat, cât și al celor private, precum și respectarea deontologiei medical veterinare moderne
Am acceptat să vin director să îndrept direct sau prin propuneri legislative unele probleme care erau nefuncționale și greu de aplicat, deoarece una este să fii medic veterinar în București sau în Câmpia Bărăganului și alta e să fii în Cârlibaba. Una este să implementezi identificarea și înregistrarea animalelor în Franța, Germania și alta să implementezi în România. Am făcut tot ce am putut pentru promovarea profesiei atât în țară, cât și în străinătate prin presa scrisă, televiziune și radio, prin prezentarea activității noastre în abatoare, unități de procesare carne și lapte, ferme de animale. În perioada 5-8 iunie 2007 am organizat la Gura Humorului Congresul de buiatrie, la care au participat 200 profesori medici veterinari din 18 state europene.
Guvernul României și ANSVSA au primit mulțumiri din toată Europa pentru felul cum a fost organizat acest Congres, iar președintele ANSVSA ne-a repartizat, ca recunoștință, un bactoscan de ultimă generație pentru determinarea numărului total de germeni și celule somatice în valoare de patru miliarde lei.
Ca președinte al CMV din Suceava, am fost desemnat de două ori în șase ani, la Sinaia, Președinte al Comisiei Naționale de Alegeri a CMV din România. Pentru informarea și documentarea profesională și turistică am organizat trei excursii în trei ani, în majoritatea țărilor UE, pe banii noștri. Am organizat competiții sportive la nivel județean între colegi. Anul trecut am organizat, la Voroneț, Consiliul Național al CMV din România, iar mulți colegi din țară au fot încântați de Bucovina. În anul 2009, am organizat aplicația la nivel național „simulare focar febra aftoasă” și ca ecologist am organizat trei acțiuni pentru ecologizarea râului Bistrița, la Ziua Muntelui, Ziua apelor curate. În anul 2008 am făcut parte din delegația României la Congresul Oficiului de Epizootii de la Paris.
În această perioadă m-am străduit să fiu un bun coleg și cred că cel mai bun răspuns a fost dat la alegerile pentru funcția de președinte al Colegiului Medicilor Veterinari, când am fost ales cu majoritate a doua oară.
Acum șapte ani, la vârsta de 53 de ani, eram un naiv, crezând că după examen eu voi ocupa postul, voi fi funcționar public și o să-mi văd de conducerea instituției după legi imparțiale și obiective. Gândul meu era clar să muncesc, să nu mă fac de râs în cadrul profesiei, să nu fac politică, iar când voi preda ștafeta să-i pot privi în ochi pe toți colaboratorii, să-mi prezint realizările și eșecurile în fața opiniei publice. Acest lucru îl fac astăzi, cu mare bucurie că împreună cu echipa, cu toți colegii, derulând filmul celor șapte ani, gândindu-ne de unde am plecat și unde suntem, ne dăm seama că am realizat lucruri extraordinare, cu mari eforturi, în județul Suceava. Dacă din punct de vedere al activității manageriale și profesionale sunt foarte mulțumit și bucuros că am pus umărul la modernizarea activității sanitar veterinare și la promovarea profesiei vreau să menționez că pentru a parcurge acești 7 ani necesari obiectivelor propuse a trebuit să parcurg și niște etape neplăcute pe care vreau să le prezint
În 2005, am venit la DSVSA Suceava susținut de PNL din Alianța DA. Prima dezamăgire a fost după doi ani, atunci când s-a format PLD, iar domnul Flutur era reprezentant al PLD. Atunci au început loviturile de la București, de la Iași, că eu sunt omul lui Flutur și trebuie să fiu demis, deși noi nu aveam nici o vină că, la nivelul central, din PNL a apărut un nou partid, PLD. Proiectele mele erau mai presus de orice, chiar dacă am devenit fără voia mea, fără să fiu vinovat, dizident în PNL. Singurul care m-a susținut a fost prefectul din acea perioadă.
Pe postul meu din acel moment a fost nominalizat un copil de bani gata de numai 30 de ani. În doi ani de zile am fost chemat, de multe ori pe nedrept, să-mi dau demisia. Am refuzat cu încăpățânare și am reușit să ajung la ceea ce doream, terminarea laboratorului și a sediului DSVSA Suceava. Pe data de 24 octombrie 2008, la sfințirea sediului DSVSA și a laboratorului, la care au participat toți liderii politici din județul Suceava, colegi, prieteni, am simțit în acel moment că, deși eram epuizat și bolnav, soarta mea va fi pecetluită la București. Eu trebuia să fiu demis și în locul meu numit același băiat de bani gata care atunci avea 32 de ani. Am plecat la spital la Cluj pentru a-mi îngriji sănătatea, m-am întors și am continuat să rămân pe poziție. La sfârșitul anului 2008 și începutul anului 2009 a venit la conducerea țării PSD și PDL. Eu de data aceasta a trebuit să fac pe dracul în patru pentru ca funcția publică să fie păstrată, iar domnul Flutur m-a susținut să rămân în continuare. În cursul anului 2011, pe vremea PDL, am mai trecut printr-o perioada grea, când era cât pe ce să-l pierd pe directorul adjunct, un om deosebit, neimplicat politic, iar locul lui să fie luat de acel tânăr care, de data aceasta, era susținut de UNPR și PDL. După discuții puternice în care am vrut cu adevărat să-mi dau demisia, doctorul Botezan a reușit să rămână director adjunct. Astăzi, după alegerile locale, cu patru luni înainte de alegerile generale, este nominalizat același copil de bani gata pentru funcția de director executiv. Cu gând curat și sincer, după atâtea evenimente pe care le-am avut, consider că funcționarii publici din România sunt direct controlați politic, iar activitatea lor este perturbată ciclic ori de câte ori au loc alegeri. Ce este grav este că cei care sunt fricoși nu mai au nici autoritate și atunci activitatea pentru care sunt plătiți este foarte mult afectată. Un prieten medic veterinar a fost director timp de 33 ani în Austria, zona Tirol, și a spus că la ei funcția publică nu este influențată de factorul politic, ci domină competența și profesionalismul.
Bilanțul trebuia, normal, să-l fac la predarea mandatului în condiții legale, dar presimt că evoluția lucrurilor se precipită. De aceea, astăzi la 7 ani, 2 luni și 26 de zile vin în fața dumneavoastră pentru a prezenta cum am găsit activitatea sanitar veterinară în județul Suceava, ce am dorit să fac, ce am făcut și ce nu am făcut, ce dezamăgiri am avut. Funcția de director este trecătoare și o pot părăsi oricând, dar în condiții legale, iar eu nu am ținut și nu țin niciodată de această funcție. Cu experiența de aproape 40 de ani în profesie ca președinte al Colegiului Medicilor Veterinari Suceava, doresc un singur lucru, ca cel care va veni pe acest scaun să fie un om cu experiență, bun profesionist, să nu fi avut abateri în exercitarea profesiei de medic veterinar, să aibă un comportament normal, să nu fie arogant, sfidător, să-și respecte colegii, că altfel va fi fagocitat.
Oricum, această funcție este de mare responsabilitate și implică o muncă deosebit de complexă. Să o dai pe mâna unui copil de bani gata de 35 ani este un risc prea mare. Cine va fi director va avea tot respectul meu, iar dacă se va abate de la normele deontologice de medic veterinar voi reacționa în funcție de gravitatea faptei.
Mulțumesc echipei, colegilor, politicienilor din toate partidele, agenților economici, colaboratorilor și nu în ultimul rând celor din mass-media pentru sprijinul care mi l-au dat pentru a realiza obiectivele propuse, și anume să facem din Bucovina o zonă unde oamenii sunt în siguranță din punct de vedere al bolilor și al alimentației.
DIRECTOR EXECUTIV,
Dr. PETREA DULGHERU


Vatra Dornei
Vatra Dornei
Gura Humorului
Gura Humorului
PIF Siret
PIF Siret
Suceava
Suceava
C-lung Moldovenesc
C-lung Moldovenesc
Focare epizootii în 2005
Focare epizootii în 2005
Focare epizootii în 2012
Focare epizootii în 2012
Dr. Petrea Dulgheru
Dr. Petrea Dulgheru