Compania daneză Carlsberg, al cincilea producător de bere mondial, a lansat pe piață o bere datată, în ediție limitată, cu termen de valabilitate de 10 – 15 ani, la prețul de 2.008 coroane daneze (270 de euro) sticla, decorată cu o litografie originală, după modelul vinurilor, informează AFP.
„M-am întrebat, în urmă cu doi ani, de ce să nu producem o bere exclusivistă, unică și în ediție limitată așa cum se procedează în cazul vinurilor, cu cele mai bune producții”, a explicat inițiatorul proiectului, Jens Eiken, expert în „tipuri speciale de bere”, la Carlsberg.
Numită „Jacobsen Vintage No.1. 2008”, ediția numără 600 de sticle și a fost fabricată în pivnițele datând din 1847 ale fondatorului Carlsberg, J.C. Jacobsen.
Este un tip de bere „Barley Wine”, o băutură neagră și tare, după o rețetă apărută în Anglia secolului al 19-lea.
„Este ca o șampanie «vintage» (…) care se poate păstra 10 – 15 ani, în timp ce berea clasică are termen de valabilitate de maximum un an”, a spus Eiken.
Maturată timp de șase luni în butoaie noi de stejar, pe bază de grâu și hamei, această bere (cu alcoolemie de 10,5%) degajă arome de „vanilie, caramel, stejar afumat, Sherry și Madera, care îi conferă o personalitate excepțională”, spune producătorul, care o recomandă alături de brânzeturi cu aromă puternică precum Roquefort.
Potrivit acestuia, prețul nu este unul exorbitant, „pentru că am avut nevoie de doi ani ca să dezvoltăm această bere”, iar costurile de fabricație sunt mari.
„Sticla goală, cu o litografie originală semnată de danezul Frans Kannik, cu patru motive din mitologia nordică cu referire la Sif, femeia cu plete de aur a lui Thor, costă singură 500 de coroane”, a spus acesta.
Primele sticle au fost vândute online, la licitație, în beneficiul copiilor din Africa. Iar Carlsberg se gândește deja la o ediție 2009.