Un sucevean nemulțumit de dobânda pe care o bancă a încercat să i-o impună după o anumită perioadă scursă de la contractarea creditului a considerat că trebuie să-și caute dreptatea la instituțiile statului abilitate să se pronunțe asupra acestui caz. După aproximativ doi ani de luptă, bărbatul a reușit să obțină o decizie favorabilă, atât din partea reprezentanților Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor, cât și din partea instanțelor de judecată. Suceveanul reclamă acum că banca refuză să pună în aplicare măsurile stabilite de judecători, motiv pentru care intenționează să înainteze plângere penală. De partea cealaltă, reprezentanții instituției bancare recunosc existența acestui diferend, numai că, afirmă că au încheiat actul adițional impus de Tribunalul Suceava.
I-a crescut dobânda de la 7,4 la 11%
Povestea a început în 2007, când familia de suceveni care acum muncește în Anglia a contractat un împrumut de aproximativ 200.000 de euro de la BCR Suceava, agenția din strada Curtea Domnească.
„În cursul anului 2009, conform legii, toate dobânzile trebuiau aliniate la Euribor, numai că BCR nu a adaptat aceste contracte de credit. În felul acesta, în loc să scadă, dobânda creditului urca, ajungând la aproape 11% după anul de dobândă fixă de 7,4%.
Am cerut explicații, dar mi s-a transmis că este secret bancar. Apoi, am solicitat să mi se arate unde este menționată acea dobândă, dar angajații băncii nu mi-au dat nici de această dată un răspuns”, a menționat suceveanul.
Purtat cu vorba de la Suceava la București, la sediul central al BCR, și invers, titularul creditului a decis că trebuie să-și caute dreptatea în alte părți.
Câștig de cauză și la CJPC și la Tribunal
Primul pas pe care suceveanul l-a întreprins a fost acela de a se adresa Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC). Reprezentanții acestei instituții i-au dat dreptate și au amendat BCR Suceava, agenția Curtea Domnească, cu suma de 5.000 de lei. Amenda a fost contestată în instanță, numai că și aici banca a pierdut, în final plătind amenda.
Telenovela nu s-a terminat aici, iar după un proces care a durat mai bine de un an, pe 30 noiembrie 2011, Tribunalul Suceava a luat decizia de a obliga BCR să încheie un act adițional cu petentul.
„Aveți obligația să încheiați un act adițional cu petiționarul din care să rezulte că menționați periodicitatea revizuirii dobânzii variabile în funcție de indicele Euribor la 3, 6, 9 sau 12 luni, la care adăugați marja de 1.5 p.a. Aveți obligația să faceți dovada îndeplinirii măsurii prin transmiterea la Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor Suceava a unei copii după actul adițional, semnat de petiționar, în termen de 15 zile de la primirea prezentei. Neîndeplinirea măsurii dispuse se sancționează cu amendă de la 2.000-20.000 de lei”, se arată în adresa trimisă către BCR Suceava, agenția Curtea Domnească, în data de 12 decembrie 2011.
Actul adițional al BCR, considerat o bătaie de joc de titularul creditului
La scurt timp după ce i-a fost remisă adresa prin care i se cerea încheierea actului adițional, BCR Suceava l-a întocmit, numai că titularul creditului a refuzat să-l semneze, considerându-l o bătaie de joc.
„Au înlocuit pe ici și colo în contract numele dobânzii interne a băncii cu Euribor fără să modifice și nivelul dobânzii și, conform actului adițional propus, au două secțiuni care sunt pur si simplu antagonice: un paragraf menționează că de fapt dobânda creditului este cea veche, înlocuind textual dobânda internă cu Euribor, și alt paragraf, unde scrie negru pe alb că modul de calculare al dobânzii este Euribor 6M + 1.5 p.a., care este tocmai ce trebuiau să facă prin aducerea în legalitate a contractului meu de credit”, a arătat suceveanul.
În consecință, bărbatul a revenit cu o nouă sesizare la OPC Suceava, instituție care a verificat și constatat că hotărârea instanței nu a fost pusă în aplicare.
„Simplul fapt că au emis o hârtie către mine, intitulată Act Adițional, nu înseamnă că au răspuns obligațiilor legale izvorâte din procesul pe care l-au pierdut, cu atât mai mult că tocmai conținutul este contradictoriu de parcă l-au scris doi oameni”, a concluzionat suceveanul.
Ce spun cei de la BCR
Reprezentanții structurii centrale a BCR recunosc că s-au situat pe poziții antagonice cu suceveanul care a reclamat instituția bancară, numai că ar fi pus în executare hotărârea Tribunalului Suceava.
„În cazul reclamat, a existat un diferend legat de modalitatea de exprimare a dobânzii variabile și de informare asupra regulilor de variație a dobânzii. BCR a aplicat întocmai prevederile instanței, precizând în mod corespunzător toate aspectele legate de variabilitatea dobânzii. Astfel, banca a luat măsuri pentru a exprima clar dobânda și regulile de variație, respectând costurile creditului”, se arată în răspunsul oferit de BCR.
Mai mult, reprezentanții acestei instituții bancare au anunțat că au formulat plângere împotriva proceselor verbale care dispun împotriva logicii comerciale și financiare. De asemenea, BCR ar fi acceptat negocierea și concilierea cu clienții care au solicitat acest lucru, oferind reduceri de până la 3% în costul total al creditului. „Banca a rămas în continuare deschisă clienților care doresc să ajungă la o înțelegere, nedorind să se judece cu aceștia. Totodată, poziția BCR rămâne foarte fermă în privința dobânzilor care pot fi oferite”, este concluzia reprezentanților BCR.
Aceștia au mai menționat că cererile pentru dobânzi de 3% sunt nerealiste și nu vor putea fi acceptate niciodată.
CJPC Suceava: „Banca a refuzat să aducă, prin act adițional, contractul la conformitate cu normele legale”
Susținerile reprezentanților BCR potrivit cărora ar fi pus în aplicare hotărârea Tribunalului Suceava sunt infirmate însă de Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor Suceava.
„CJPC Suceava a depus toate diligențele legale în vederea punerii în executare a hotărârii judecătorești, dar Banca a refuzat să aducă, prin act adițional, contractul la conformitate cu normele legale”, a declarat Elena Oanea, șefa CJPC Suceava.
Consecința a fost o nouă amendă aplicată celor de la BCR, în cuantum tot de 5.000 de lei.
Contravenția a fost aplicată pe 10 februarie 2012, dar BCR a contestat procesul verbal, dosarul fiind acum în curs de soluționare la Judecătoria Suceava.