Bătaia de joc față de motoscuteriști, care nu mai au voie să conducă fără permis dar nici nu au cum să dea examen pentru a-l obține, continuă la patru luni de zile de la modificarea Codului Rutier. Asta în condițiile în care pentru mulți mopedul nu este un moft, fiind mijlocul de transport cu care făceau naveta la serviciu ori cu care ajungeau mai ușor la terenurile agricole pe care le au. Oamenii au toată motivele să fie nemulțumiți: au dat sute de euro pentru a cumpăra un scuter, l-au înregistrat la primării și au plătit o taxă, iar mulți au achitat și o asigurare RCA. Chiar și așa, vechile adeverințe de absolvire a unui curs de legislație nu mai sunt valabile, iar dacă sunt prinși în trafic polițiștii rutieri le pot face dosare penal.
Oameni de 50, 60 sau chiar trecuți de 70 de ani, cei mai dornici să dea examen pentru noile permise
Școlile de șoferi care au poligon pentru vehicule cu două roți nu au putut până acum decât să întocmească liste de așteptare cu cei care vor să dea examen pentru categoria AM, introdusă în Noul Cod Rutier de la 19 ianuarie.
Paradoxal poate, nu tinerii sunt cei mai nerăbdători.
Constantin Alecsa, directorul Școlii de Șoferi Auto Sette Suceava, a declarat:
„Sunt foarte mulți cei care mă întreabă când se vor da examenele, cei mai mulți sunt adulți, oameni care au peste 40 de ani. Sunt persoane care la ora actuală au câte o bucățică de teren undeva în câmp și care se ajută de aceste mopede, de fapt se ajutau, pentru că de la 19 ianuarie a.c. nu se mai pot ajuta. Vin la mine oameni de 50, 60 sau chiar trecuți de 70 de ani care mă întreabă ce posibilitate au de a intra în posesia unui permis. Le răspund doar să mai aștepte și să înceapă să citească legislația”.
Mopediștii mai au de așteptat o lună și jumătate, în cea mai optimistă variantă
El a explicat că tinerii urmează, în general, cursuri pentru categorii superioare de permis, care automat le permit să conducă și un motoscuter. Cei care au trecut de prima tinerețe și nu au permis categoria B, pentru autoturisme, aceștia sunt cei care au mare nevoie de permisul categoria AM, pentru vehicule pe două roți sub 50 de centimetri cubi.
„Noi, școlile, sunt convins că la fel au făcut și colegii mei, am făcut copii după buletinele de identitate ale solicitanților, am luat numere de telefon să-i putem contacta și ținem legătura mereu cu posturile de poliție din comune. Sunt comune cu foarte multe mopede, numai la Verești de exemplu sunt peste trei sute de motoscutere înregistrate la primărie. Acești oameni din mediul rural așteaptă legislația, pentru că cei mai mulți nu dețin un permis de conducere”, a mai explicat Alecsa.
El a mai subliniat că după ce normele metodologice de aplicare vor fi publicate oficial, școlile de șoferi trebuie să se doteze cu vehiculele necesare și să întocmească dosare de aprobare, pe care să le depună la Autoritatea Rutieră Română. Cu alte cuvinte, alt timp pierdut. Dacă toate precizările legale ar intra în vigoare imediat, ar mai fi nevoie de cel puțin o lună și jumătate pentru autorizare, estimează Constantin Alecsa.
Navetist cu scuterul de la Mihoveni la Suceava: “ Umblu cu noul Cod Rutier în buzunar”
Un sucevean care ar avea mare nevoie de permis categoria AM este Gheorghe Ciot, în vârstă de 47 de ani, din Mihoveni-Șcheia. Bărbatul și-a cumpărat un moped și obișnuia să facă naveta de acasă la serviciu, la Suceava. Pentru el mopedul este o necesitate, nu un moft. Are mai multă mobilitate și cheltuiește jumătate din banii pe care i-ar da la microbuz.
„Umblu cu noul Cod Rutier în buzunar, cel intrat în vigoare în luna ianuarie, și aștept să dau și eu examenul ca să pot circula fără frica de a fi cercetat penal. De la școli ni se transmite doar să așteptăm. Îndată este luna lui cuptor și nu s-a rezolvat nimic, ne trezim îndată în toamnă”, și-a spus nemulțumirea Gheorghe Ciot.
Bărbatul ne-a arătat noua legislație pentru categoria AM, pe care o poartă după el și pe care deja a citit-o din scoarță în scoarță. Ar mai trebui să dea doar examenul, însă nu este posibil.
Gheorghe Ciot ne-a explicat și de ce nu face școala pentru categoria B.
„La un salariu de cinci milioane de lei vechi și cu familie acasă, de unde să scot peste 10 milioane ca să fac «B»-ul? La categoria AM se zice că va fi 350 de lei cel mult, e un examen mai simplu”.
Vrea să dea examen de permis la 79 de ani
Printre cei care așteaptă să dea examen pentru noul permis se numără și Vasile Rotariu, în vârstă de 79 de ani. Bărbatul, a cărui poveste a fost detaliată de Monitorul de Suceava în ediția de ieri, conduce motorete de mai bine de 50 de ani. Acum, după modificarea Codului Rutier, ar avea și el nevoie de permis.
„De când mă știu nu a trebuit permis pentru motorete, nici măcar înregistrate nu erau. Legea are și ea dreptate, că tare s-au înmulțit mopedele. Pentru mine nu ar trebui permis, că știu regulile de circulație foarte bine, dar pentru tineret cam este necesar. Mulți și-au pierdut viața ori au rămas cotonogiți în accidente pe motoscutere. Așa că ne supunem toți legilor, inclusiv eu, la cei 79 de ani ai mei. Legile sunt legi”, a declarat Vasile Rotariu.
Deocamdată ca toți ceilalți așteaptă ca această categorie de permis, AM, să nu existe doar pe hârtie.
Peste 40 de dosare penale pentru mopediști, în două luni
Cum mopedele au fost incluse în categoria autovehicule, conducerea fără permis înseamnă automat infracțiune și se pedepsește, conform articolului 86, aliniatul 1 din OUG 195/2002 cu închisoare de la unu la cinci ani.
Aceeași situație este și în cazul celorlalte infracțiuni. Un mopedist beat se alege cu dosar penal și are aceeași răspundere ca și conducătorul unui autoturism, de exemplu.
Polițiștii rutieri nu prea i-au iertat până acum pe mopediști, ei având obligația de a aplica legea.
„În luna aprilie s-au aplicat 26 de amenzi mopediștilor, iar în 29 de cazuri s-au întocmit dosare penale, în timp ce în martie au fost date patru sancțiuni contravenționale și constatate 14 infracțiuni”, a declarat subcomisarul Petrică Jucan, șeful Serviciului de Poliție Rutieră Suceava.
Un mopedist beat, implicat într-un accident, cercetat penal pentru patru infracțiuni
Așa cum s-a putut constata de zeci de ori până acum, adesea pe mopede se deplasează inconștienți care pot oricând provoca accidente. Un exemplu este un caz de acum două zile, de la Vicovu de Sus.
Conform poliției, joi seară, în jurul orei 21.15, pe strada Dimitrie Cantemir din orașul Vicovu de Sus, Florin N., în vârstă de 23 de ani, localnic, aflat pe un moped, neînregistrat în circulație, s-a dezechilibrat și a căzut pe carosabil.
Tânărul a ajuns la Spitalul Județean Suceava, unde a fost diagnosticat cu leziuni grave: ”policontuzionat, observație fractură claviculă dreaptă, contuzie torace drept și șold stâng”.
După ce au efectuat verificări în baza de date, polițiștii au constatat că tânărul de 23 de ani este posesor de permis de conducere categoria B, însă acesta este reținut din 5 aprilie 2012. Acesta nu purta cască de protecție și era băut, având o concentrație de 0,56 miligrame per litru alcool pur în aerul expirat.
Mopedistul a fost pus sub acuzare pentru nu mai puțin de patru infracțiuni: conducerea unui autovehicul pe drumurile publice având o îmbibație alcoolică de peste 0,80 g/l alcool pur în sânge, conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul de către o persoană căreia exercitarea dreptului de a conduce i-a fost suspendat, conducerea pe drumurile publice de către o persoană a unui autovehicul neînmatriculat și vătămare corporală din culpă.




