Pârghia fiscală este cea mai eficientă metodă de impunere a măsurilor pentru reducerea poluării, a declarat premierul Tăriceanu, evitând însă, ca și președintele Băsescu, să comenteze pe tema taxei auto, pentru a nu exprima la Bruxelles opinii divergente pe un subiect de dezbatere internă.
Premierul Călin Popescu Tăriceanu a vorbit, în conferința de presă susținută cu președintele Traian Băsescu la finalul reuniunii Consiliului European, despre problema schimbărilor climatice și a energiei, discutată la Bruxelles, arătând că obiectivul de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră, asumat de Uniunea Europeană, obligă România să aplice măsuri de reducere a poluării care nu pot fi întotdeauna înțelese sau acceptate.
„Nu putem face numai politică prin vorbe când vorbim de securitate energetică, de schimbări climatice, trebuie să înțelegem că obligațiile pe care Uniunea Europeană și le-a asumat ne obligă să luăm măsuri active ca aceste obiective să poată fi atinse, fie că este vorba de poluarea făcută de diferite mijloace, precum sistemele de încălzire la nivelul orașelor sau în agricultură, fie că vorbim de sistemele de transport, toate aceste lucruri ne obligă la o serie de măsuri active care nu întotodeauna pot fi ușor înțelese sau acceptate, dar aceasta este obligația pe care ne-am asumat-o și, în final, trebuie să înțelegem că este în folosul nostru să ne protejăm mediul și cetățenii”, a spus Tăriceanu.
El a arătat că pârghiile fiscale rămân cea mai eficientă metodă de impunere a acestor măsuri.
Întrebat, după declarația premierului, cum se va pune de acord cu șeful Guvernului în problema taxei auto și dacă a mai discutat cu primul-ministru despre acest subiect, președintele Traian Băsescu a arătat că vorbit cu premierul pe această temă, dar a rugat presa să nu mute la Bruxelles „jocurile de acasă”.
„Vă pot spune că l-am discutat și ieri, chiar și astăzi, dar am o rugăminte: lăsați jocurile de acasă, acasă și să nu le mutăm la Bruxelles. Dacă vreți un punct de vedere despre asta, discutăm acolo. Conduita mea și a primului-ministru a fost că, indiferent ce dispute am avut acasă, în situațiile în care am fost împreună să reprezentăm România, n-am dat semnale divergente”, a spus Băsescu.
Președintele Traian Băsescu i-a trimis, marți, o scrisoare premierului Tăriceanu, în care îi cere să anuleze prin ordonanță de urgență taxa auto, acuzându-l pe șeful Guvernului că prin aplicarea unor astfel de măsuri îi desconsideră pe români.
Băsescu a arătat că este obligat să îi atragă atenția că, în conformitate cu articolul 90 din Tratatul de instituire a Comunității Europene, între statele membre „sunt interzise taxele vamale la import și la export sau taxele cu efect similar, în cazul de față, taxa de primă înmatriculare a autoturismelor și autovehiculelor”.
În replică, Tăriceanu a afirmat atunci că Băsescu este în căutare de voturi ieftine și nu a înțeles importanța taxei auto, arătând că îi va solicita șefului statului să nu îi mai trimită scrisori, pe care oricum le vede la televizor.
În ședința de miercuri a Guvernului, premierul le-a spus miniștrilor că este dezamăgit de atitudinea „pur politicianistă” a președintelui în cazul taxei auto și a apreciat că poziția șefului statului afectează puternic negocierile Guvernului cu reprezentanții Comisiei Europene.
Europarlamentarul social-democrat Adrian Severin a declarat, vineri, într-o conferință de presă, că din discuțiile cu unii comisari europeni a desprins concluzia că CE consideră că va trebui începută procedura juridică împotriva României pe taxa de primă înmatriculare.
Severin a afirmat că la nivelul Comisiei Europene s-a ajuns la concluzia că vor trebui începute procedurile juridice pentru sancționarea României în ceea ce privește impunerea taxei de primă îmatriculare.
Europarlamentarul social-democrat a spus că oficialii Comisiei consideră că taxa de primă înmatriculare, așa cum a fost ea formulată de Guvernul de la București, încalcă normele europene, fiind una interzisă.
Ministrul Economiei și Finanțelor, Varujan Vosganian, a confirmat, joi, la Bruxelles, că taxa auto va fi calculată în funcție de emisiile de CO2 și pentru mașinile Euro 3 care au inclus acest indicator în cartea tehnică și a arătat că suma va fi redusă cu 5% pentru fiecare an de vechime al mașinii.
Reprezentanții Guvernului și cei ai Comisiei Europene au negociat în ultimele două săptămâni asupra acestei formule, iar experții europeni au cerut ca taxa să fie calculată în funcție de emisiile de CO2 și pentru mașinile Euro 3. Solicitarea Comisiei a ridicat o serie de probleme autorităților deoarece nu pentru toate autovehiculele de tip Euro 3 este inclus în cartea tehnică nivelul emisiilor de dioxid de carbon, au declarat, marți, pentru MEDIAFAX, surse ministeriale.
Liderii europeni reuniți, joi și vineri, la Bruxelles au ajuns la un acord privind adoptarea de măsuri care să reducă emisiile de gaze cu efect de seră, după ce, în urmă cu un an, s-au angajat să reducă emisiile cu 20% până în 2020.
Președintele Băsescu și premierul Tăriceanu au participat, joi și vineri, la reuniunea Consiliului European de la Bruxelles.