Băsescu: O blocare a procesului de privatizare din cauza Guvernului nu ar face decât să aducă daune



Președintele Traian Băsescu a declarat luni că Guvernul ar trebui să desfășoare toate demersurile pentru a nu bloca privatizarea CFR Marfă, respectiv să publice în Monitorul Oficial hotărârea de Guvern privind compania feroviară și să nu pună statul în situația de a plăti despăgubiri.
„Ce este important acum e ca Guvernul să nu blocheze procedurile, pentru că statul român va plăti dacă el blochează procedurile. Dacă este să se rateze privatizarea, ca reprezentant al statului, aș vrea să se rateze din cauza partenerului și nu din cauza lipsei de curaj pe care eu, statul, o am la un moment dat în a continua procesul. Pentru că blocarea procesului de privatizare din cauza Guvernului României nu va face decât să aducă daune de milioane în procese care vor dura ani, dar vor fi extrem de costisitoare la final”, a afirmat Băsescu.
El a menționat că „modul cum s-a desfășurat procesul de licitație prefigura un eșec” în cazul CFR Marfă, iar în privința câștigătorului licitației a rămas la fel de sceptic în ceea ce privește posibilitatea acestuia de a asigura banii pentru cumpărarea pachetului majoritar de acțiuni.
„Și acum sunt sceptic că (GFR, n.r.) va găsi banii. Însă blocarea procesului de către Guvern îi va da domnului Stoica toate motivele să spună «Păi, fraților, dacă îmi semnați contractul în cele 60 de zile care mi-ar fi rămas…», că avea 30 de zile să mai depună 10,2 milioane și încă 30 de zile ca să depună diferența de 181 de milioane. Omul, oricât ar căuta, dacă nu are contractul în mână, semnat, nu-l ia în seamă nicio bancă în mod serios. Dincolo de faptul cunoscut că ar avea probleme, dar Guvernul îi creează condiții să arate că nu avea cum să facă rost de bani pentru că nu are contractul. Deci aici e eroarea pe care, din punctul meu de vedere, o face Guvernul”, a precizat președintele.
De asemenea, el a fost întrebat de ce a optat pentru convocarea ședinței CSAT de urgență și a mai așteptat până la revenirea premierului din concediu.
„Nu mai poate aștepta angajamentul României în relația cu Fondul. România s-a angajat să finalizeze privatizarea până la sfârșitul lunii septembrie, iar pe urmă cu certitudine jocul propagandistic ar fi fost «dacă președintele convoca la vreme CSAT, uite că nu depășeam termenul»”, a precizat Băsescu.
Totodată, el a menționat că a solicitat serviciilor de informații să verifice dacă informațiile privind privatizarea CFR Marfă au parvenit tuturor celor în drept. Băsescu a precizat că serviciile de informații au confirmat că informările primite de șeful statului pe acest subiect au fost remise și premierului și ministrului Transporturilor.
În plus, Băsescu a subliniat că nu a solicitat în mod special informări privind CFR Marfă din partea serviciilor de informații, ci acestea au fost transmise „automat” din inițiativa acestor structuri.
„Vă mărturisesc că nu îmi place această plimbare a unui proces de privatizare între guvern și CSAT, cu atât mai mult cu cât CSAT nu are niciun fel de atribuțiuni în privatizări. Guvernul a presat în crearea unui precedent, implicarea CSAT în procese de privatizare. Cred mai bine se făceau presiuni pe câștigător să vină cu banii. Nu înțeleg de ce a fost preferată soluția implicării în dezbatere publică a unei instituții fără atribuțiuni, când cel care atribuțiuni să aducă banii era câștigătorul declarat și atotlăudat și de fostul ministru al transporturilor și de premierul Victor Ponta. Au declarat licitația de privatizare un mare succes și trebuia materializat succesul. Constat că unii politicieni vor să fugă de succes”, a mai spus Băsescu.
El a adăugat că „singurul care a fost precaut” în această privință a fost CSAT”.
„Singurul care a fost precaut a fost CSAT și eu și nu văd de ce tocmai noi să luăm succesul domnului Victor Ponta, când am fost relativ reținuți cu privire la corectitudinea derulării procesului de licitație, dar și la eventuala capacitate a câștigătorului GFR de a veni cu suma de 202 milioane plus bani de investiții. CSAT și-a încheiat misiunea pe data de 5 februarie 2013, când prin Hotărârea 23 a avizat stratigia de privatizare, care a fost avizată strict din punct de vedere al atribuțiunilor CSAT”, a mai spus el.
CSAT nu a emis, în urma ședinței de vineri, nicio nouă decizie privind privatizarea CFR Marfă, informează Președinția, menționând că strategia de privatizare a companiei a fost avizată de către Consiliu prin hotărârea din 5 februarie.
Potrivit unui comunicat de presă transmis de Administrația Prezidențială după încheierea ședinței, discuțiile din cadrul CSAT privind privatizarea CFR Marfă au fost „constructive”.
„Membrii CSAT au avut o discuție constructivă legată de acest proces de privatizare având ca obiect continuarea procedurilor legale privind finalizarea procesului de privatizare a Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă «C.F.R. Marfă» – S.A. Consiliul Suprem de Apărare a Țării a avizat strategia de privatizare a CFR Marfă prin Hotărârea CSAT nr. 23/5.02.2013. Nu s-a emis o altă decizie CSAT”, se afirmă în comunicatul menționat.
În comunicat se menționa că ședința de vineri a fost convocată de președintele Traian Băsescu în urma solicitării Guvernului transmisă joi de a introduce pe ordinea de zi a unei viitoare ședințe a Consiliului subiectul HG din 24 iulie referitoare la aprobarea contractului de privatizare a CFR Marfă cu Societatea Comercială Grup Feroviar Român S.A., în calitate de cumpărător.
GFR, parte a grupului Grampet, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost declarat la 20 iunie câștigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preț de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din acțiuni și asumându-și investiții de 900 milioane lei plus 1,5 milioane euro investiții de mediu.
Președintele și premierul au o dispută privind privatizarea CFR Marfă, Traian Băsescu cerând ca Victor Ponta să își asume responsabilitatea privatizării, iar primul-ministru solicitând avizul CSAT.
Guvernul a aprobat contractul cu GFR, în 24 iulie, susținând însă că tranzacția trebuie aprobată de CSAT. Președinția a comunicat că CSAT nu a avizat niciodată un contract de privatizare după încheierea licitației.
Potrivit Executivului, neformularea unei poziții a CSAT în cazul contractului se va finaliza prin blocarea privatizării, instituirea unui management privat și restructurarea companiei.
Miercuri a fost publicată pe site-ul Președinției, la secțiunea CSAT – hotărâri emise de Consiliu, hotărârea Consiliului din 5 februarie privind avizarea privatizării CFR Marfă, în document afirmându-se că „modalitatea concretă și procedura de privatizare se află în responsabilitatea Ministerului Transporturilor și a Guvernului României”.
Potrivit hotărârii menționate, CSAT avizează proiectul de HG pentru aprobarea strategiei de privatizare a CFR Marfă și a mandatului Ministerului Transporturilor pentru implementarea acesteia.
În articolul 2 al hotărârii se arată că „modalitatea concretă și procedura de privatizare se află în responsabilitatea Ministerului Transporturilor și a Guvernului României”.
Hotărârea CSAT mai cuprinde și solicitarea către Ministerul Transporturilor de a include în contractul de privatizare clauze potrivit cărora cumpărătorul se obligă, sub sancțiunea rezoluțiunii contractului și plata unor daune interese, să mențină obiectul de activitate al CFR Marfă și să întreprindă toate măsurile necesare pentru îndeplinirea de către companie, pe toată durata sa de existență, a obligațiilor de natură strategică ce îi revin potrivit legislației în vigoare, protocoalelor și acordurilor naționale și internaționale.
Aceste obligații menționate în hotărâre sunt nevoile de apărare a țării, transportul trupelor și materialelor militare, neîntrerupt pe timp de pace, în caz de calamități naturale, situații de criză și de război sau alte situații deosebite, angajamentele asumate de România prin Tratatul NATO și convențiile încheiate cu SUA.