Băsescu: Marele proiect de autostrăzi denotă lipsă de respect față de cetățeni și interesele țării



Președintele Traian Băsescu a declarat, joi, că „marele proiect de autostrăzi” prezentat de către premierul Victor Ponta denotă lipsă de respect pentru populație și a avertizat că, dacă primul ministru persistă în a-l prezenta, nu îi va da sprijin la Bruxelles pentru a fi aprobat.
Băsescu a spus că acest proiect denotă „lipsă de respect pentru cetățeni și pentru interesele României”.
„Până acum v-am prezentat hoțiile, dar nu am văzut lipsă mai mare de respect pentru populație ca în această prezentare pe care a făcut-o premierul”, a spus Traian Băsescu, adăugând că „nu poți să furi când desenezi”.
Șeful statului a precizat că România se poate lega de Europa și țările din jurul ei prin coridoarele 4, 9 și 7.
„Să vii să inovezi alte priorități decât acestea este o iresponsabilitate, iar dacă Ponta va persista să prezinte acest proiect, nu vă ascund că nu-i voi da niciun sprijin la Bruxelles să fie aprobat. De altfel, nici nu cred că poate fi aprobat, atât timp cât coridoarele paneuropene sunt clare în România”, a spus Traian Băsescu.
El l-a acuzat pe premierul Victor Ponta că are „gândire de politruc” pentru că „nu înțelege nimic din ce se întâmplă, nici măcar în mersul cu mașina, deși este copilot”.
„Sunt oameni care nu gândesc prea mult, au un nivel de iresponsabilitate față de interesele naționale”, a mai spus președintele, adăugând că îl îngrijorează acest lucru.
Premierul Victor Ponta a prezentat, marți, grupurilor USL proiectul privind rețeaua de autostrăzi care vor fi construite până în 2018 și care va uni regiunile istorice, el propunând elaborarea unui proiect de lege prin care Guvernele viitoare să fie obligate să continue proiectele începute.
Ponta a spus că există deja finanțat, în lucru, aproape de a fi inaugurat sau în fază de licitație tronsonul Nădlac-Arad și tronsonul Timișoara-Lugoj-Deva-Sibiu, care este în lucru și din care la sfârșitul anului 2013 se dau în folosință încă patru tronsoane totalizând 105 km.
El a precizat că s-a finalizat licitația pentru autostrada Sebeș-Turda și că din economiile făcute la POS Transport se va putea licita și construi din programul bugetar 2007-2013 tronsonul de autostradă Turda-Târgu Mureș, unde în luna ianuarie pot începe toate procedurile.
Ponta a precizat că, pe finanțarea din fonduri de coeziune, va fi demarată autostrada Pitești-Râmnicu Vâlcea, primul tronson care trece pe la Curtea de Argeș, dar și autostrada Ungheni-Târgu-Neamț-Bacău și încă trei tronsoane, respectiv București-Buzău-Focșani, autostrada Sud București -Alexandria și segmentul Craiova-Calafat.
„Asta constituie trei miliarde de Euro și se termină banii din fonduri de coeziune. Alți bani nu avem în fondurile de coeziune. Aceste tronsoane le putem licita și începe în 2014”, a spus Ponta.
El a arătat că din fondurile de dezvoltare regională pot fi finanțate cu 1,8 miliarde de Euro două segmente de autostradă, Sibiu-Brașov și Brașov-Bacău, în așa fel încât să se poată uni chiar în perioada imediat următoare Moldova și Transilvania.
În ceea ce privește tronsoanele finanțate în regim de concesiune sau parteneriat public-privat, Ponta a spus că pe data de 9 decembrie se depune oferta finală pentru Comarnic-Brașov.
„Comarnic-Brașov e un proiect pe care îl consider esențial pentru această guvernare și pentru țară în ansamblu. E tronsonul cu cel mai mare trafic din România, nu doar pentru caracteristica de turism, că acolo merg bucureșteni în week-end, ci mai ales pentru legătura între Ardeal și București”, a spus Ponta.
Premierul a arătat că e într-o procedură avansată centura Sud care va uni autostrada Pitești-București de București-Constanța și că există într-o formulă avansată și se pot în cursul anului viitor declanșa și lucrările pentru Pitești-Craiova.
„Există un tronson din autostrada Trasilvania, Jilău-Suplacu de Barcău, unde avem ofertă pentru construcția în parteneriat public-privat. Din bugetul de stat din 2014 am propus construcția și finalizarea segmentului de autostradă Borș-Suplacu de Barcău și finanțarea pentru unirea a ceea ce este un pol important Galați-Brăila de autostrada inclusă pe coridorul 9”, a spus Ponta.
El a arătat că, practic, până în 2018 se pot da în folosință din fondurile existente azi, deci nu din venituri posibile sau din promisiuni, aceste segmente de autostrăzi.