Băsescu: Fenechiu a fost cu sabia deasupra capului pusă de premier în cazul CFR Marfă



Președintele Traian Băsescu a declarat, luni, că privatizarea CFR Marfă a fost prost pregătită, dar Relu Fenechiu a fost „cu sabia deasupra capului pusă de premier” și nu avea cum să facă altfel, apreciind totodată că Guvernul a favorizat câștigătorul licitației.
„Aș fi văzut o privatizare cu un investitor strategic definit cu obligația de a moderniza compania și de suma de la încasare, sub rezerva că nerespectarea clauzei de investiții atrage anularea privatizării. Nu mi se pare o treabă foarte serioasă când cel declarat câștigător aleargă prin Rusia, prin eu știu ce țări, să găsească bani cu care să cumpere, nu știu unde va găsi bani cu care să modernizeze compania”, a spus Băsescu într-un interviu la „Adevărul”.
El a arătat că, potrivit declarațiilor primului-ministru, contractul de privatizare se va semna luni, dar că a fost un investitor foarte favorizat.
„A fost un investitor foarte favorizat în tot procesul. În plin proces de licitație s-au transformat datoriile în acțiuni, din iunie abia acum Guvernul a dat hotărârea, să-i dea timp să caute bai. L-am mai atenționat pe Victor Ponta dacă nu cumva această întârziere nu a fost deliberată pentru a-l favoriza”, a adăugat Băsescu.
Președintele a mai spus că privatizarea „a fost atât de prost pregătită”, având în vedere că reprezentanții companiei trebuiau să facă prezentări în marile centre feroviare: Berlin, Paris, Londra, dar s-au limitat la publicarea în câteva ziare. „Fenechiu a fost cu sabia deasupra capului pusă de premier: ori o faci, ori nu mai rămâi ministru. În timpul care a fost, asta a făcut, nu avea cum să facă”, a adăugat Băsescu.
Grup Feroviar Român (GFR) a fost declarat câștigător în luna iunie în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preț de 202 milioane euro pentru 51% din acțiuni.
Premierul Victor Ponta i-a cerut noului ministru al Transporturilor, Ramona Mănescu, să îl cheme, luni, pe câștigătorul licitației de privatizare a CFR Marfă și să semneze contractul de vânzare, adăugând că, dacă acesta „nu dă banii”, va fi numit un manager privat, iar licitația va fi reluată.
În cazul reluării licitației, termenele vor fi mult mai extinse și mai rezonabile decât la prima licitație, derulată în condițiile și termenele negociate cu Fondul Monetar Internațional, a spus Ponta, ministru interimar al Transporturilor, prezent la sediul ministerului pentru ceremonia de predare-primire a portofoliului către Ramona Mănescu.
Întrebat de ce s-a întârziat semnarea contractului de privatizare cu GFR, prim-ministrul a afirmat că din cauza „jocurile politice de vară” ale președintelui Băsescu.
Hotărârea de Guvern privind privatizarea CFR Marfă prin vânzarea a 51% din acțiuni către GFR, deținut de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost publicată în urmă cu două săptămâni în Monitorul Oficial, termenul de finalizare a tranzacției fiind stabilit la 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a actului normativ, respectiv jumătatea lunii octombrie.