Băsescu: E o minciună cheltuirea a 7 milioane euro pe deplasările mele cu aeronava TAROM



Președintele Traian Băsescu a declarat, vineri, că este „o minciună” afirmația că bugetul de stat suporta anual 7 milioane euro costurile pentru aeronova TAROM Airbus A-130 închiriată pentru deplasările externe ale șefului statului.
„Mi s-a părut atât de necinstit faptul că se spunea public: «cheltuim șapte milioane de euro pe an ca să meargă președintele cu el», cam acesta a fost mesajul. Păi, asta e o minciună, avionul acela, atât costă întreținerea lui indiferent ce faci cu el. (…) Acel avion, în lipsa deciziei de a fi vândut, stătea în hangar cu aceste costuri. Faptul că atunci când aveam deplasări îl închiria Președinția îi mai aducea un ban, altfel costurile tot erau pentru acel avion”, a spus președintele.
El a subliniat că „este nepermis” pentru președintele României ca în timp ce este într-o vizită externă să nu se poată deplasa rapid în țară atunci când este un dezastru natural sau alt eveniment deosebit pentru care trebuie să semneze instituirea stării de urgență.
De asemenea, el a arătat că pe aeronava A-130 de la TAROM erau instalate sistemele de comunicații speciale, care îi sunt necesare având în vedere statutul de țară membră NATO a României și faptul că oricând poate avea loc o criză majoră la acest nivel.
„Eu am următoarea problemă care ține chiar de exercitarea mandatului. Spre exemplu, dacă în timp ce sunt la un Consiliu, Doamne ferește, în România apare un dezastru. Ce fac? Spun că eu nu pot veni pentru că aștept la ora 20.00 cursa TAROM? Este nepermis pentru un președinte care are atribuțiunile pe care le are Președintele României. Deci președintele României trebuie să fie capabil ca, unu, pe timpul zborului să aibă comunicațiile pe avion, pentru că oricând se poate întâmpla ceva în NATO, cu trupele din teatrele de operații, oricând poate fi un dezastru. Președintele trebuie să fie în măsură să plece imediat spre țară dacă apare un dezastru, o catastrofă, un cutremur, un eveniment. Nu poți să spui pe urmă românilor știți, nu am putut să vin să institui starea de urgență, să dau Armatei dispozițiile care trebuiau date, să mobilizez structurile de securitate pentru că nu am avut avion decât peste opt ore. Așa ceva niciun președinte nu poate justifica”, a afirmat Băsescu.
„Probabil va trebui să luăm în charter un avion de la Lufthansa sau un alt operator privat”, a mai afirmat Băsescu.
Președintele Traian Băsescu s-a deplasat, joi, la Bruxelles, pentru a participa la lucrările Consiliului European, cu un zbor de linie al TAROM, aceasta fiind pentru prima oară în ultimii ani când șeful statului efectuează o deplasare externă fără a utiliza aeronava închiriată special de la TAROM.
„Domnul președinte Traian Băsescu va efectua deplasarea la Bruxelles cu un zbor de linie al companiei TAROM”, a precizat Bogdan Oprea, purtătorul de cuvânt al șefului statului.
Oprea a refuzat să menționeze care sunt motivele pentru care președintele a optat pentru această variantă de deplasare și nu va mai fi închiriată de la TAROM aeronava Airbus A-130 pe care Băsescu a folosit-o în ultimii ani pentru deplasările externe.
Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, declara recent că TAROM ar trebui să renunțe la aeronava prezidențială Airbus A 310, deoarece produce companiei pierderi anuale de 7 milioane de euro.
El a spus, potrivit Realitatea.net, că aeronava prezidențială face anual o gaură de 7 milioane de euro în bugetul TAROM și că renunțarea la aceasta ar aduce economii importante companiei care are pierderi de 50 de milioane de euro anual.
TAROM va face o propunere Administrației Prezidențiale privind aeronava folosită de președinte, care are cele mai ridicate costuri de mentenanță, a spus ulterior ministrul Fenechiu, fără să detalieze, el declarându-se surprins că aceste cheltuieli sunt suportate de la bugetul de stat.
Întrebat dacă aeronava ar trebui vândută, ministrul Transporturilor a afirmat că a avut o discuție cu membrii Consiliului de Administrație, că există o strategie privind aeronavele Airbus 310, dar a solicitat să nu i se ceară alte amănunte până nu este luată o decizie de către Consiliul de Administrație.
„Este o aeronavă proprietate a companiei Tarom, folosită – ziceți dumneavoastră – de Administrația Prezidențială, pe care plătim 7 milioane de euro doar costuri de mentenanță, fără costuri de operare”, a spus ministrul Transporturilor.
„Vă asigur că nu mă opun niciunei acțiuni, pentru că aceea nu e aeronava prezidențială, aeronavă prezidențială nu mai există din 2010, când acea aeronavă de 38 de ani nu a mai putut fi reparată din lipsă de fonduri. Ce folosesc eu de la Tarom este un avion pe care îl închiriem charter, dacă vreți, nu este o aeronavă la dispoziția președintelui României”, a precizat ulterior Băsescu.
Guvernul nu-i va retrage președintelui Traian Băsescu avionul cu care se deplasează la întâlniri oficiale, ci caută o soluție pentru ca actualele costuri ridicate generate de utilizarea acestui avion vechi să fie reduse, iar gradul de siguranță să crească, a declarat săptămâna trecută și premierul Victor Ponta.
„Știu și eu de costul acela de 7 milioane. Problema este că acum la Tarom este un management privat, care nu e sub controlul ministerului și, sigur, ia măsuri pentru eficientizarea companiei. Eu cred că trebuie găsită o soluție în perioada următoare, e absolut normal ca președintele României, până la urmă și primul-ministru, să aibă un avion cu care să se deplaseze la întâlnirile oficiale, nu e vorba că se duce în plimbări. Înțeleg însă condițiile actuale sunt extrem de neeficiente. E un avion mai vechi și poate că o să găsim împreună o altă soluție. Nu e vorba aici să-i luăm avionul domnului Băsescu. încercăm însă să avem costuri cât mai mici și o siguranță cât mai mare”, a spus Ponta.
Administrația Prezidențială a solicitat în 2010 Tarom să efectueze cursele speciale pentru deplasările și vizitele externe ale șefului statului, compania de stat punând la dispoziție pentru acestea unul dintre cele două avioane Airbus A 310, achiziționate la începutul anilor ’90.
Compania Romavia care opera vechea aeronavă prezidențială, un Boeing 707 vechi de 39 de ani care nu mai îndeplinea nici standardele de zgomot la nivel european, a anunțat în 2010 că nu mai poate efectua deplasările președintelui ca urmare a situației financiare dificile a regiei.