Președintele Băsescu a declarat că diplomația română trebuie să deschidă subiectul unificării de către Comisia Dunării și Comisia similară a Rinului a regulamentelor de navigație tehnică și operare pe cele două fluvii pentru ca magistrala de la Marea Neagră la Marea Nordului să fie realizată practic
„Pentru că în 1992 s-a deschis canalul Rin-Main-Dunăre – chiar am participat la acea festivitate și am trecut de pe Dunăre pe Rin și invers – trebuie să depășim obstacolele politice și acum, când ne pregătim să implementăm Strategia Dunării ca strategie de dezvoltare a sistemului de transport și de dezvoltare economică, trebuie să trecem și la negocierea unificării regulilor Rinului cu regulile Dunării. Cele două Comisii, Comisia Rinului și Comisia Dunării, au și reguli de navigație și reguli tehnice pentru nave total diferite, adaptate nevoilor fiecăruia. Dacă vom mai întârzia mult cu începerea negocierilor de unificare a regulilor Dunării cu regulile Rinului sau a regulilor Rinului cu regulile Dunării, vom constata că am făcut o dezvoltare legată de Dunăre care nu poate fi complementară sau nu poate fi cuplată cu realitățile condițiilor regulamentelor tehnice și a regulamentelor de securitate pe Rin. De aceea cred că diplomația românească trebuie să deschidă acest subiect și, în cursul anului 2013, să începem să vedem această coloană vertebrală de transport, dar și de dezvoltare economică, coloană vertebrală care începe la Marea Nordului și se termină la Marea Neagră, ca pe un tot, și nu ca pe două bucăți separate”, a declarat Băsescu, marți, la întâlnirea cu ambasadorii români.
El a subliniat că este nevoie de voință politică la nivelul țărilor europene pentru a realiza acest deziderat.
„Avem cuplarea celor două mari fluvii făcută, totul este să declanșăm voința politică, pe care să o pună în valoare și să ne facă să vedem cum se va circula de la Constanța la Rotterdam sau de la Constanța la Anvers peste 20 de ani. Dacă nu începem să lucrăm acum și să generăm regulamente de trafic, regulamente tehnice, condiții tehnice pentru nave, condiții de asigurări pentru nave, condiții de operare a navelor de-a lungul acestei magistrale de la Marea Nordului până la Marea Neagră, riscăm să avem surprinza unei dezvoltări incompatibile pe Dunăre, față de ce este pe Rin. Și atunci cred că este un obiectiv al diplomației românești să începem să vorbim despre necesitatea ca cele două comisii, Comisia Dunării și Comisia Rinului, să se așeze la masă și, sprijiniți de experți, să avem un proiect al întregului sistem, de la Marea Nordului la Marea Neagră, și nu un proiect limitat, de la Regensburg până la Constanța sau până la Sulina”, a mai afirmat președintele Băsescu.