Bani mai mulți de la buget și grad de îndatorare mai ridicat pentru autoritățile locale



Limita de îndatorare a autorităților administrației publice locale va fi majorată de la 20% la 25% din totalul veniturilor proprii, simultan cu majorarea cu 19 puncte procentuale a nivelului alocat bugetelor locale din impozitul pe venit încasat la bugetul de stat.
Aceste prevederi sunt incluse într-un proiect de lege pentru modificarea OUG 45/2003 privind finanțele publice locale, publicat pe site-ul Ministerul Finanțelor Publice.
Din impozitul pe venit încasat la bugetul de stat la nivelul fiecărei unități administrativ-teritoriale se va aloca, lunar, 82% astfel: o cotă de 47% la bugetele locale ale comunelor, orașelor și municipiilor, 13% la bugetul propriu al județului și 22% într-un cont distinct, deschis în numele direcției generale a finanțelor publice județene, pentru echilibrarea bugetelor locale.
În prezent, ponderile alocate totalizează 63% din total venituri.
Pentru municipiul București, cota de 82% din impozitul pe venit se va repartiza astfel: 23,5% la bugetele locale ale sectoarelor, 47,5% la bugetul propriu și 11% într-un cont distinct.
Proiectul de lege mai prevede înființarea Comitetului Finanțelor Publice Locale, cu rol consultativ, care să asigure dezbaterea problemelor financiare ce implică activitatea colectivităților locale.
Comitetul va avea atribuții în procesul de stabilire a sumelor de echilibrare ce se alocă anual de la bugetul de stat pentru bugetele locale și de elaborare a unor reglementări cu caracter financiar care privesc în mod direct colectivitățile locale.
La repartizarea sumelor de echilibrare pe unități administrativ-teritoriale din cadrul județului se va aplica principiul „excluderii”, astfel încât să se asigure un venit minim pe locuitor cel puțin la nivelul impozitului pe venit mediu pe locuitor pe ansamblul județului.
Astfel, 85% din sumă se va repartiza, în trei etape, pe baza următoarelor criterii: ponderea populației în populația totală a județului, pentru prima și a doua etapă, și capacitatea financiară pentru a treia etapa.
Restul sumei va fi alocată pe baza altor criterii stabilite de direcția generală a finanțelor publice cu consultarea primarilor și a președintelui consiliului județean.