Un tomberon, bucăți de asfalt aruncate care încotro, cușca unui câine, un terminal digital de informare turistică ruginit, o hartă a județului și un frumos panou care semnalează prezența unui punct de informare turistică care, însă, este închis. Căsuța din lemn care ar trebui să fie punctul de informare este acoperită de un strat gros de praf, iar ușa este blocată „elegant” cu o mătură. Așa arată în 2012 punctul de informare turistică de la intrarea în Suceava dinspre Fălticeni, la marginea drumului E 85, deschis în 2008, în urma unei investiții de 30.000 de euro accesată prin fonduri europene de Universitatea „Ștefan cel Mare” Suceava și alți câțiva parteneri. Bani îngropați într-un proiect care a fost un eșec încă de la început, deși cei care l-au promovat nu vor să recunoască deschis acest lucru.
Ce găsește un turist la centrul de informare care îi sare în ochi la intrarea în Suceava
După ce numeroase persoane ne-au semnalat că punctul turistic nu mai este deschis de luni de zile, reporterii Monitorul de Suceava au fost în două rânduri la fața locului, pentru a vedea care este situația.
Vineri, 16 martie, dimineață, în jur de ora 10.00. Ne-am pus în situația unui turist care vine dinspre capitală pe E 85 și oprește să se informeze la centru. Singurele informații pe care le poate obține sunt de pe harta amplasată lângă punctul de informare turistică. Cu siguranță mult prea puțin pentru efortul de a opri în zonă. Bătaia de joc față de banii investiți se vede cel mai bine când ajungem la terminalul digital de informare turistică amplasat în exterior, cu ajutorul căruia am putea, teoretic, să accesăm o bază de dată legată de agenți de turism din zonă, obiective de vizitat etc. Nefuncțional și sub viscolul și zăpada iernii, aparatul arată deplorabil și a ajuns să fie lovit de rugină. Ușa punctului de informare turistică închisă, nici un program de funcționare, mult praf care ni se lipește pe degete, o perdea și mătura din geam… cu alte cuvinte, un loc ce pare abandonat.
„Venea o fată pe la ora 9.00 și pleca pe la vreo 2.00-3.00”
Scenariul se repetă și luni, 18 martie. Găsim un bărbat care lucrează la o firmă din zonă și care nu-și mai aduce nici el aminte când a văzut-o ultima oară pe tânăra care stătea câteva ore pe zi la punctul de informare turistică.
„Venea o fată pe la ora 9.00 și pleca pe la vreo 2.00-3.00. A fost cam până în toamnă, până a dat frigul a venit, dar acum, recent, nu am mai văzut-o. Se mai declanșează alarma și vin cei de la Intervenție Rapidă și se uită, cam atât”.
Cum justifică managerul de proiect închiderea centrului
Explicațiile legate de închiderea centrului de informare turistică au venit în cele din urmă de la cea mai avizată persoană să dea un răspuns. Este vorba de profesorul univ. dr. Elena Hlaciuc, decanul Facultății de Științe Economice și Administrație Publică din cadrul Universității „Ștefan cel Mare”, cea care a fost managerul proiectului prin care, printre altele, s-au deschis și trei puncte de informare turistică, cel de la Suceava, unul la Gura Humorului și al treilea la Siret. După cum spune Elena Hlaciuc, fiecare punct de informare turistică a necesitat o investiție de aproximativ 30.000 de euro, fonduri europene accesate prin programul PHARE.
Elena Hlaciuc nu are mai nimic să-și reproșeze. Spune că cele trei puncte de informare au fost deschise în 2008, fiecare având câte un angajat, cu contract pe perioadă determinată de trei ani. La finele lui 2011, angajatelor de la Gura Humorului și Siret contractele le-au fost prelungite cu încă un an, însă la Suceava au fost trase obloanele.
Elena Hlaciuc: „Spre deosebire de celelalte două centre de informare turistică, care funcționează în parametri normali, cel de la Suceava momentan este închis din cauza faptului că nu dispunem de personal. Motivația este simplă, legislația nu permite noi angajări, iar persoana pe care am avut-o la punctul de informare din Suceava și-a găsit între timp alt post”.
Centrele de la Gura Humorului și Siret sunt mult mai bine amplasate
Managerul de proiect spune că punctul de informare din Gura Humorului, situat în centrul orașului, și cel de la Siret, aflat în apropiere de Punctul de Trecere a Frontierei, sunt deschise și au succes. Există baze de date cu agenții economici de turism din zonă și locurile disponibile pe care le au aceștia, iar cei interesați primesc informațiile de care au nevoie. Am fost la punctul de informare turistică din Gura Humorului și acesta era într-adevăr deschis. Cu o singură angajată, care lucrează câteva ore pe zi, doar de luni până vineri, și închis sâmbăta și duminica, punctul de informare turistică ar mai avea nevoie de multe, însă, pentru a fi util cu adevărat turiștilor.
Managerul proiectului vrea un teren mai central din partea Primăriei Suceava
Revenind la punctul de informare turistică din Suceava, Elena Hlaciuc admite că locația în care este amplasat nu este deloc inspirată. O întrebăm de ce a fost ales acel amplasament. Aceasta a mutat discuția spre Primăria municipiului Suceava, partener în acest proiect, care ar fi pus la dispoziție terenul pe care este amplasat centrul și care încasează redevență pentru el.
„Sperăm într-o colaborare mai strânsă din partea Primăriei Suceava. Poate că vom reuși să mutăm acest punct de informare turistică într-o zonă mai centrală a Sucevei și în felul acesta să putem asigura programul de funcționare prin rotație cu studenții noștri, voluntari sau în perioada de practică, cărora acum le-ar fi greu să ajungă în locația în care se află obiectivul. Și atunci să putem rezolva problema închiderii până când USV va avea posibilitatea legală să angajeze pe cineva”, a declarat Elena Hlaciuc.
Cuvântul de ordine: dezinteresul
Ea a mai apus că angajata de la centrul de la intrarea în Suceava dinspre Fălticeni s-a plâns adesea că se teme să nu fie victima unei fapte cu violență deoarece se află într-o locație relativ izolată.
Foarte corect, însă toate aceste aspecte ar fi trebuit lămurite atunci când s-a pus în aplicare proiectul. Nu s-a întâmplat însă nimic de acest gen, iar realitatea din teren arată un singur lucru: mult dezinteres din partea celor care ar fi trebuit să se ocupe de acest spațiu care putea reprezenta un câștig pentru turismul local. În momentul de față punctul de informare turistică de la intrarea în Suceava dinspre Fălticeni reprezintă doar un factor negativ, care poate scădea încrederea în turismul local. Asta pentru că cei care se opresc în zonă, văzând panoul care îi semnalează prezența, își dau seama imediat că au pierdut timpul de pomană.