Comisia de buget-finanțe din Camera Deputaților a adoptat joi un amendament la OUG 50/2010, prin care clientului i se dă dreptul ca în faza precontractuală să ceară explicații în scris băncii privind orice noțiune din contract pe care nu o înțelege, iar banca este obligată să îi răspundă.
Amendamentul adoptat are în vedere articolele 33 și 34 din OUG 50/2010, care prevăd obligațiile băncilor de a fi explicite și transparente în ceea ce privește informațiile pe care le pun la dispoziția consumatorilor, mai ales în faza precontractuală, până la mometul în care consumatorul semnează contractul.
„S-a adoptat un amendament prin care consumatorului i se dă dreptul de a cere explicații în scris băncii în legătură cu orice noțiune din conținutul contractului pe care el nu o înțelege și creează obligația băncilor de a pune la dispoziția consumatorului, în scris, aceste explicații pe care, dacă și le însușește consumatorul, acest document devine parte în contractul de credit și pe baza acestor redefiniri, explicitări, judecarea derulării contractului se va face mai corect”, a declarat președintele Comisiei de buget-finanțe a Camerei Deputaților, Viorel Ștefan.
El a arătat că, în ședința de joi a comisiei, s-a dezbătut și tema privind interdicția pe care OUG 50/2010 o impune băncilor de a majora, ulterior sau în cursul derulării contractului, nivelul comisioanelor, tarifelor și a spezelor de orice natură.
Viorel Ștefan a precizat că această temă a dat naștere, în cadrul dezbaterilor, la două teze: prima prevede interzicerea majorării nivelului comisioanelor, tarifelor, spezelor în cursul derulării contractului chiar dacă solicită consumatorul un nou serviciu; cealaltă prevede interzicerea majorării unilaterale, de către creditor, lăsând posibilitatea să se opereze modificări doar dacă există acceptul consumatorului.
El a precizat că dezbaterea pe cele două teze nu a dus la o concluzie agreată.
„Nu am ajuns la concluzie pentru că, uneori, riscăm ca dorind mai-binele consumatorului să îl dezavantajăm. S-a adus în susținerea punctului de vedere de către ARB exemplul cu situația în care un credit aflat în suferință îl determină pe consumator să vină el la bancă, din interesul lui, și să solicite servicii suplimentare, care se reflectă în costuri suplimentare, ceea ce ar fundamenta fie majorarea spezelor inițiale convenite, fie perceperea unor speze suplimentare”, a explicat Viorel Ștefan.
Dezbaterile asupra OUG 50/2010 vor fi reluate marțea viitoare.