Băncile ar putea prelua controlul firmelor debitoare în cadrul operațiunilor de asistență sau restructurare financiară, dar numai după „un proces prudent de luare a deciziilor” și pentru o perioadă de maxim trei ani, care poate fi prelungită de BNR la cel mult patru ani, pe motive întemeiate.
Proiectul de regulament publicat luni de BNR își propune reglementarea condițiilor în care instituțiile de credit se pot implica în administrarea unor entități debitoare din afara sectorului financiar prin deținerea controlului acestora.
Prevederile proiectului publicat luni de BNR asigură că implicarea instituției de credit în astfel de operațiuni se va realiza pe baza unui proces prudent de luare a deciziilor și prevede că valoarea acțiunilor deținute temporar se deduce integral din fondurile proprii ale instituției de credit, pentru a evita îmbunătățirea artificială a indicatorilor prudențiali.
Instituțiile de credit trebuie să notifice Direcției Supraveghere din cadrul BNR intenția de dobândire a unor dețineri temporare de acțiuni/părți sociale în cursul unei operațiuni de asistență sau restructurare financiară, de către acestea sau de către entități din aria de consolidare prudențială a lor și să prezinte, printre altele, și planul de asistență sau restructurare financiară pentru entitatea în cauză. Banca centrală are la dispoziție 60 de zile pentru analizarea cererii instituției de credit.
Ordonanța 99/2006 prevede că valoarea unei participații calificate deținută de o instituție de credit la o firmă care nu are legătură cu sectorul financiar nu poate să depășească 15% din fondurile sale proprii și că valoarea totală a participațiilor calificate ale instituției de credit nu poate depăși 50% din fondurile sale proprii. Totodată, instituțiile de credit nu pot dobândi participații calificate într-o firmă dacă în acest fel poate exercita controlul asupra entității respective.
Totuși, OUG 99/2006 prevede că nu se consideră participații calificate deținerile temporare de acțiuni în cursul unei operațiuni de asistență sau restructurare financiară ori în cursul normal al unei operațiuni de subscriere sau deținerile temporare de acțiuni în numele instituției de credit, dar pe contul altor persoane.
Astfel, proiectul aduce precizări în ceea ce privește condițiile în care pot fi aplicate prevederile OUG 99/2006 potrivit cărora instituțiilor de credit le este permisă deținerea temporară de acțiuni în entități din afara sectorului financiar, inclusiv în situații ce conduc la exercitarea controlului, dacă aceasta are loc în cadrul unor operațiuni de asistență sau restructurare financiară.
Prin entitate din afara sectorului financiar se înțelege o entitate, alta decât o instituție de credit, o instituție financiară, o societate de asigurare, o societate de reasigurare sau o societate ce desfășoară activități care reprezintă o prelungire directă a activității bancare, cum ar fi leasing financiar, factoring, administrare de fonduri de investiții, sau care prestează servicii auxiliare activității bancare, cum ar fi servicii de procesare de date, sau alte activități similare.