Băncile ar putea fi obligate, la cererea clienților, să propună refinanțarea sau reeșalonarea creditelor contractate de persoanele al căror grad de îndatorare a depășit nivelul validat de BNR ca urmare a creșterii costului împrumutului, potrivit unui amendament la OUG 50, aprobat de deputați.
„Prin creșterea nivelului costului creditului nu se poate depăși un grad maxim de îndatorare a clientului, validat de BNR pentru fiecare instituție bancară. În caz contrar, la cererea clientului, în urma analizei documentelor justificative care să ateste depășirea acestui prag, creditorul este obligat să propună clientului, în scris, refinanțarea sau re-eșalonarea creditului, fără alte costuri sau analize suplimentare”, potrivit amendamentului introdus după alineatul (3) al articolului 35 al OUG 50 și aprobat de către deputații din Comisia de Buget, Finanțe și Bănci.
Inițial, amendamentul prevedea ca grad maxim de îndatorare nivelul de 70%, acceptat de BNR la unele bănci, dar deputații au modificarea această formulare.
În motivarea amendamentului se arată că nu se poate accepta ca mai mult de 70% din venitul unei persoane sau al unei familii în cazul creditelor la care există co-plătitori să reprezinte cheltuieli cu ratele de credit.
„În acest caz, o refinanțare la costuri mai mici sau o re-eșalonare este necesară”, potrivit motivației.
Pe de altă parte, deputații au aprobat mai multe amendamente la articolul 36 al OUG 50, care includ și stabilirea comisionului de analiză dosar și a celui unic în sumă fixă, aceeași sumă fiind percepută tuturor consumatorilor cu același tip de credit în cadrul aceleiași instituții financiare.
„Comisionul de administrare se percepe pentru monitorizarea/înregistrarea/efectuarea de operațiuni de către creditor în scopul utilizării/rambursării creditului acordat consumatorului”, prevede un alt amendament aprobat de deputații din Comisia de Buget, Finanțe și Bănci.
Deputații au mai aprobat și înlocuirea, pentru creditele aflate în derulare, a comisionului de mentenanță/gestiune/monitorizare cu cel de administrare, dacă se îndeplinesc condițiile din definiția acestuia din urmă.
Un alt amendament important aprobat de deputați se referă exprimarea modului de calculare a dobânzii la credite.
Astfel, litera (a) de la articolul 37 a fost avizat într-o formă ușor diferită, pentru că textul inițial permitea interpretări diferite.
„Dobânda va fi compusă dintr-un indice de referință EURIBOR/ROBOR/LIBOR, la o anumită perioadă sau din rata dobânzii de referință a BNR, în funcție de valuta creditului, la care creditorul adaugă o anumită marjă, fixă pe toată perioada derulării contractului”, potrivit formei aprobate a literei (a) de la articolul 37.
Totuși, deputații au amânat clarificarea disputei privind modificarea marjei din contractele în derulare în momentul aplicării OUG 50, prin aprobarea abrogării literei (b) articolului 37, în condițiile în care băncile depuseseră un amendament din care reieșea că pot modifica marjele din contractele inițiale pentru a-și menține costurile.
„Marja dobânzii poate fi modificată doar ca urmare a modificărilor legislative care impun în mod expres acest lucru”, prevede litera (b) a articolului 37 din OUG 50, care a fost abrogat de deputați.