Proiectul unei autostrăzi Chișinău-Satu Mare care să treacă prin Iași și Suceava, susținut, la Suceava, și de președintele Republicii Moldova, Nicolae Timofti, ar fi benefic pentru românii din trei țări, consideră vicepreședintele PNL pentru Regiunea de Nord-Est, deputatul de Suceava Ioan Balan. Liderul liberal a declarat marți că de la podul de flori este important să se treacă la proiecte curajoase, care să realizeze interconectarea românilor din nord-estul țării, al celor din Republica Moldova și al celor din nordul Bucovinei cu Europa. Proiectul autostrăzii Chișinău-Satu Mare, a spus Balan, este prioritar pentru dezvoltarea acestei zone care are nevoie de un program complex de investiții publice.
„Liderii liberali din județele din Regiunea de Nord-Est au convenit că pentru județele din această zonă este nevoie de un program complex de dezvoltare în care construcția de autostrăzi și drumuri expres să fie o prioritate. Infrastructura de transporturi este motorul dezvoltării”, a declarat Ioan Balan. El a arătat că actualul guvern PSD, condus de Victor Ponta, este lipsit de viziune în ceea ce privește dezvoltarea Regiunii de Nord-Est și că tratează „cu prea multă ușurință și superficialitate” viitorul a peste patru milioane de români din aceste șase județe, dar și al românilor din Republica Moldova sau Ucraina. „Mai direct spus, pe Victor Ponta nu-l interesează această zonă, unde nu vedem investiții de când a venit la putere. PSD și Victor Ponta își doresc ca în Moldova să fie cât mai mulți asistați social pentru că așa cred că își mențin electoratul, dar nu văd că sărăcia i-a împins pe cei mai mulți să plece să lucreze în afara țării, iar depopularea Moldovei va avea consecințe negative”, a menționat vicepreședintele liberal.
„Podul de flori e important ca simbol, dar trebuie să depășim simbolistica și să ne apucăm de treabă”
Ioan Balan susține că Regiunea de Nord-Est are nevoie de un program de mari investiții publice în special în ceea ce privește infrastructura rutieră și conectarea ei cu rețeaua de autostrăzi din vestul Europei.
„Chiar discuțiile cu președintele Republicii Moldova, Nicolae Timofti, care a fost la Suceava săptămâna trecută, au evidențiat nevoia unei interconectări între Chișinău și rețeaua de autostrăzi din vestul Europei care să treacă prin Iași și Suceava”, a amintit Balan. Parlamentarul liberal a spus că încă o dată se confirmă necesitatea finanțării autostrăzii nordului Satu Mare-Suceava-Chișinău care se va lega la autostrada M3 din Ungaria. „Podul de flori e important ca simbol, dar trebuie să depășim simbolistica și să ne apucăm de treabă. Salutăm inițiativa președintelui Republicii Moldova de a face parte din acest proiect pentru o autostradă Chișinău-Satu Mare. Această autostradă va scoate din izolare o zonă foarte mare, formată din nordul și estul României, și va genera creștere economică într-o perioadă scurtă de timp. O asemenea investiție este benefică și Republicii Moldova, dar și românilor din nordul Bucovinei. Românii din Ucraina și Republica Moldova vor fi mai aproape de Uniunea Europeană”, a spus Balan.
El consideră că este nevoie în politică de înțelepciune, dorință și curaj prin asumarea unui proiect de această anvergură pe care liberalii și-l asumă. „Nu poți să vorbești de apropierea cu Republica Moldova fără să ai calea pe care să o faci. E nevoie de curaj, decizie și consecvență. Ce am văzut la Guvernul Ponta sunt doar decizii, asumări prin demisie, lucruri care nu s-au întâmplat. Această autostradă nu e un capriciu nici al președintelui Nicolae Timofti, nici al liderilor politici și administrativi din Republica Moldova și din nordul și nord-estul României, ci este o necesitate. E singura cale ce deschide această zonă geografică către vest, care înseamnă Europa, care înseamnă dezvoltare”, a spus Ioan Balan.
”Pentru PNL este o obligație asumarea ca prioritate a acestui proiect”
Vicepreședintele liberal a menționat că proiectul autostrăzii nordului este complementar proiectului autostrăzii Iași-Tg. Mureș și că un program de investiții în infrastructura rutieră în Regiunea de Nord-Est va genera creșterea economică a întregii zone. „Investițiile în infrastructura rutieră vor oferi oportunități economice atât directe, în cadrul construcției autostrăzii, cât și indirecte, prin crearea unei infrastructuri competitive pentru atragerea de noi investitori în zonă”, a subliniat liderul liberal.
Ioan Balan a explicat că autostrada nordului a fost inclusă în proiectele guvernamentale din 1996, când prin Legea 71/1996 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului național, una din autostrăzile prevăzute era Cluj-Napoca – Dej – Bistrița – Suceava – Botoșani – Ștefănești, iar în anul 2006 Guvernul a propus un nou plan aprobat prin Legea 363/2006 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului național – Secțiunea I – Rețele de transport în care se propune autostrada Petea – Satu Mare – Baia Mare – Mireșu Mare – Dej – Bistrița – Vatra Dornei – Suceava. Această autostradă este inclusă și în Strategia pentru transport durabil a Guvernului României, pe perioada 2007-2013 și 2020, 2030 în tabelul de concordanță privind proiectele prioritare în domeniul rutier, identificate de România împreună cu Uniunea Europeană, care urmează a fi realizate până în anul 2015 și în continuare.
„Din nefericire, actualul Guvern, așa cum ne-am obișnuit, nu ține cont de ceea ce s-a aprobat până acum și a eliminat din prioritățile infrastructurii rutiere această autostradă care este necesară milioanelor de români din această zonă”, a declarat Ioan Balan, adăugând că ”pentru PNL este o obligație asumarea ca prioritate a acestui proiect”.